מבצע "עופרת יצוקה" עזה

ראש הממשלה לאחר ישיבת הקבינט; החמאס הוכה קשות

0
0

החמאס הוכה קשות, הן במערכיו הצבאיים והן בתשתיות שלטונו. מנהיגיו מסתתרים. רבים מאנשיו נהרגו ◄אנו כואבים את הפגיעה בכל ילד פלסטיני ובני משפחתו שנפלו קורבן למציאות אכזרית שיצר החמאס והפך אתכם לקורבנותיה.
ראש הממשלה לאחר ישיבת הקבינט; החמאס הוכה קשות
ראש הממשלה לאחר ישיבת הקבינט; החמאס הוכה קשות

הלילה (02:00), שלושה שבועות לאחר תחילת מבצע “עופרת יצוקה”, החלה הפסקת האש החד צדדית ברצועת עזה כאשר כוחות צה”ל עדיין נשארים ברצועה. אמש מוצ”ש, ה-17 בינואר 2008, הכריז ראש הממשלה, אהוד אולמרט, על החלטת הקבינט, להפסיק את האש בעזה, אנו מביאים את כאן הנאום המלא של רה”מ, המכריז על הפסקת אש חד צדדית ברצועת עזה.

אזרחי ישראל, ערב טוב,

במוצאי שבת לפני שלושה שבועות בדיוק, התייצבנו כאן בפניכם, ידידי שר הביטחון אהוד ברק וממלאת מקום ראש הממשלה, שרת החוץ ציפי לבני ואנוכי ופירטנו את השיקולים והמטרות שהנחו אותנו לצאת למבצע צבאי ברצועת עזה.

היום, אנו ניצבים מולכם שוב ויכולים לומר, כי נוצרו התנאים לפיהם יעדינו, כפי שהוגדרו ביציאה למבצע, הושגו במלואם, ואף מעבר לכך;

• החמאס הוכה קשות, הן במערכיו הצבאיים והן בתשתיות שלטונו. מנהיגיו מסתתרים. רבים מאנשיו נהרגו. מפעלי ייצור הרקטות נהרסו. נתיבי ההברחה באמצעות עשרות המנהרות הופצצו. יכולות השינוע של הנשק בתוך רצועת עזה נפגעו. צומצם היקף השיגורים למדינת ישראל, מרחבי השיגור, מהם נורו רוב הטילים, נמצאים בשליטת כוחות צה”ל. הערכת כל גופי הביטחון היא שיכולות החמאס ספגו מכה קשה שתפגע ביכולותיו השלטוניות והצבאיות לאורך זמן.

• צה”ל ושירות הביטחון הכללי השכילו לנהל מבצע מזהיר, תוך שימוש בכל מרכיבי העוצמה של ישראל – ביבשה, בים ובאוויר. המערכה הצבאית אופיינה בנחישות, תחכום, אומץ ויכולת מודיעינית ומבצעית יוצאת דופן שהביאה להישגים משמעותיים ורבים. המערכה הנוכחית הוכיחה שוב את עוצמתה של ישראל וחיזקה את כוח ההרתעה שלה מול אלו המאיימים עליה.

• אנשי המילואים, שהם בסיס עוצמתו של צה”ל, הוכיחו כי רוח ההתנדבות ונכונותם להקריב קיימת ופועמת. הכוחות הוכנו בצורה יסודית, צוידו בכל מה שהם זקוקים לו וכך יכלו להפגין את מקצועיותם ועוז רוחם.

• במשך כל ימי הלחימה, העורף הישראלי הפגין את חוסנו, חרף מאות הרקטות ופצצות המרגמה שנורו ללא אבחנה, לעבר אוכלוסייה המונה כמיליון תושבים, היה זה דווקא העורף שידע ליצור בסיס איתן שחיזק אותנו ונתן לנו את היכולת להמשיך בלחימה. שנתיים של הכנת העורף הוכיחו כי ידענו להפיק את הלקחים ולהיערך בצורה נאותה. הממשלה וראשי השלטון המקומי באזורים המותקפים ידעו לייצר סובלנות, כושר עמידה ואת אותה רוח איתנה, שאיפשרו לדרג המדיני לקבל את ההחלטות הנכונות, בידיעה שהעורף יוכל לעמוד בהשלכות שלהן.

• ממשלת ישראל כגוף קבלת החלטות, גילתה אחדות מטרה, ופעלה באופן מקצועי ומתואם להשגת יעדיה. ההחלטות התקבלו כולן באופן אחראי ומושכל, לאחר ליבון ודיונים מעמיקים. הממשלה כזרוע מבצעת ידעה לעמוד בדרישות ובצרכים של האוכלוסייה והכוחות הלוחמים.

• בצד ההצלחות יש לזכור בשעה זו גם את הנופלים ואת מי שהקריבו את חייהם למען השגת מציאות טובה יותר בדרום. המבצע גבה את חייהם של שלושה מתושבי הדרום ועשרה מחיילנו. ליבנו, בערב הזה, עם בני משפחותיהם. אנו שולחים איחולי החלמה לתושבי הדרום וחיילי צה”ל שנפצעו במהלך המבצע.

• היום, ובעיקר בשל הישגי הפעולה הצבאית, הקהילה הבינלאומית כולה מוכנה להתגייס על מנת להביא ליציבות מירבית, ויודעת כי לשם כך תהליך התעצמות החמאס חייב להיפסק. לשם כך הגענו לשורה של הבנות – חשובות מאין כמותן – שיבטיחו כי התעצמות החמאס תלך ותקטן. גיבשנו הבנות עם ממשלת מצרים בשורה של נושאים מרכזיים שמימושם יביא לצמצום משמעותי בהברחת הנשק והגעתו מאיראן ומסוריה לרצועת עזה.

• במהלך יום שישי האחרון, חתמנו על מזכר הבנות עם הממשל האמריקאי, במסגרתו נרתמת ארצות הברית לנקיטת הצעדים הדרושים, יחד עם יתר חברות הקהילה הבינלאומית, למנוע הברחות נשק לגורמי הטרור בעזה. אני מבקש להודות ולהביע הערכה רבה לשרת החוץ וממלאת מקום ראש הממשלה על מאמציה בהשגת מסמך זה, על תרומתה למהלכים מדיניים ועל המאמץ הדיפלומטי רחב ההיקף שניהלה בשבועות האחרונים, אשר תרם, תרומה חשובה לגיבוי הבינלאומי שניתן למאמץ הישראלי נגד ארגוני הטרור בראשות החמאס.

• היום קיבלתי מכתב מראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, קאנצלר גרמניה, אנגלה מרקל ונשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, בו מביעים הארבעה מחויבות עמוקה לסייע בכל דרך על מנת שנשק לא יצליח להגיע לארגוני המרצחים בעזה.

אין ספק, כי ללא הפעולה הצבאית הנחושה, והמוצלחת, לא יכולנו להגיע להבנות המדיניות, שיחד יוצרות תמונה מלאה של הישג מרשים.

אזרחי ישראל,

הממשלה, החליטה על המבצע בעזה בתום מחשבה ארוכה ושיקול דעת, ורק לאחר שכשלו הניסיונות להפסיק בדרכים אחרות את הירי ופעולות הטרור האחרות של החמאס. ישראל, שעזבה את רצועת עזה עד המילימטר האחרון בשלהי שנת 2005 – שלא על מנת לשוב, מצאה עצמה תחת מטר טילים. החמאס השתלט בכוח על רצועת עזה והחל להתקיף את יישובי הדרום ביתר שאת. השיטות שהחמאס משתמש בהן – מקומן לא יכירן בעולמנו.

הוא הציב את מערכיו הצבאיים בשכונות מגורים צפופות, פעל תוך שהאוכלוסייה האזרחית משמשת עבורו כמגן אנושי, ופעל בחסות מסגדים, בתי ספר ובתי חולים, תוך שהוא הופך את האוכלוסייה הפלסטינית לבת ערובה לפעילותו הטרוריסטית מתוך הבנה, שישראל כמדינה בעלת ערכים עליונים – לא תפעל. הנהגת החוץ של החמאס החיה בצורה נוחה ושלווה, המשיכה לקבוע מדיניות קיצונית , תוך התעלמות מן הסבל המתמשך של האוכלוסיה ומתוך אי רצון בולט להביא להקלה במצבה.

החמאס בעזה נבנה כבסיס כוח של איראן, גובה על ידה – הן במימון, הן באימונים והן באספקת אמצעי לחימה מתקדמים. איראן, שמנסה לחתור להגמוניה אזורית, ניסתה לשכפל את שיטותיה עם החיזבאללה בלבנון גם לרצועת עזה. איראן והחמאס פירשו את האיפוק שבו נהגה ישראל כחולשה. הם שגו!, הם הופתעו! מדינת ישראל הוכיחה להם שאיפוק הוא ביטוי לעוצמה וזו הופעלה בצורה נחושה ומתוחכמת כאשר הנמנע הפך לבלתי נמנע.

במהלך המבצע גילתה מדינת ישראל רגישות רבה בהפעלת כוחה כדי להימנע עד כמה שניתן מפגיעה באוכלוסייה אזרחית שאינה מעורבת בטרור. במקרים שבהם התעורר ספק, שמא פגיעה באנשי הטרור תגרום לפגיעה באוכלוסייה אזרחית תמימה – נמנענו מלפעול. אין הרבה מדינות שהיו נוהגות כמונו.

אין לנו סכסוך עם תושבי עזה. אנו רואים ברצועת עזה חלק מהמדינה הפלסטינית העתידית עימה אנו מקווים לחיות חיי שכנות טובה ומייחלים ליום של מימוש חזון שתי המדינות.

במהלך ימי המבצע נקטנו פעילות עניפה ומאומצת על מנת לדאוג לצרכים הומניטאריים של האוכלוסייה הפלסטינית. אפשרנו מעבר ציוד, אוכל ותרופות על מנת למנוע משבר הומניטרי.

בנוסף, החלטתי על מינוי השר יצחק הרצוג, שר הרווחה והשירותים החברתיים, לעמוד בראש המאמץ הזה, והקבינט הנחה אותו הערב להשקיע את כל המאמצים ולהכין תוכנית מקיפה, על מנת שבימים הקרובים ניתן יהיה לתת מענה הולם ומקיף לצרכי האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה. ברצוני להביע הערכה רבה לארגונים הבינלאומיים שפעלו ופועלים ללא לאות ומסייעים לנו לאפשר לאוכלוסייה הפלסטינית תנאי מחייה הולמים. ישראל תמשיך לפעול בשיתוף פעולה עימם, במיוחד בימים ובשבועות הקרובים, למען אוכלוסיית עזה.

אזרחי ישראל,

היום, לפני ישיבת הממשלה, שוחחתי עם נשיא מצרים, חוסני מובארק, שהציג בפניי את היוזמה של מצרים ואת הבקשה שלו לנצירת האש. הודיתי לנשיא על מחויבותה של מצרים להביא לפיתרון המשבר ועל התפקיד החשוב אותו היא ממלאת במזרח התיכון. הבאתי את דבריו של הנשיא לידיעת הקבינט, עם מכלול ההישגים שלנו במבצע, והשגת המטרות. הקבינט החליט להיענות להצעתי ולהכריז על נצירת אש.

החל מן השעה 2:00 הלילה תנצור ישראל את פעילותה ההתקפית ברצועת עזה ותמשיך בהיערכות בתוך רצועת עזה ובסביבתה.

יש לזכור שהחמאס איננו חלק מן ההסדרה אליה הגענו. מדובר בהסכמות רב לאומיות שלארגון טרור כמו חמאס אין ולא צריך להיות חלק בהן.

אם יחליטו אויבינו שלא די להם במכות שכבר ספגו והם מעוניינים בהמשך הלחימה, תהיה ישראל ערוכה לכך ותרגיש חופשית להמשיך ולהגיב בעוצמה.

החמאס הופתע מספר פעמים במהלך השבועות האחרונים. הוא לא הצליח לחזות את נחישותה של מדינת ישראל ואת רצינות כוונותיה להביא לשינוי המציאות באזור.

מנהיגי החמאס לא האמינו כי מדינת ישראל תצא למבצע צבאי בהיקף כזה ערב בחירות; חמאס לא חזה את עוצמת המתקפה הצבאית ומעל לכל – לא חזה את תוצאותיה.

החמאס עדיין לא מעריך נכוחה את המכה הקשה שספג, אם יחליט החמאס להמשיך את התקפות הטרור הפרועות, הוא יופתע שוב מנחישותה<

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן