צפרות | Birdwatching

צפרות: ציפור שטובעה בארץ, נתפסה שוב כשהיא מסמנת נתיב הנדידה

0
0

אותרה בנתיב הל”ה, כשהיא מסמנת נתיב הנדידה ◄ מערכת הגברה של ציוצי סנוניות הושמעו לציפורים שנווטו לאזור בו טובעו 800 ציפורי שיר בטבעות זיהוי ◄ מעגן מיכאל: כל שינוי להפוך האזור לנדל”ן, יפגע אנושות במערכת הטבעית האקולוגית של האזור
צפרות: ציפור שטובעה בארץ, נתפסה שוב כשהיא מסמנת נתיב הנדידה
צפרות: ציפור שטובעה בארץ, נתפסה שוב מסמנת נתיב הנדידה

ציפור סנונית בעלת טבעת מספר 5502, שטובעה במהלך חול המועד סוכות בבריכות הדגים במעגן מיכאל ע”י צוותים של מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, אותרה שלשום, עם הטבעת על רגלה ע”י רון ארן, צפר מקיבוץ הל”ה שעסק בטיבוע ציפורי שיר. שי אגמון, מהחברה להגנת הטבע, אומר, כי; “זהו מקרה נדיר של 1:8000! לאתר ציפור שטובעה בארץ כמה ימים קודם ונתפסת שוב כשהיא מסמנת את נתיב הנדידה. בדרך כלל נשארות הציפורים במקום אחד למנוחה, אכילה והתחזקות ואז ממשיכות בנדידה לאפריקה”.

אגמון, יודע לספר, כי הסנוניות אוכלות תוך כדי תעופה, כשהן פותחות את המקור ולוכדות זבובים ויתושים קטנים. בנתיב הל”ה, נתפסה באזור בריכות הביוב, שם מאגר של יתושים וחרקים. עפ”י חישוב כ- 1,000 סנוניות צדות ביום כ- 2 ק”ג של יתושים וחרקים קטנים מעופפים אחרים השווים למעל 2,000,000 יתושים ביום!

הצפרים בקיבוץ מעגן מיכאל התרגשו כשדווח להם על תפיסת הסנונית; “מציאת הסנונית באזור ההוא מסמנת את נתיב הנדידה של הציפורים לאורך קו החוף, ומוכיחה, כי הן אינן עולות לאזור ההר” – אומר אגמון.

במהלך חול המועד סוכות ביקרו בבריכות הדגים של קיבוץ מעגן מיכאל שנפתחו לסיורים ותצפיות מעל 4,000 איש. הסיורים הוגבלו לכמות האנשים בכדי לא להפריע לציפורים במנוחתן. בנוסף התקיים מבצע ל”טיבוע ציפורי שיר” ע”י צוות של שישה צפרים מ-“מרכז הצפרות” של החברה להגנת הטבע, בתוכן הצפרית הצעירה ביותר בארץ, יעל לנדרד בת 17.5! סך הכל טובעו 800 ציפורי שיר.

הסנוניות “טובעו” בסיוע השמעת קולות ע”י מערכת הגברה וטייפ, בו קולות סנוניות המשמיעות ציוצים של לפני שינה. הסנוניות מאתרות מקום לינה בטוח ומשמיעות קולות האחת לשנייה על האיתור, המיקום והשינה. הסנוניות שהגיעו לאזור, נלכדו, על רגליהן הושמו טבעות זיהוי, והן שוחררו לדרכן, זאת כדי לאפשר מעקב רציף אחריהן גם בארצות אחרות, והמשך המחקר על נדידת הציפורים.

“הסנוניות, ציפורים יפיפיות, נהדר לחזות בתעופה ובאלגנטיות שלה. הסנוניות הן בנאיות של קינים ייחודיים מבוץ על קירות ותקרות בתים וסלעים בטבע. על פי תרבויות שונות הסנוניות מביאות מזל לבית בו הן מקננות. לישראל מגיעות במהלך השנה מיליוני סנוניות וציפורי שיר אחרות.

סנוניות צדות ביום כ-2 ק”ג של יתושים וחרקים קטנים מעופפים אחרים השווים למעל 2,000,000 יתושים ביום!

בין הציפורים שטובעו במעגן מיכאל אותרו 2 ציפורי דוחל שחור הגרון, כנראה מהראשונות שהגיעו לארץ ישראל, מתוך 2 הסוגים המגיעים לכאן בסתיו ובאביב, בדרכן מאירופה לאפריקה” – אומר שי אגמון ממרכז צפרות של החברה להגנת הטבע.

אייל אלקלעי, מרכז משק מעגן מיכאל; “הביקוש הגדול לצפייה בציפורים, ממחישה יותר מכל את המודעות של הקהל לשמירה על ערכי הטבע והנוף בישראל. באתר הצפרות בקיבוץ מעגן מיכאל, קיים שילוב נדיר של חוף ים עם מערכת מים מחליפת ביצה ונחל טבעי, בו צמחיית נחל סבוכה וטבעית שאיננה קיימת במקום אחר בארץ.

מעגן מיכאל משמש אזור חיים לחיות הבר ודגה מסוגים שונים, ומקום מנוחה לעופות הנודדים מאירופה לאפריקה. כל שינוי יפגע אנושות במערכת הטבעית האקולוגית הקיימת כאן, ואנו מקווים, כי הרשויות האחראיות וגורמי הממשלה, ישנו החלטתם להפוך אזור זה לנדל”ני, וישאירו את פנינת הטבע הזו, כמות שהיא” – סיכם אלקלעי.

_________

בצילומים; דוחל שחור גרון (שם מדעי: Saxicoia torquata) ציפור שיר קטנה, ממשפחת הקיכלים, שנתפס וטובע בטבעת זיהוי בבריכות הדגים במעגן מיכאל. חולף וחורף בכל הארץ, ומקנן בשיחים או עצים נמוכים, שני ההורים מאכילים ומטפלים בגוזלים שבקעו. צילום: רונן ווטורי.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן