קולנוע נעים

הבמאי והשחקן סידני פולק הלך לעולמו בארה”ב

0
0

פולאק נחשב גם מפיק פורה אשר משנת 1974 הפיק את כל סרטיו. אל תעשיית הקולנוע נכנס כשחקן, בדרמת המלחמה “מאחורי קווי האויב” (1962), כשלצדו שחקן צעיר נוסף שזהו הופעתו הראשונה בקולנוע – רוברט רדפורד ומכאן, מתחיל שיתוף פעולה פורה בין השניים
הבמאי והשחקן סידני פולק הלך לעולמו בארה
הבמאי והשחקן סידני פולק הלך לעולמו בארה”ב

הבמאי והשחקן האמריקני סידני פולק הלך לעולמו בגיל 73 לאחר מאבק במחלת סרטן. סוכנות הידיעות AP, דיווחה הלילה, כי את ההודעה מסר סוכנו האישי. פולק, ביים בין היתר את הסרט “זיכרונות מאפריקה”, ובעבורו קיבל את פרס האוסקר לבמאי הטוב ביותר לשנת 1985.

סידני פולאק (באנגלית: Sydney Pollack; נולד ב- 1 ביולי 1934), במאי, מפיק ושחקן קולנוע אמריקני, זוכה פרס ה-אוסקר.

נולד ביאפאיט, ובין השנים 1952-1954 למד משחק בניו יורק. הוא החל את הקריירה כשחקן תיאטרון בשנות החמישים. בתחילת שנות השישים היה לבמאי טלוויזיה מצליח ואף זכה בפרס האמי על בימוי הסדרה “בוב הופ מציג את תיאטרון צ’ריסלר”. אל תעשיית הקולנוע נכנס כשחקן, בדרמת המלחמה “מאחורי קווי האויב” (1962), כשלצדו שחקן צעיר נוסף שזהו הופעתו הראשונה בקולנוע – רוברט רדפורד, כשמכאן, למעשה, מתחיל שיתוף פעולה פורה בין השניים, כשפולאק מביים ורדפורד מככב. את סרטו הראשון ביים ב-1965.

סרטיו

●”החוט הדק” (1965) – דרמה בכיכובם של סידני פואטייה ואן בנקרופט.
● “בית זה עומד להיהרס” (1966) – עיבוד קולנועי למחזה מאת טנסי ויליאמס, על פי תסריט אותו כתב פרנסיס פורד קופולה, בו כיכבו נטלי ווד (מועמדות לגלובוס הזהב) ורוברט רדפורד.
● “ציידי הגולגלות” (1968) – מערבון בכיכובם של ברט לנקסטר ושלי וינטרס.
● “שמירת טירה” (1969) – דרמת מלחמה בכיכובם של ברט לנקסטר ופטרישיה אוניל.
● “הם יורים גם בסוסים” (1969) – דרמה על ימי השפל הגדול בארצות הברית בכיכובה של ג’יין פונדה. הסרט קיבל 9 מועמדויות לפרס האוסקר, כולל לבימוי, אך לא לקטגוריית הסרט הטוב ביותר, וכך היה לסרט שגרף הכי הרבה מועמדויות לפרס האוסקר, בלא שהיה מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר.
● “ג’רמייה ג’ונסון” (1972) – מערבון על האיש המכונה “Mountain man”, בכיכובו של רוברט רדפורד.
● “כך היינו” (1973) – דרמה רומנטית-מוזיקלית מצליחה בכיכובם של רוברט רדפורד וברברה סטרייסנד, העוסקת בפעילה למען זכויות האדם המתאהבת בחייל יפה תואר, אולם השניים לא מצליחים לגשר על הפערים שבהשקפותיהם הפוליטיות. הסרט קיבל 6 מועמדויות לפרס האוסקר, כולל לשחקנית הראשית – סטרייסנד.
● “יאקוזה” (1974) – דרמה על אזרח אמריקני (רוברט מיצ’ם) שמגיע ליפן כדי לחלץ את בתו החטופה של חברו הטוב, ומסתבך עם המאפיה היפנית – היאקוזה.
● “שלושת ימי הקונדור” (1975) – דרמת מתח בו מגלם רוברט רדפורד סוכן CIA החושף שחיתויות בסוכנות ומסכן בכך את חייו. בסרט כיכבו גם פיי דאנאווי וג’ון האוסמן.
● “בובי דירפילד” (1977) – דרמה רומנטית בה מגלם אל פאצ’ינו נהג מכוניות מירוץ אמריקני החי באירופה ומתאהב בבית מרפא בשווייץ באצילה אירופית הסובלת ממחלה קשה. פאצ’ינו קיבל על תפקידו מועמדות לגלובוס הזהב.
● “הפרש החשמלי” (1979) – דרמה קומית-רומנטית המגוללת את סיפורה של מערכת היחסים בין כוכב רודיאו לשעבר, המשתתף עם סוסו בפרסומות טלוויזיה ויוצא למסע מחאה, לבין העיתונאית המסקרת את מאבקו. רוברט רדפורד וג’יין פונדה בתפקידים הראשיים.
● “ללא כוונת זדון” (1981) – דרמה נוקבת העוסקת בעולם התקשורת בכיכובם של פול ניומן (מועמדות לאוסקר) וסאלי פילד (מועמדות ל”גלובוס הזהב”).
● “טוטסי” (1982) – סרטו המצליח ביותר של פולאק (הכנסות של 177.2 מיליון דולרים בארצות הברית), בו מגלם דסטין הופמן שחקן מובטל, המחליט להתחפש לאישה וכך התקבל לככב באופרת סבון, ומתאהב בכוכבת הראשית. הסרט קיבל 10 מועמדויות לפרס האוסקר, כולל על לבימוי ולסרט.
● “זכרונות מאפריקה” (1985) – דרמה ביוגרפית-רומנטית המגוללת את מסעה של העיתונאית איזק דינסן לאפריקה יחד עם בעלה, ושם מתאהבת בגבר אחר. מריל סטריפ ורוברט רדפורד הופיעו בתפקידים הראשיים בסרט שזכה ב- 7 פרסי אוסקר, ומתוכם שניים לפולאק עצמו: כבמאי וכמפיק.
● “הוואנה” (1990) – דרמה בכיכובו של רוברט רדפורד, העוסקת בסיפור מאבקו של פידל קסטרו בפולחנסיו בטיסטה, ועלייתו לשלטון של קסטרו בקובה, בינואר 1959.
● “הפירמה” (1993) – דרמת מתח בכיכובם של טום קרוז וג’ין הקמן, העוסקת בעורך דין המתחיל לחשוד כי המשרד שבו החל לעבוד מעורב ברצח ובעסקים אפלים. עיבוד לספרו של ג’ון גרישם שהיה לשובר קופות בארצות הברית עם הכנסות של 158.3 מיליון דולרים.
● “סברינה” (1995) – קומדיה רומנטית בכיכובו של הריסון פורד, המבוססת על סרטו הקלאסי של בילי ויילדר מ- 1954. הסרט עוסק בבתו של נהג לימוזינה המתאהבת בשני בניה של משפחה עשירה: האחד איש עסקים רציני והשני פלייבוי קל-דעת.
● “אהבה מקרית” (1999) – דרמה רומנטית בכיכובם של הריסון פורד וקריסטין סקוט תומס.
● “מזימות זרות” (2005) – דרמת מתח ופשע בו מגלם שון פן סוכן פדרלי המופקד על ביטחונה של מתורגמנית (ניקול קידמן) הפועלת בבניין האו”ם. היה זה הסרט הראשון שצולם בין כותליו של בניין האו”ם.
● “סקיצות של פרנק גרי” (2005) – סרט תיעודי, על עבודותיו של האדריכל פרנק גרי.

כמפיק

פולאק הוא גם מפיק פורה, אשר משנת 1974 הפיק את כל סרטיו, אך גם הפיק סרטים של אחרים, כדוגמת:

● “אלף האורות של ניו יורק” (1988)
● “נערי בייקר המופלאים” (1989)
● “בחזקת חף מפשע” (1990)
● “כשגבר אוהב אישה” (1990), עם סוזן סרנדון
● “רצח מן העבר” (1991), של קנת’ בראנה
● “לחפש את בובי פישר” (1993)
● “זיכרון בדם קר” (1993), עם דניס קוויד
● “על תבונה ורגישות” (1995)
● “דלתות מסתובבות” (1998) – פרס ה”באפטה”
● “הכישרון של מר ריפלי” (1999)
● “ראש בראש” (2001)
● “משחקים מפתים” (2001), עם ניקול קידמן
● “איריס וג’ון” (2001)
● “שמיים” (2002), עם קייט בלנשט
● “האמריקני השקט” (2002), עם מייקל קיין
● “קולד מאונטן” (2003), עם ג’וד לאו, ניקול קידמן, רנה זלווגר
● “תבערה” (2006), עם טים רובינס
● “פריצה וכניסה” (2006)

כשחקן

מאז שהחל לביים הופיע פולאק בקולנוע כשחקן רק בסרט אחד, “טוטסי”, בו גילם את הסוכן של דסטין הופמן. אך ב- 1992 חזר לשחק בסרטים, כשהופיע בסרטו של רוברט אלטמן, “השחקן”. באותה שנה כיכב גם בסרטו של וודי אלן, “בעלים ונשים”.

וכמו כן, הופיע גם בסרטים “תביעה אזרחית” (1998), לצד ג’ון טרבולטה, בסרטו שלו, “אהבה מקרית” (1999) וביצירת המופת של סטנלי קובריק, “עיניים עצומות לרווחה”, מאותה שנה. הופעותיו בשנות האלפיים מסתכמות בתפקיד במותחן “משנים כיוון” (2002) ובתפקיד אורח בסיטקום “וויל וגרייס”, למשך ארבעה פרקים. (לצורך הכנת כתבה זו נסתייענו מתוך ויקיפדיה).

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן