חוף הכרמל

ישובי חוף הכרמל: משק החלב במשבר

0
0

מכסת העובדים הזרים, תשומות החלב שעולו בצורה דראסטית בתקופה האחרונה, המזון שהתייקר ומחיר החלב שלא עלה בהתאם לעליית התשומות ■ אלו חלק מבעיות החקלאים שהועלו אמש בפגישת ראש המועצה עם רפתני חוף הכרמל
ישובי חוף הכרמל: משק החלב במשבר
ישובי חוף הכרמל: משק החלב במשבר

ראש המועצה האזורית חוף הכרמל כרמל סלע, החליט לטפל נקודתית בבעיותיהם של רפתני המועצה האזורית חוף הכרמל. במסגרת ההחלטה סייר ראש המועצה בלוית עודד ארד מתכנן פרוייקטים במשרד החקלאות איזור מחוז מרכז, משה אלזרע מנהל אגף מוניציפאלי ואלי מוגרבי רכז חקלאי, ביום שני ה-14 באפריל, ברפתות האזור על מנת ללמוד את בעיות הרפתנים בכדי למצוא פתרונות.

בישובי חוף הכרמל משק החלב מאופיין ב-40% משקים משפחתיים ו-60% קיבוצים, הביקור החל במושב בית חנניה ב-רפת אבי קוריצוניר הכוללת 40 פרות חולבות עם מכסה של 362,000 ליטר חלב בשנה, המשיך במשק מוטי גרינבלד הכולל 114 פרות חולבות עם מכסה של 1,019,000 ליטר חלב, רפת חנן יזרעאלי הכוללת 181 פרות חולבות עם מכסה של 1,616,593 ליטר חלב בשנה ולבסוף במשק מאיר פרל עם 190 פרות במכסה של 1,636,593 ליטר חלב.

במהלך הסיור הועלו הבעיות בנושאים; מכסת העובדים הזרים, תשומות החלב שעולו בצורה דראסטית בתקופה האחרונה, המזון שהתייקר ומחיר החלב שלא עלה בהתאם לעליית התשומות.

משק החלב בישראל, נתון באחת התקופות הקשות בתולדותיו. בנוסף למצב הכלכלי הקשה בו נתונה המדינה, נרשמה ירידה בצריכת החלב גם בגין המצב המדיני.

אבל קיימות גם סיבות נוספות המכבידות על הענף; בין היתר הרפורמה שהוכרזה במשק החלב אשר גרמה בקרב המגדלים ואנשי המקצוע לחילוקי דעות על עצם התבונה שמאחוריה. מספר רב של משקים, בעיקר משפחתיים לא יכלו לעמוד בעול ההשקעות ובדרישות איכות הסביבה. כל אלה בזמן שמחיר החלב והשחיקה בהכנסה בעקבות הרפורמה לא הבטיחו רווחיות ולכן רבים פשוט פרשו מהענף.

לדברי עודד ארד, משרד החקלאות; “כל הרפתות בחוף הכרמל עברו את רפורמת משק החלב בהצלחה מרובה. בגין הרפורמה הרפתות שדרגו עצמן למאה ועשרים והן הרפתות הכי מודרניות שקיימות בעולם גם מבחינת רווחת הפרה וגם מבחינת תנאי העבודה”.

כרמל סלע ראש המועצה האזורית חוף הכרמל; “מהלך איחוד הרפתות והרפורמה בכל אזורי הארץ הן במגזר המשפחתי והן בשיתופי, מחייב מאמץ רב, אנושי וכספי כאחד. ה-חקלאים מוכיחים שרק הם יכולים להוביל את הענף להצלחה, בשדרוג ה-רפתות, טיפוחן, שיפור רווחת המחייה של הפרות ושמירה על איכות הסביבה. הישגי ענף החלב בישובי חוף הכרמל הינם הישגים גבוהים ביותר ביחס לרמה הבינלאומית ואנו גאים על כך.

אנו נשתדל תמיד לתת מענה לרפתני חוף הכרמל, נמשיך לשמור על ענף חלב מוביל בעולם ועל הרפתנים שלנו בכל התחומים הנדרשים ולמען עתידו של ענף חלב חזק ויציב במדינת ישראל” – סיכם כרמל סלע.

מועצה אזורית חוף הכרמל

מועצה אזורית חוף הכרמל משתרעת על שטח של כ- 190 אלף דונם. גבולות המועצה: במערב לאורך החוף מכפר גלים בצפון ועד שדות ים, קיסריה בדרום ואילו במזרח מקיבוץ בית אורן מרומי הכרמל ועד בת שלמה בדרום מזרח. אוכלוסיית המועצה האזורית מונה 22,000 תושבים המתגוררים ב-10 מושבים, 8 קיבוצים, 2 מושבים שיתופיים, 3 פנימיות, כפר האומנים עין הוד, 2 ישובים עירוניים (קיסריה ו-עתלית) וכפר ערבי – עין חוד.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן