מחקרי רפואה

בעלי פיגור שכלי ותסמונת דאון מזדקנים – סובלים יותר ממחלות מאשר האוכלוסייה הרגילה

0
0

כך עולה מממצאי מחקר חדש: חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בראשותו של ד”ר מוחמד מוראד מהמחלקה לרפואת המשפחה בפקולטה למדעי הבריאות קובעים, כי ניתן למנוע ולטפל במחלות אלה, במידה וההערכות בקרב אוכלוסיה זו יתבצעו לפני גיל 40
בעלי פיגור שכלי ותסמונת דאון מזדקנים - סובלים יותר ממחלות מאשר האוכלוסייה הרגילה
בעלי פיגור שכלי ותסמונת דאון מזדקנים – סובלים יותר ממחלות מהאוכלוסייה הרגילה

מחקר בינלאומי חדש קובע, כי בעלי פיגור שכלי ותסמונת-דאון (Down syndrome) מעל גיל 40 סובלים מבעיות נפוצות יותר של מחלות במערכת השמיעה, העיכול, הלב וכלי הדם וכן ממחלות זיהומיות, ללא כל קשר לארץ מוצאם. ככל שתהליך ההזדקנות עלה, נצפתה בקרבם גם שכיחות גבוהה יותר של בעיות עיניים וראיה, מערכת השלד ומערכת הנשימה, בהשוואה לאוכלוסיה הרגילה.

בקרב בעלי פיגור שכלי ו-תסמונת דאון ישראלים אובחנה שכיחות גבוהה יותר של בעיות נוירולוגיות ובעיות עור, בנוסף לעליה משמעותית בבעיות במערכת אנדוקרינית, העיכול ומחלות זיהומיות.

בקרב הגברים הישראלים עם פיגור שכלי נצפתה שכיחות גבוהה של מחלות אלה בהשוואה לנשים עם פיגור שכלי. לעומת זאת, מחלות לב וכלי דם היו פחות נפוצות בקרב בעלי פיגור שכלי בישראל, לעומת הקבוצה המקבילה שנבדקה בעיר ניו-יורק.

ממצאים אלה עולים ממחקר בינלאומי שנערך בשנים האחרונות, שאותו מובילה בישראל קבוצת חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בראשותו של ד”ר מוחמד מוראד מהמחלקה לרפואת המשפחה בפקולטה למדעי הבריאות ב-אוניברסיטת בן-גוריון, בשיתוף עם משרד הרווחה.

המחקר הקיף כחמשת אלפים אנשים בעלי פיגור שכלי מעל בני 40, מרביתם גברים, כ-10% מהם בעלי תסמונת-דאון.

המחקר כלל מקומות שונים בעולם, לרבות ניו-יורק ו-טייואן, וזאת על מנת להגיע לסקר תחלואה כרוני המאפיין אנשים מזדקנים עם פיגור שכלי עם וללא תסמונת דאון ובוחן אוכלוסיות אלו במקומות שונים בעולם במישור השוואתי.

בקרב אנשים בעלי תסמונת דאון, אובחנה שכיחות גובהה יותר של הפרעות ראייה ושמיעה

ממצאי המחקר יפורסמו היום (שני, ה-24 במרץ), במסגרת יום עיון מיוחד שיתקיים באוניברסיטת בן-גוריון לרגל יום תסמונת דאון הבינלאומי.

ברמה העולמית, בקרב אנשים בעלי תסמונת דאון, אובחנה שכיחות גובהה יותר של הפרעות ראייה ושמיעה ואל העלייה בגיל מתווספים לעלייה בשתי מערכות אלו בעיות אנדוקריניות, עור ושלד כאשר קיימת ירידה בבעיות נפשיות ועצביות. בקרב בעלי תסמונת דאון שיעור הפגיעה ב-ראייה ו-שמיעה הייתה כפולה עם העלייה בגיל, לעומת המזדקנים בעלי פיגור שכלי ללא תסמונת דאון.

43% יותר אנשים בעלי תסמונת דאון סבלו מבעיות בשלד עם עלייה בגיל ופי שתיים יותר סבלו מבעיות אנדוקריניות. נצפתה גם עלייה במחלות עור בקרב הסובלים מתסמונת דאון עם העלייה בגיל.

“הגענו למסקנה, כי יש צורך בהערכת אנשים בעלי פיגור שכלי עם וללא תסמונת דאון טרם הגעתם לגיל 40 שנים ובתדירות גבוהה יותר משום שמרבית הבעיות הללו ניתנות לגילוי מוקדם, ניתנות לטיפול וגם ניתן למנוע אותן בעתיד על ידי התערבויות מתאימות ולמנוע מצבים משניים ותחלואה קשורה בגיל ולהבטיח זקנה מוצלחת”, אומר ד”ר מוחמד מוראד.

על מנת להעריך את הצלחת ההתערבויות מסוג זה, החוקרים מתכננים מחקר מעקב בקרוב במטרה לבדוק את תהליך ההזדקנות והתחלואה הקשורה בו בקרב אנשים בעלי פיגור שכלי בארץ ובעולם.

_______

צילום בעלי תסמונת דאון לצורך אילוסטרציה מתוך אתר Downsyndromesupport

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן