עושים עסק | Doing business

המדריך לבעלי עסקים להחזר כספי מן הבנק

0
0

אם “חופרים” עמוק אפשר לקבל החזרים מהבנק עד שבע שנים אחורה, ובמצב זה מדובר בסכומם כסף גבוהים • עפ”י נתוני חברת ניהול ובקרה פיננסי בע”מ המתמחה בבדיקת תקינותם של חשבונות הבנקים, כחצי מיליון עסקים בישראל זכאים להחזר כלשהו מהבנק.
המדריך לבעלי עסקים להחזר כספי מן הבנק
המדריך לבעלי עסקים להחזר כספי מן הבנק

תחילתה של שנה אזרחית חדשה היא הזדמנות מצוינת לבעלי עסקים לבדיקת תפקוד הבנק שלהם בשנה החולפת. הסטטיסטיקה מצביעה על כך שרוב בעלי העסקים, מופתעים לגלות, כי טעויות חישוב פשוטות של הבנקים מסתכמות להסתכם בעשרות אלפי שקלים שיכולים להיות המוחזרים לבעלי עסקים.

אם בתחילת השנה נהוג לעסוק בחשבון הנפש, בסוף השנה האזרחית מומלץ לבדוק את חשבון הבנק. מדובר בהזדמנות טובה לקבלת כסף מהבנק – כסף שמוחזר לבעליו החוקיים. בהעדר מערכת בקרה עצמית, הבנקים נוטים לעשות טעויות חישוב של עמלות, ריביות ועוד טעיות היכולות להסתכם בעשרות אלפי שקלים המוחזרים ללקוחות. אם “חופרים” עמוק אפשר לקבל החזרים מהבנק עד שבע שנים אחורה, ובמצב זה מדובר בסכומם כסף גבוהים.

▼ למה דווקא סוף שנה?

כל חברה בע”מ, מחוייבת על פי חוק להגיש בתום השנה האזרחית דו”ח רווח והפסד הנעשה באמצעות רואה החשבון. למעשה, דו”ח רווח והפסד מציג בין היתר את הוצאות המימון של העסק לבנקים – כלומר חישוב מפורט ומקיף של כל הכספים ששולמו לבנק במהלך השנה האחרונה. רואה החשבון של החברה מסכם את הוצאות המימון לבנקים, אבל הוא אינו בודק אם הבנק פעל כשורה, כלומר; האם חישובי הבנק הם נכונים והאם אחוזי הריבית או העמלות חויבו על פי חוק, במילים אחרות – האם הבנק עמד בהסכמים שלו מול הלקוח.

נישה זו היא פרוצה, והבנקים מנצלים זאת ומחייבים את החשבונות בריביות ועמלות עודפות כאשר בפועל לבעלי עסק או לחילופין לרואי החשבון אין את היכולת לבדוק האם הבנק פעל על פי חוק. על פי נתוני חברת ניהול ובקרה פיננסי בע”מ המתמחה בבדיקת תקינותם של חשבונות הבנקים, כחצי מיליון עסקים בישראל זכאים להחזר כלשהו מהבנק.

▼ איך נבדוק את הבנק באמצעות דו”ח רווח והפסד?

ברמת העקרון, אחרי שקיבלתם את דו”ח רווח והפסד מרואה החשבון (דו”ח מקדים לדו”ח השנתי שמגיע בשבועות הראשונים של חודש ינואר), אפשר להשוותו מול ההתחייבות המקורית שלכם לבנק. הכוונה היא לבדיקת ההסכמים שחתמנו מול הבנק המתייחסים לגובה הריביות, העמלות וההתחייבויות השונות שהבנק מחויב אליהם בחשבוננו. לצורך כך, ניתן לבקש מהבנק דו”ח סולמות חיוב ריבית – זהו דו”ח המפרט את העלות של כל פעולה ופעולה שנעשתה בחשבון בשנה החולפת.

זכרו, ניתן לקבל החזרים על עמלות וריביות גם משנים קודמות

אלא שכבר בשלב זה מתעוררות שתי בעיות: בעיה ראשונה מדובר במסמך פנימי של הבנק שמציג בצורה מפורטת כל פעולה ופעולה בשנה האחרונה. מדובר בכמות גדולה של מידע שנפרסת על פני כמות רבה של דפים. מסיבה זו, עלות הוצאת המסמך עשויה להגיע לכדי מאות שקלים ללקוח, זאת במידה ולוקחים בחשבון שעלות דף בבנק היא בין 1.5 – 5 ש”ח לדף.

בעיה שניה נוגעת לחישוב הכולל של טעויות החישוב. קבלת דו”ח סולמות חיוב הריבית אמנם מאפשרת לראות אם הבנק אכן טעה בחישוב עמלה מסוימת, לדוגמה: אם נקבעה עמלת שורה ל-1.18 ש”ח וניגבו 1.21 ש”ח אך מצד שני, קשה וכמעט בלתי אפשרי לדעת לאיזה סכום כולל מגיעים כל הטעויות של הבנק בשנה שחלפה.

▼ איך מקבלים בחזרה כסף שמגיע לנו?

ישנן שתי אפשרויות עיקריות לקבלת כסף מהבנקים. האפשרות ראשונה היא להישאר עם היד על הדופק ולבדוק באופן שוטף אם הבנק עומד בהסכמים שלו מולכם. תחילת השנה האזרחית היא הזדמנות מצוינת להתחיל דף חדש עם הבנק.

אפשרות שנייה המקצועית יותר, היא פניה לחברות המתמחות בבדיקת ניהולם התקין של חשבונות הבנק. על ידי בדיקה מקיפה ויסודית, יכול העסק לקבל דו”ח המפרט את כל ההחזרים המגיעים ללקוח בשבע השנים האחרונות. שירותי החברות לניהול חשבונות הבנק לרוב אינם כרוכים בתשלום מצד העסק, אלא ניתנים על בסיס אחוזים מההחזרים שניתנים על ידי הבנק.

אפשרות זו טובה לעסקים בעלי מחזור שנתי של מיליון ש”ח ומעלה, שטרם בדקו את חשבון הבנק שלהם והיו רוצים לעשות בדק בית מקיף של כל הפעילות מול הבנקים בשנים האחרונות.

▼ חברת ניהול ובקרה פיננסי בע”מ נותנת מספר עצות לניהול נכון של חשבון הבנק:

• הקפידו לפגוש את הבנקאי האישי שלכם מדי סוף שנה ולערוך מולו הסכם שנתי מעודכן הכולל מסגרות האשראי ותנאים שונים לשנה הבאה. במידה והבנק יחליט לשנות באופן שרירותי תנאי אשראי והלוואות, הסיכומים שחתמתם מול הבנק יעמדו לזכותכם.
• דאגו לקבל כל התחייבות מהבנק בכתב.
• הקפידו לנהל חשבון התואם את מסגרת האשראי שנקבעה לכם. כבעלי עסק עליכם להכין דו”ח תזרים מזומנים מפורט ולעקוב כל יום ע”פ הדו”ח על ההכנסות וההוצאות היומיות, זה יאפשר לכם לוודא שהתשלומים היוצאים לא יחרגו ממסגרת האשראי. בהתאם לכך, ניתן לנהל בצורה נכונה פריעת תשלומים והוצאות שוטפות ולהיעזר בכרטיס אשראי ובצ’קים דחויים.
• נהלו משא ומתן עם הבנק על כל עמלה, וריבית ומסגרת אשראי.
• הגיעו לבנק תמיד עם נתונים בדוקים. זכרו, הבנק הוא לא “אויב” שלכם, כאשר תספקו נתונים אמיתיים ובדוקים, הבנק יעשה גם הוא “שיעורי בית”, משום שהוא כמו כל עסק אחר מעוניין להעניק אשראי ולהרוויח.
• הקפידו לנהל את חשבונכם במחלקת לקוחות עסקיים, זאת משום ההטבות שמעניק הבנק ללקוחות עסקים, בהתאם לנכסים, הוראות קבע ומסגרות אשראי הקיימות בבעלות העסק.
• הבנקים מעניקים הלוואות בתנאים נוחים, (בד”כ הזולים ממסגרת האשראי), כאשר אתם מתכננים לחרוג ממסגרת האשראי, פנו לסניף הבנק, ולבקש הלוואה בתנאים נוחים ובכך הימנעו מהחזרת ההרשאות שניתנו לבנק.

רואה החשבון של החברה מסכם את הוצאות המימון לבנקים, אבל הוא אינו בודק אם הבנק פעל כשורה

• רצוי לאחד את כל ההוצאות החודשיות של העסק ליום אחד, ההמלצה היא להפיק דו”ח הוצאות חודשי ובכך לחסוך את העלויות של מס’ תשלומים במהלך החודש.
• חריגות ממסגרת האשראי שנקבעה לעסק היא אסורה (לפי החוק) לכן במידה ואתם חייבים לחרוג ידעו את פקיד הבנק.
• הסדרת מסגרת אשראי מתאימה לעסק, היא חשובה ביותר, כאשר תהיו זקוקים לאשראי נוסף, פנו לפקיד המטפל ויידעו אותו. כך תמנעו מהפתעות לא נעימות.
• בדקו אפשרויות ללקיחת הלוואה עם כרטיסי אשראי חוץ בנקאי. חברות האשראי השונות מאפשרות לקיחת אשראי חוץ בנקאי, דבר המאפשר ניהול הוצאות מחוץ למסגרת האשראי שניתנה על ידי הבנק. כך תוכלו לשמור שחשבון העסק בבנק לא יכנס לחריגה.

במידה והעסק שלכם, נקלע למשבר ותזרים המזומנים שלילי, חוקי המשחק מול הבנק משתנים וההתנהלות צריכה להיעשות בזהירות ובתשומת לב רבה.

▼ להלן כמה עצות לשעת משבר;

• אל תפתיעו את הבנקאי שלכם – תמיד תראו בו כידיד ולא כאויב. עדכנו אותו בכל שינוי קטן כגדול שעובר על העסק שלכם.
• שמרו עם אצבע על הדופק בנושא עלויות בנקאיות. עלויות הבנקים הם גורם מאוד מכריע בחיי העסקים בישראל, אם תנהלו משא ומתן תקיף לגבי ההטבות המיועדות לכם, תוכלו למזער את גזירות החריגה ממסגרת האשראי.

• [

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן