תערוכות | מוזיאונים

אני תושב נתניה. תרומתי: לפגוש אמנות מקרוב ובנעלי בית ולא ממרחק במוזיאון

0
0

הוא לא התרגש שכתבו על ציוריו בניו-יורק טיימס, גם לא כשציוריו מילאו את קירות המוזיאון הרוסי הלאומי בסנט-פטרסבורג ואוצר האמנות הנודע אלכסנדר בורובסקי, טען שפיתח סגנון אמנות חדש. דווקא, בעיר מגוריו נתניה מתרגש מיכאל חזין, כשמהיום, הוא פותח בביתו תערוכה
אני תושב נתניה. תרומתי: לפגוש אמנות מקרוב ובנעלי בית ולא ממרחק במוזיאון
אני תושב נתניה. תרומתי: לפגוש אמנות מקרוב ובנעלי בית ולא ממרחק במוזיאון

מיכאל חזין לא שומע חדשות. מעיתונים הוא מתרחק וכך גם מטלוויזיה. 15 שעות ביממה הוא מצייר. האמנות שהוא יוצר היא מרכז עולמו. את ביתו ברמת פולג בעיר נתניה, מעטרים עשרות ציורים. קשה לו להיפרד מהם. רק לעיתים רחוקות, כשמוזיאון פונה, הוא מעניק ציור לאוסף הפרטי של המוזיאון. בעשרה מוזיאונים בכל רחבי העולם, ממיאמי ועד שוויץ מוצגים דרך קבע ציוריו. יש בו משהו, במיכאל חזין, במבטו החודר ובגישתו לחיים משהו שונה.

את רעייתו, אניטה, רופאת שיניים במקצועה, הוא הכיר בעיר אודסה בה נולד. שניהם (59) למדו מגיל תשע ביחד. חמש שנים לאחר מכן, בגיל 14, התאהבו ובשנת 1968 נישאו. בשנת 1972, כחברי מחתרת יהודית-ציונית בבריה”מ לשעבר, הם הפתיעו את הרשויות בהפגנה רעשנית שקיימו – תוך פחות משבוע, עם אישורים ביד, הם גורשו לארץ ישראל ביחד עם בתם התינוקת כשבאמתחתם עשרות זוגות תחתונים. הפקידים בגבול כל-כך מיהרו לסלקם, עד ששאלת התחתונים לא עלתה על הפרק. למזלם.

הסיבה הייתה שבגומיות המחזיקות את התחתונים נרשמו מאות שמות של יהודים ציונים, שביקשו שבישראל ידאגו וינסו לארגן להם אשרות עלייה.

במשך תשע שנים עסק חזין בארץ ישראל במקצועות חופשיים. בינתיים משפחתו התרחבה ונולדה בת נוספת, עד שבאיזשהו שלב נמאס לו והוא חזר לציור. בשנת 1991 התגרשו בני הזוג חזין. לקח להם ארבע שנים כדי להבין, שאין כמו אהבת נעורים, ועוד חמש שנים כדי להינשא מחדש – הפעם בחתונה כהלכתה.

• בארץ, כשמדברים על אמנות נבחן לעיתים הדבר באמצעות התארים

“זו אחת הטעויות. מי שמתהדר בתואר, בעיניי, הוא יותר חובבן מאשר אמן. למדתי 15 שנה אמנות אז מה? כל החיים לומדים. בכלל, יש פה בארץ בעיה מסוימת. כל אמא לילד בן שנתיים משוכנעת שבנה הוא גאון. הבעיה היא, שבסוף הילד מאמין לזה והוא כבר לא משקיע ולא לומד. זו בעיה מנטאלית אצלנו”.

ההשקעה של חזין בציור מעסיקה אותו מרבית ימות השנה, 15 שעות ביממה. במהלך השנה האחרונה הוצגה סדרת ציוריו האחרונה “טבע דומם יהודי”, פרויקט משותף שביצע עם הצלם הבינלאומי בוריס בלנקין, במוזיאון רמת-גן לאמנות ישראלית ובמוזיאון הרוסי הלאומי בסנט-פטרסבורג.

מיכאל חזין; למדתי 15 שנה אמנות אז מה? כל החיים לומדים.

זו הייתה הפעם הראשונה בה אמן ישראלי, זכה לתערוכת יחיד בת חודש ימים בארמון על-שם סרוגנוף. לא רק את סדרת ציוריו האחרונה בחר אוצר המוזיאון, אלכסנדר בורובסקי להציג, אלא גם עשר יצירות מסדרות קודמות יותר שביצע חזין במהלך העשור האחרון, הכלייזמרים וירושלים.

• בעיתון פיגארו הצרפתי הגדירו אותך כצייר ישראלי-רוסי, ואילו בניו-יורק טיימס התייחסו אליך כאל פורץ דרך בתחום האופט-ארט

“נו, אז הגדירו… על-פי תפישתי באמנות אין גבולות, אין מדינות, אין אזרחויות ואני מתנסה בכל הסגנונות. אני לא מוכן להגביל אותי ואני עושה מה שטוב לי. היה לי טוב, שתערוכת ציורים שלי בנושא היהודי וירושלים הופיעה במעוז הפרובסלאבי הנוצרי”.

מסוף השבוע, הקרוב, בימים שישי ושבת, יפתח חזין את ביתו שברחוב אמנון ותמר בשכונת רמת פולג, נתניה למרתון אמנות בו יוצגו יצירותיו וציוריו מתקופות וזרמים שונים.

• למה חשוב לך להציג דווקא בעיר נתניה, בבית, ולא בעוד מוזיאון

“כי שני מוזיאונים בשנה מספיקים לי ואני תושב העיר נתניה. זו תרומתי: לפגוש אמנות מקרוב ובנעלי בית, ולא להסתכל על הציורים רק ממרחק במוזיאון. ואם אפשר לשלב את השניים אז למה לא. אני יכול להרשות לעצמי את התענוג”.

________

הכתבה הובאה באדיבות מקומון קול השרון העיתון של נתניה והסביבה במסגרת שת”פ בין האתרים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן