נאוה עינבר

סרטן: לקדם מודעות בריאותית בעיקר בקרב צופות הטלנובלה. הטור של נאוה עינבר

0
0

ממסקנות מחקר עולה, כי סדרות הטלנובלה, יכולות להוות כלי משמעותי במכלול המאמצים אותם ניתן להפעיל על מנת להגביר את המודעות בקרב ציבור הנשים לנושא סרטן השד בכלל והגילוי המוקדם בפרט
סרטן: לקדם מודעות בריאותית בעיקר בקרב צופות הטלנובלה. הטור של נאוה עינבר
סרטן: לקדם מודעות בריאותית בעיקר בקרב צופות הטלנובלה. הטור של נאוה עינבר

שידור טלוויזיה מציל חיים? כן! כך עולה ממחקר שמסקנותיו העברת מסרים בריאותיים בפרקי טלנובלה (Telenovela) יכולות להוות כלי משמעותי במכלול המאמצים אותם ניתן להפעיל על מנת להגביר את המודעות בקרב ציבור הנשים לנושא סרטן השד בכלל והגילוי המוקדם בפרט. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת ג’ורג’יה באטלנטה בשיתוף אוניברסיטת דרום קליפורניה בלוס אנג’לס ארצות הברית קבע, כי באמצעות תוכן בידורי בטלוויזיה ניתן לקדם מודעות בריאותית בקרב הצופים ובעיקר בקרב הצופות.

המחקר בדק באופן ספציפי את השפעתה של טלנובלה טלוויזיונית, על רמת המודעות לנושא סרטן השד בקרב הצופים בה באמצעות שילוב של תכנים בריאותיים במהלך העלילה הדרמטית של הסדרה.

מדובר בז’אנר טלוויזיוני דרמטי – רומנטי, אשר כולל לרוב סוף אופטימי המשלב אהבה, קשיי יומיום ולעיתים גם מסרים חברתיים. הז’אנר פופולארי מאוד במדינות דוברות השפה ספרדית ובעשור האחרון הפך לפופולארי גם בישראל.

לצורך עריכת המחקר שולבו יועצים רפואיים בכתיבת פרקים בעלילה של טלנובלה יומית, דוברת ספרדית, בשם Ladron de Corazones הפרקים עסקו בהתמודדות עם סרטן השד של אחת הדמויות ולאחר שידורם נבחנה ההשפעה שלהם על רמת המודעות לנושא בקרב הצופים באמצעות שלוש דרכי בדיקה שונות.

בבדיקה הראשונה, ביצעו החוקרים ניתוח של הפניות הטלפוניות שהגיעו אל המוקד הטלפוני שמספרו פורסם על המסך במהלך שידור הטלנובלה. הבדיקה מצאה עלייה משמעותית במספר הפניות.

בבדיקה השנייה ערכו החוקרים סקר טלפוני ארצי אשר בחן את רמת הידע של הצופים בנושא סרטן השד מיד אחרי השידור ומצא כי הידע הרב ביותר הצטבר בקרב הצופות דוברות הספרדית אשר דיווחו, כי רכשו ידע ספציפי על המחלה מתוך העלילה והרגישו תחושת הזדהות עם הדמויות. בנוסף עלה מבדיקה זו, כי הגברים שצפו בתוכנית הושפעו וכשנשאלו על כך, הצהירו, כי בכוונתם להמליץ לנשים שלהם על ביצוע בדיקת ממוגרפיה.

בבדיקה השלישית ערכו החוקרים קבוצת מיקוד של צופי התכנית במהלכה נבחנה מידת הידע שלהם בתחום סרטן השד ועלה, כי הם הביעו ידע והבנה אשר חיזקו את מגמת ההשפעה שנמצאה עד כה.

מסיכום הממצאים של המחקר עלתה תמונת מצב אופטימית ממנה ניתן להסיק, כי רמת המודעות לנושא סרטן השד גבוהה בקרב אלו שצפו בפרקי הטלנובלה ויתרה מכך, כי ניתן בעזרתה של התכנית להעביר מסרים בריאותיים ואף ליצור הנעה לפעולה.

כאשר מנתחים את הממצאים, יש לבחון אותם מול המציאות הישראלית שכן, סרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן ורישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות כ-4,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד ובחישוב הסתברותי הנשען על התחלואה עד היום, אחת מכל שמונה נשים בישראל עלולה לחלות בסרטן השד במהלך חייה.

במקרה זה של מחקר הטלנובלה, הנעה לפעולה משמעותה להגביר את הנכונות לבצע בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד ואף להציל חיים, שכן ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכויי הריפוי לכ-90% ויותר.

מסקנות המחקר יכולות להוות כלי משמעותי במכלול המאמצים אותם ניתן להפעיל על מנת להגביר את המודעות בקרב ציבור הנשים לנושא סרטן השד בכלל והגילוי המוקדם בפרט.

המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי לתקשורת ובריאות ה- Journal of Health and Communication ותוצאותיו מצטרפות לידע אופטימי ההולך ומצטבר בקרב הציבור ורשויות הבריאות לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד המצוין בימים אלו בישראל ובעולם במהלך חודש אוקטובר.

__________

* הכותבת נאוה עינבר, היא יועצת תקשורת ובריאות, המתמחה ביחסי ציבור וניהול משברים תקשורתיים בתחום הרפואה והבריאות. נבחרה כאשת השיווק לחודש נובמבר 2005 מטעם איגוד המפרסמים. כיהנה בעבר כדוברת האגודה למלחמה בסרטן. זכתה בפרס האריה השואג לשנת 2005, בקטגוריית קידום מודעות ובפרס האריה השואג לשנת 2006 בקטגוריית מלכרי”ם מטעם האיגוד הישראלי ליחסי ציבור ודוברות. לתגובות ישירות: nava-i@zahav.net.il

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן