ספרים | סופרים | משוררים

חנה הילמן ספר חדש: “צחוק של מבוכה” – לצחוק על האלצהיימר

0
0

“מצאתי את עצמי לא פעם צוחקת לחולשותיה ולחסרונותיה של אימא ושל חבריה החוסים בבית האבות בגלל מחלת השיטיון, שהלוקים בה מדברים שלא לעניין ומביאים אותנו, הבריאים, לפרצי צחוק מתוך מבוכה” • המחברת מפתיעה את הקוראים בהתייחסות ההומוריסטית שלה לסיפור המצמרר.
חנה הילמן ספר חדש:
חנה הילמן ספר חדש: “צחוק של מבוכה” – לצחוק על האלצהיימר

הספר ’צחוק של מבוכה’ מאת חנה הילמן, הינו קובץ סיפורים ייחודי ומבדר על נושא שבדרך כלל לא צוחקים עליו: מחלת האלצהיימר (Alzheimer). הספר משקף את התמודדותה של בת אוהבת עם זיכרונה המתעתע של אמה ניצולת השואה, ועם שמועות עקשניות על לידתה בחטא. קובץ סיפורים ראשון פרי עטה של הילמן מביא עירוב של אוטוביוגרפיה ובדיה, וחושף באופן מדורג את עולמה של המחברת שגדלה בקיבוץ לאם ניצולת שואה בצל שמועה כי היא בתו של פושע נאצי. העירוב המעניין של הזיכרון הקולקטיבי והזיכרון האישי, מניב מחרוזת סיפורים מרגשים על ילדות וזקנה, זיכרון והכחשה, חיים בקיבוץ ושואה.

’צחוק של מבוכה’ ספרה של חנה הילמן, הוא סוג של שבירת טאבו בכל הנוגע להתייחסות המקובלת למחלת האלצהיימר. “בסיפורים עליה ניסיתי לבטא את הצדדים המשעשעים, המגוחכים והאבסורדיים של החיים” – אומרת הילמן; “מצאתי את עצמי לא פעם צוחקת לחולשותיה ולחסרונותיה של אימא ושל חבריה החוסים בבית האבות בגלל מחלת השיטיון, שהלוקים בה מדברים שלא לעניין ומביאים אותנו, הבריאים, לפרצי צחוק מתוך מבוכה”.

דריסת האחות

ילדותה של חנה לא הייתה קלה בלשון המעטה. חנה גדלה בקיבוץ במסגרת הלינה המשותפת, אליה חדרו גם חרדותיה הקשות של אמה. האם הייתה חרדה בצורה קשה לגורל ילדיה. יום אחד, חנה בת ה-9 ואחותה הצעירה ממנה בשנה הלכו לבריכה שמחוץ לקיבוץ על אף איסורה של האם. הרחצה בבריכה עברה בשלום, אך האחות מיהרה לרדת מהאוטובוס, חצתה את הכביש, ונדרסה.

השיקום הבריאותי אותו עברה האחות היה ארוך ומתיש, ותחושת האשמה והטראומה אותה עברה חנה ליוו אותה כל השנים. יחסיה עם אחותה נפגעו והפכו קרירים אולי בשל אותו מקרה. אירוע מכונן זה, סיפק השראה לכתיבת הספר שכאמור, איננו עוסק רק באוטוביוגרפי אלא גם מפליג אל מחוזות הדמיון.

אבא נאצי

באחד הסיפורים המרתקים מעמידה את עצמה המחברת בדמותה של ילדה בת קיבוץ שאמה ניצולת שואה ואביה הביולוגי נאצי. הגרעין האוטוביוגרפי בסיפור נעוץ בשמועה שהופצה בילדותה, שמועה שטענה, כי אמה נאנסה ע”י קצין אס.אס. וזה האחרון הוא אביה הביולוגי.

חנה, שהדחיקה את הנושא במשך שנים, מצאה דרך מקורית להתמודד איתו בעזרת הכתיבה. גם פה מפתיעה המחברת את הקוראים בהתייחסות ההומוריסטית שלה לסיפור המצמרר.

“צחוק של מבוכה” יצא לאור ביולי 2007 בבית הוצאה לאור אופיר. מחיר הספר: 45 ש”ח.

המחברת חנה הילמן, בת 61, תושבת העיר שדרות. נולדה בגרמניה להורים ניצולי שואה שעלו ארצה בשנת 1948 ונקלטו בקיבוץ אלונים, לאחר שפגשו זה את זה בהכשרה בעיירה לייפהיים, גרמניה.

הילמן משתתפת קבועה בסדנאות כתיבה של הסופרת והתסריטאית גלי צבי-ויס. השקת הספר התקיימה בתאריך 2.8.07 במסיבת יוצרים של האתר “דרך המילים”, שבו גם פורסמו סיפוריה הראשונים של המחברת.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן