מחקרי רפואה

מחקר: נמצאה דרך לעיכוב תהליך הזדקנות העור

0
0

ד”ר אורית בוסי מהאוניברסיטה העברית איתרה אנטי-אוקסידנט המופק מצמחים שעתיד לסייע לנשים ולגברים לשמור על עור חלק מקמטים לאורך זמן • “מחקר זה שופך אור על הבנת המנגנון של האצת הזדקנות העור ומצביע על מסלול העברת האותות האחראי על תהליך ההזדקנות בכלל”
מחקר: נמצאה דרך לעיכוב תהליך הזדקנות העור
מחקר: נמצאה דרך לעיכוב תהליך הזדקנות העור

הקץ לקמטים? ד”ר אורית בוסי מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית הצליחה למצוא דרך לעיכוב תהליך ההזדקנות בעור. המחקר מופיע בעבודת הדוקטורט שכתבה בנושא השפעת קרינת UV על הזדקנות העור, בהנחיית פרופ’ זכריה מדר מהאוניברסיטה העברית ופרופ’ שלמה גרוסמן מאוניברסיטת בר-אילן.

ד”ר בוסי הצליחה לאתר בעבודת המחקר אנטי-אוקסידנט המופק מצמחים וגורם לעיכוב תהליך ההזדקנות בעור על ידי עיכוב הפרוק של סיבי הקולגן בעור. אנטי-אוקסידנטים הם חומרים נוגדי חמצון המצויים במרכיבים שונים בטבע. אנטי-אוקסידנטים אנדוגנים מצויים בגוף האדם באופן טבעי. תפקידם הוא ללכוד רדיקלים חופשיים עודפים (ROS) הנוצרים בגוף.

רדיקלים חופשיים המצויים בכמויות קטנות בגוף האדם אינם מזיקים ואף מעורבים בתהליכים פיזיולוגיים שונים בגוף. רדיקלים חופשיים עודפים נוצרים, בין היתר, בתהליך ההזדקנות הטבעי של הגוף אך גם עקב חשיפה לקרני שמש מזיקות מסוג UV.

הימצאות של עודף הרדיקלים החופשיים בגוף מובילה להתעוותות ואף לפירוק של מבנה סיבי החלבונים קולגן ואלסטין בעור. כתוצאה מכך, אובדת אלסטיות העור ונוצרים בו קמטים. מבנה תקין של סיבי הקולגן והאלסטין מקנה לעור את גמישותו ומשווה לו מראה מתוח.

“הבעיה במרבית האנטי-אוקסידנטים המסחריים הרווחים היום בשוק ומשמשים לעיכוב תהליך ההזדקנות היא כי חלקם מתחמצנים מהר ולכן יעילותם פוחתת לאורך זמן”, מסבירה ד”ר בוסי.

“ויטמין C מתחמצן מהר ורגיש לטמפרטורות גבוהות וכך גם קורה עם האנטי-אוקסידנט EGCG המצוי בתה ירוק או בוויטמין E, המתחמצן מהר. לעומת זאת האנטי-אוקסידנט בו השתמשתי במחקר, עמיד בפני טמפרטורות גבוהות, מסיס במים ואינו מתחמצן בקלות וכך שומר על יעילותו לאורך זמן. מדובר בדור הבא של התכשירים הקוסמטיים הנלחמים בקמטים”.

עוד מוסיפה ד”ר בוסי; “בניגוד לתכשירים הקיימים היום בשוק, החומר בו עשיתי שימוש במחקר מטפל גם בשכבה העמוקה יותר של קמטי העור, ולא רק בשכבת העור החיצונית”.

בניסוי שערכה, בחנה ד”ר בוסי תרבית תאי עור של עכברים, הדומים במהותם לאלו של בני אדם. היא השוותה בניסוי שתי קבוצות תאים: תאים שנחשפו לשמש והוסף אליהם האנטי-אוקסידנט שאותר בניסוי, ותאים שנחשפו לשמש ללא תוספות של אנטי-אוקסידנטים.

בתאים שלא טופלו באנטי-אוקסידנטים – קבוצת בקרה ראשונה בניסוי – חלה עלייה בכמות הרדיקלים החופשיים הגורמים להתקמטות העור. לעומת זאת, בתאים שטופלו באנטי-אוקסידנט לא נרשמה עלייה משמעותית בכמות הרדיקלים החופשיים. קבוצת בקרה אחרת הייתה של תאי עור זקנים, שבהם רמה נמוכה של אנטי-אוקסידנטים אנדוגניים ורמה בסיסית גבוהה של רדיקלים חופשיים, הנובעים מעצם גילם של התאים, ולא בהכרח כתוצאה מקרינת UV.

ד”ר בוסי, מדגישה, כי בניגוד למקדם הגנה, המגן על העור מפני פגיעה של קרני ה-UV המסוכנות המאיצות את תהליך ההזדקנות, הרי שהאנטי-אוקסידנט שבו עשתה שימוש במחקרה גם מעכב את תהליך ההזדקנות הטבעי של העור.

היא מסכמת את ממצאי המחקר ואומרת; “מחקר זה שופך אור על הבנת המנגנון של האצת הזדקנות העור ומצביע על מסלול העברת האותות האחראי על תהליך ההזדקנות בכלל ועל תפקידה של קרינת UV בהאצת תהליך ההזדקנות בפרט”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן