תערוכות | מוזיאונים

לא היה ולא נברא – תערוכת דוד זונדלוביץ’ ממושב בית ינאי ליד נתניה

0
0

זונדלוביץ’ חותך, מכופף, לוחץ, מסובב, מותח את החומר ונותן לתכונותיו ומגבלותיו להוביל אל הפתרון הצורני. האמן הוא עד להתפתחות שינויי הצורה ומקבע לאובייקט מצב העונה על שאלתו ההתחלתית.
לא היה ולא נברא – תערוכת דוד זונדלוביץ’ ממושב בית ינאי ליד נתניה
לא היה ולא נברא – תערוכת דוד זונדלוביץ’ ממושב בית ינאי ליד נתניה

ביום רביעי (11.7.07) תפתח בבית הספר לפיסול “בסיס” בבית ינאי, תערוכת “לא היה ולא נברא” של דוד זונדלביץ’ מייסד בית הספר. בתערוכה מוצגים דגמים אותם יצר ביחד ובעזרת יוסף גבזקיס ואנה זונדלביץ’ העוסקים בהנדסת בניין ואדריכלות. התערוכה תוצג במשך שבוע ימים.

“לא היה ולא נברא” היא תערוכת דגמים של פרויקטים “למגירה”, אשר לא תוכנן להוציאם אל הפועל אלא לחקור באמצעותם שאלות של צורה. כל אחד מדגמי ה”אדריכלות” הוא תוצר לוואי של בדיקת בעיה פלסטית המעניינת את הפסל. הבדיקה נעשית בתהליך של דו שיח ואימפרוביזציה עם החומר – ספוג המשמש ליצור מזרנים.

זונדלוביץ’ חותך, מכופף, לוחץ, מסובב, מותח את החומר ונותן לתכונותיו ומגבלותיו להוביל אל הפתרון הצורני. האמן הוא עד להתפתחות שינויי הצורה ומקבע לאובייקט מצב העונה על שאלתו ההתחלתית. כך נשמרות בעת ובעונה אחת גם ה”טריות” של היצירה וגם כיבוד תרבות החומר, קרי כיבוד תכונותיו המבניות והתנהגותו הטבעית.

הספונטאניות בדרך היצירה אינה laissez faire. העדר התכנון מאפשר לפתרונות נועזים, אשר היו עוברים דיכוי לא מודע בתכנון רציונאלי, למצוא ביטוי חופשי המעוגן בתכונות ובשפה הייחודית של החומר המסוים. שפה זו אינה שפה פרטית שרירותית, במידה זו או אחרת, של האמן – אלא שפה אוניברסאלית של תרבות הפיסול בחומר הנתון.

בניית הדגמים מלווה יעוץ הנדסי של יוסף גובזקיס, שותף מזה שנים רבות בסיעור המוחות שבבסיס הפרויקט. בדיון המשותף נבדקת ומאושרת ישימות התוצר. האפשרות התיאורטית לשימושיות הדגם כצורה אדריכלית גדולה מהווה אסמכתא לנכונות הפתרון.

האדריכלית אנה זונדלוביץ’, בתו של דוד, מוסיפה ממשות לאובייקטים הפיסוליים בעזרת שרטוט אדריכלי. בתערוכה הנוכחית מבקש דוד זונדלוביץ’ להפנות זרקור אל פוטנציאל התרומה של הפסל בתהליך התכנון האדריכלי, כחלק מצוות עבודה אינטר-דיסציפלינארי.

■ דוד זונדלוביץ’

יליד ליטא. עלה לארץ בשנת 1990. בוגר תואר שני (MA) בפיסול ובהוראת אמנות באקדמיה לאמנויות פלסטיות של ליטא. ניהל את מגמת הפיסול במכון “אבני” בעיר תל אביב בשנת 1991-2.

ייסד בשנת 1993 את בית ספר “בסיס”, בו הוא משמש מנהל פדגוגי ומורה בכיר. השתתף בתערוכות ובתחרויות רבות בחו”ל ובארץ בתחומי פיסול שונים.

נציג הארגון העולמי למדליה אמנותית בארץ ומייסד ונשיא של הארגון הישראלי לאמנות זו. תערוכת היחיד האחרונה שלו; “אחד מי יודע”, הוצגה ב-2002 במוזיאון ארצות המקרא בעיר ירושלים. עבודותיו מוצבות במוזיאונים בליטא ובמוזיאון לוחמי הגטאות, ביער הנשיא, בעיר חולון, בגן ערן בעיר ת”א, ובאוספים פרטיים בליטא, ארה”ב, קנדה, רוסיה, פולין, צרפת, פינלנד ומדינת ישראל.

■ יוסף גובזקיס

יליד ליטא. בוגר תואר שני (Meng) בהנדסת בניין באוניברסיטה הטכנית ע”ש גדימינאס ווילנה. עלה לארץ בשנת 1990. בעל חברת הנדסה ויעוץ הנדסי לפרוייקטים מיוחדים.

■ אנה זונדלוביץ’

ילידת ליטא. עלתה לארץ בשנת 1990. בוגרת תואר ראשון (BArch) באדריכלות באוניברסיטה הטכנית ע”ש גדימינאס בוילנה. עובדת כאדריכלית.

בית ינאי הוא מושב בשרון לחוף הים התיכון, 6 ק”מ מצפון לעיר נתניה השייך למועצה אזורית עמק חפר.

18.7.07 – 11.7.07
הפתיחה: רביעי, 11.7.07, בשעה 20:00.

שעות הביקור בגלריה:
ימים א – ד: 15.00-10.00
יום ה: 14.00-10.00
שישי ושבת : בתיאום מראש

לפרטים נוספים ולתאום ביקור: דוריס ארקין, טלפון: 8663004-09.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן