ל"ג בעומר ל"ג בעומר 2019

צופן רבי שמעון בר – יוחאי על פי אלי וינוקור

0
0

הזוהר, ספר הספרים של הקבלה, ננעל באלף מנעולים מיד לאחר שנכתב ונדד בעולם במשך מאות שנים. כשהגיע הזמן הוא נפתח מחדש על ידי בעל הסולם ■ אט אט מתגשם חלום המקובלים והופך מחזון למציאות – חכמת הקבלה נעשית נגישה לכל אדם, ללא כל תנאי מוקדם.
צופן רבי שמעון בר - יוחאי על פי אלי וינוקור
צופן רבי שמעון בר – יוחאי על פי אלי וינוקור

המקום: הר מירון. הזמן: אמצע המאה השנייה לספירה. השנים סוערות, מלחמות עקובות מדם מתרחשות בכל רחבי העולם. שליטה, כבוד ורכוש הופכים לערך עליון וחיי אדם מאבדים כל ערך. באותו זמן, במערה חשוכה וצפופה בצפון הארץ, יושבים עשרה מקובלים וכותבים ספר על נצחיות ועל אהבה חובקת עולם.

רבי שמעון בר יוחאי יושב בראש החבורה, רבי אבא יושב צמוד אליו, מאזין לדברים הנאמרים ורושם אותם בקפידה. שאר התלמידים יושבים סביבם, מאזינים בשקיקה למילותיו של “המאור הגדול”. כך, בחשכת הליל, אות אחר אות, מילה אחר מילה, נכתב הספר העמוק והמסתורי ביותר בחכמת הקבלה – “ספר הזוהר”.

אולם, מיד לאחר כתיבתו של ספר הזוהר הוא נגנז על ידי מחבריו. הסיבה: הדור עדיין לא היה ראוי להתגלותו ברבים. “הספר”, אמר רבי שמעון בר יוחאי לתלמידיו, “יתגלה רק בדור שבו האנשים יתייאשו מההתפתחות האגואיסטית ויבקשו לגלות את משמעות החיים האמיתית. תפקידו יהיה לסיים את תקופת החשיכה הרוחנית, את תקופת הגלות”.

כתב סתרים

ספרים רבים נכתבו לפני ספר הזוהר, ואלפים רבים נכתבו מזמנו והלאה, אבל מעולם לא נכתב ספר שישווה לו בכוח הרוחני שטמון בו.

ספר הזוהר מתאר את המציאות הרוחנית השלמה, מציאות נצחית שנמצאת מעל למגבלות של זמן ומקום. אך “שפתנו האנושית דלה ביותר מלהמציא לנו ביטוי נאמן ומספיק כדי לפרש דבר אחד שבספר הזה עד סופו”, כותב הרב יהודה אשלג, בעל הסולם, מחבר פירוש הסולם לספר הזוהר.

אם כך, מהו המפתח שבעזרתו נוכל לפצח את מסתרי ספר הזוהר? איך נוכל לגלות את האוצר שהטמינו בו עבורנו רבי שמעון בר יוחאי ותלמידיו?

בעל הסולם מספק לנו את השיטה: “בכדי להבין את דברי הזוהר הקדוש, צריך שיהיה האדם נקי מאהבה עצמית. ובשיעור זה אפשר להבין את האמיתות, מה שהזוהר הקדוש רוצה לומר.” (ספר שמעתי, מאמר פ”ט).

המקובלים הם אנשים שהשיגו את הכוח העליון- כוח האהבה והנתינה. בספרים שכתבו הם מתארים את מה שגילו בעולם הרוחני. אך רק אדם שמגיע להרגשת כוח האהבה והנתינה יכול להבין את מה שכתבו באמת. רק בפני אדם כזה נפתחים המנעולים של ספר הזוהר ומתגלה האור..

ספרד, כאלף שנים מאוחר יותר

המקום: ויאדוליד, ספרד.
הזמן: כאלף שנים מאוחר יותר.

רבי משה די ליאון יושב בחדרו, קורא בכתב יד עתיק שהגיע אליו במקרה, נדהם מהכוח הרוחני העצום שפורץ מבין המילים. “הכתבים האלה נכתבו על ידי ענקי רוח”, הוא חושב לעצמו, “מילותיהם נעלות, סתומות… אם יתפרסם, הוא עלול להתפרש בצורה שגויה, אנשים לא יבינו אותו… אין ספק, האנושות עוד לא מוכנה להתגלותו ברבים”.

בתחילת המאה ה-14, מספר שנים לאחר פטירתו, התגלה הספר לכל. אלמנתו נאלצה למכור את כתבי היד שהיו ברשותו וביניהם גם את כתבי ספר הזוהר, כדי להשיג מעט אוכל עבורה ועבור בתה. וכך, 1,000 שנים לאחר שנגנז על ידי רבי שמעון בר יוחאי ותלמידיו, מתגלה שוב הספר המסתורי לעולם ומתחיל להיות מופץ ברבים.

למרות התגלותו, ספר הזוהר אינו מעורר התעניינות מיוחדת. באותם ימים רק גדולי המקובלים למדו מתוכו בסתר. המקובלים הבינו שעדיין לא הגיע הזמן. האנושות צריכה להמתין עוד כמה מאות שנים עד לזמן שבו בני האדם יהיו מפותחים מספיק כדי לגלות את סודות הזוהר. הם התכוונו לזמננו.

מרוץ נגד הזמן

המאה ה-20 החלה והעולם נכנס לסחרור. התפתחות טכנולוגית שלא הייתה כדוגמתה, שתי מלחמות עולם והשמדה המונית של עמים שלמים הן רק חלק מהטלטלות שחווה העולם בתקופה של פחות מ-100 שנים.

לקראת אמצע המאה ה-20 האנושות מוצאת את עצמה בנקודת אל חזור. עכשיו, יותר מתמיד, נדרש שינוי מהותי, ומהר. נדרשת שיטה. גם אם רוב האנושות לא מודעת לכך, העולם זקוק לנשמה מיוחדת שתסביר לה את הסיבות לכל מה שמתרחש מסביב, שתדריך, שתכוון… ואז היא מתגלה: נשמתו של רבי שמעון בר יוחאי יורדת שוב לעולם הזה, ומתלבשת בדמותו של המקובל הגדול בדורנו – הרב יהודה אשלג, “בעל הסולם”.

השעון מתקתק. עליו לפעול במהירות. בעל הסולם מבין שהאנושות תוכל לעלות על נתיב חדש רק אם תתפתח למדרגה גבוהה יותר, למדרגה הרוחנית. הדאגה לעתיד העולם לא נותנת לו מנוח: “חייבים לפעול” הוא חושב לעצמו, “הגיע הזמן לספק פתרון, לפתח שיטה”.

הוא ניגש למלאכה בנחישות המאפיינת את כל גדולי המקובלים שלפניו, ובטוח שעכשיו כבר הגיע הזמן לגלות את חכמת הקבלה לעולם.

המנעולים נפתחים

“קראתי הביאור בשם “הסולם” להורות, שתפקיד ביאורי הוא בתפקיד כל סולם, שאם יש לך עלייה מלאה כל טוב, אינך חסר אלא “סולם” לעלות בו, ואז כל טוב העולם בידיך” (הקדמה לספר הזוהר, אות נ”ח).

קבר בר יוחאי

בעל הסולם יוצא למשימת חייו. הוא לוקח את ספר הספרים שחיבר רבי שמעון בר יוחאי וכותב את הפירוש המקיף ביותר לספר הזוהר, פירוש הסולם.

הוא עובד שמונה-עשרה שעות ביממה, ולא מאפשר לעצמו מנוחה. הוא מחבר ספרים ומאמרים, מוציא לאור את עיתון “האומה”, נפגש עם ראשי היישוב, מוכן להסביר את הקבלה לכל אדם ברחוב, רק שיקשיב, רק שישמע…

רעיונותיו, שנתפסו על ידי חלק מהסובבים אותו כמהפכניים, הולכים ומתממשים. המלאכה שנדרשת ממנו איננה פשוטה כלל. עליו להסיר את המחיצות ולהפריך את האמונות התפלות שדבקו בקבלה לאורך השנים. אך מעל הכול, עליו לפתח שיטה להתפתחות רוחנית שתתאים לכל אדם בימינו.

אט אט מתגשם חלום המקובלים והופך מחזון למציאות – חכמת הקבלה נעשית נגישה לכל אדם, ללא כל תנאי מוקדם. בשארית כוחותיו מצליח בעל הסולם לעמוד במשימתו: הוא מתרגם ומסביר את כל דבריו של רבי שמעון בר יוחאי והופך בכך לחוליה מקשרת, לצינור חיים שמאפשר לנו קשר עם כתבי המקובלים שחיו ופעלו לפניו.

האיש הגדול הזה הוביל מהפכה רוחנית שאת הפירות שלה אנו קוצרים היום. בזכותו נסגר המעגל שהחלו רבי שמעון בר יוחאי ותלמידיו, הספר שנסגר באלפי מנעולים על ידי רבי שמעון, נפתח כיום לכולם על ידי מפתח אחד ויחיד – פירוש הסולם לספר הזוהר. כיום כולנו יכולים לטפס יחדיו על הסולם שמוביל אל הרוחניות, אל הסודות הנסתרים ביותר שטמונים בספר הזוהר.

* הכתבה “צופן בר יוחאי” פורסמה לראשונה באתר “קבלה לעם”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן