סביבה | אקולוגיה

לעיריית נתניה נמאס: תובעת 14 מוסכים מזהמים

0
0

עיריית נתניה את הכפפה והגישה כתבי אישום למוסכים בעיר באשמת אי עמידה בתקנות למניעת זיהום מים ■ 4 מכל 10 מוסכים בארץ בכלל ובאזור נתניה בפרט, אינם משתמשים במערכות לסינון והפרדת שמנים.
לעיריית נתניה נמאס: תובעת 14 מוסכים מזהמים
לעיריית נתניה נמאס: תובעת 14 מוסכים מזהמים

בחודש נובמבר פרסם המקומון קול השרון בתחקיר שביצע, כי חלק ניכר מתוך 250 המוסכים הפועלים באזור השרון ובנתניה בפרט, לא משתמשים בציוד לסינון שמנים ודלקים, ובמקום זאת מזרימים אותם לפתח הביוב הקרוב ומשם למי התהום אותם אנו שותים או למי הים.

הפעילות השוטפת במוסכים ובסדנאות הרכב השונות, כוללת שימוש, בנוסף לשמנים שונים ודלקים, גם בחומרי ניקוי חומצתיים ורבי עוצמה, ממיסים ועופרת ממצברים מפורקים וכימיקלים שונים שאינם מתפרקים באופן טבעי ושמגע עימם גורם לנזק חמור לסביבה ולאדם.

לפני ארבע שנים חוקק התיקון לחוק איכות הסביבה, המחייב כל בעל עסק אשר כתוצאה מעבודתו נותרים שמנים משומשים כמוסכים וכמפעלים, להתקין מערכת להפרדת שמנים וזאת כתנאי לקבלת אישור הפעלת עסק על-ידי העירייה.

אך עם זאת מדובר במוסכים חדשים בלבד הנבנים גם כך בסטנדרט מתקדם מאוד ביחס למוסכים הישנים, אשר חלק מהם פועל לעתים בתוך שכונות מגורים, וללא ריצוף או צינורות ניקוז כלל ויוצר זיהום קרקעי ותת קרקעי חמור.

בבדיקה שנערכה בחודש מאי, אשתקד, התגלה, כי 4 מתוך כל 10 מוסכים בארץ בכלל ובאזור נתניה בפרט, אינם משתמשים במערכות לסינון והפרדת שמנים. בנוסף, חלק מאלה שכן התקינו את המערכות השונות, אינם עושים בהן שימוש בשל עלות ההובלה והמחזור הגבוהות של התהליך.

על-פי המשרד להגנת הסביבה משווקים בארץ מדי שנה כ-70 עד 80 מיליון טון שמן מנועים המכיל, לאחר השימוש בו מתכות כבדות, רעלנים וחומרים אורגניים שונים המסווגים כמסוכנים ביותר לבני אדם ובייחוד כאשר הם מחלחלים למי התהום.

בעקבות פרסום התחקיר, הגבירה היחידה לאיכות הסביבה בעיריית נתניה את פעילות האכיפה כנגד המזהמים, והשבוע הוגשו כתבי אישום, כנגד 14 מוסכים בעניין זה. הקנס על עבירה על החוק בנושא עומד על 6 חודשי מאסר בפועל או קנס של 9,600 שקלים.

כפועל יוצא של הפעילות נגד המוסכים המזהמים, החליטו 19 בעלי מוסכים להתקין במוסכיהם מפרידי שמן, אשר בהם יאוחסנו מסנני השמן המשומשים ושאליהם יוזרמו שאריותיהם של השמנים המשומשים אותם שמנים וחומרים מזהמים נוספים.

מוסכים

בישראל פועלים אלפי מוסכים, בכלל זה כ-5,300 מוסכים לרכב במשקל עד 4 טון. הפעילות השוטפת במוסכים כוללת שימוש בסוגים שונים של חומרים, בכלל זה שמנים מינרלים והידראוליים, ממסים ועופרת ממצברים, שסילוקם באופן בלתי מבוקר עלול לגרום לנזקים קשים לסביבה. פוטנציאל הזיהום הרב ביותר מצוי בשמנים המשומשים.

כיום משווקים בישראל כ-70,000 עד 80,00 טון שמן לשנה לצורכי שוק הרכבים ומכונות התעשייה. שמן משומש מכיל מתכות כבדות, רעילות וחומרים אורגניים שונים המסווגים כחומרים מסוכנים. הזרמת השמן המשומש למערכת הביוב או מחוץ למוסך, על פני הקרקע גורמים לזיהום קשה ולסכנה לסביבה.

הטיפול בשמנים – המצוי והרצוי

מסנני שמן משומש. צילום; לידור צברי

איסוף השמן המשומש במוסכים והעברתו למחזור הוא התהליך הסביבתי המועדף אותו מבקש לקדם המשרד להגנת הסביבה. כרבע מכמות השמן בו נעשה שימוש אינו ניתן להשבה מכיוון שהוא נשרף, מתנדף וכד’. הבעיה היא אופן הסילוק של הכמות הנותרת, כ-55,000 טון לשנה:

• שמן משומש מוזרם לסביבת המוסך, על פני הקרקע תוך זיהום קרקע ומקורות מים.

• שמן משומש המוזרם לביוב גורם לפגיעה קשה במכוני טיהור השפכים ולפגיעה באיכות הקולחים (ריכוז השמן המינראלי המרבי המותר להזרמה לביוב הוא 20 מ”ג/ליטר).

• מסנני שמן משומש המועברים להטמנה באתרי סילוק פסולת מזהמים את הקרקע ומקורות המים. פרויקט אכיפה ייחודי של המשרד לאיכות הסביבה נועד לצמצם ככל האפשר זיהומי קרקע, מקורות מים ושפכים בשמן משומש שמקורו במוסכים.

נכון לסוף שנת 2004, ניתן לדווח על איסוף של כמיליון וחצי מסננים מכ-1,300 מוסכים. היינו, כ-65% מהמוסכים הקיימים הצטרפו להסדר ומספרם הולך וגדל!

__________

צילומים: ליאור מאירסון, צילום: ליאור מאירסון, מתוך ארכיון המשרד להגנת הסביבה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן