סביבה | אקולוגיה

רובם של חופי ישראל (כ-70%) הבלתי מוכרזים: נקיים

0
0

כך עולה על פי מדד ניקיון החופים המתעדכן מדי שבועיים במסגרת תוכנית “חוף נקי” 2007 ■ דרוש ניקיון לפסח – לא רק בבית! ■ חוף נתניה (מנתניה ועד שפך פולג) במצב “בינוני” – כ-25% ■ חוף כרמל באחריות המועצה האזורית באותו מצב
רובם של חופי ישראל (כ-70%) הבלתי מוכרזים: נקיים
רובם של חופי ישראל (כ-70%) הבלתי מוכרזים: נקיים

למרות שעונת הרחצה תיפתח לאחר חג הפסח, חופי ישראל צפויים לתפוסה מלאה כבר במהלך החג. נציגי המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, ערכו בדיקה של מצב ניקיון חופי ישראל הבלתי מוכרזים, במסגרת תוכנית “חוף נקי” שמטרתה להעלות את מודעות הרשויות המקומיות והציבור לשמירת הניקיון ותחזוקת החופים הבלתי מוכרזים.

מהבדיקות שנערכו נמצא, כי מרבית החופים הבלתי מוכרזים הינם נקיים.

כחלק בלתי נפרד מתוכנית “חוף נקי” מתבצעת מדי שבועיים בדיקה עקבית הבוחנת את מצב ניקיון החופים הבלתי מוכרזים ברחבי הארץ. תוצעות בדיקה מפורסמות במדד ניקיון חופים המתעדכן באתר האינטרנט של המשרד להגנת הסביבה.

מדד זה, מהווה אינדיקציה לאופן תפיסתו של הציבור את נושא ניקיון חופים אלו ולאופן טיפולן של הרשויות המקומיות השונות, שבשטח אחריותן חופים בלתי מוכרזים, מבחינת ניקיון ותחזוק החופים.

לדברי רונן אלקלעי ואלי גבאי מרכזי תוכנית “חוף נקי” מן המשרד להגנת הסביבה מרשות הטבע והגנים; “זו השנה השלישית בה תוכנית “חוף נקי” פעילה ואנו נמצאים בנקודת פתיחה טובה בה מרבית מחופי ישראל הבלתי מוכרזים נקיים.

ניכר, כי הרשויות המקומיות מבצעות מלאכתן כראוי, וכעת לכשיציף הציבור הרחב את חופי ישראל, תורו לתרום את חלקו בנושא ולפנות את האשפה שלו מהחוף באופן עצמאי. עם קצת מודעות לשמירה על ניקיון החוף מצד כל אחד ואחת מאיתנו- אין סיבה שלא נוכל ליהנות מחופים נקיים לאורך כל עונת הרחצה”.

להלן תוצאות המדד:

מרבית החופים במצב “נקי – נקי מאוד” – כ-70% (פירוט מלא במדד המצ”ב).

■ במצב “מלוכלך” – כ-7%:

• חוף קרית חיים (מקרית חיים ועד חוף תלמה) – ברשות עיריית חיפה,

• חוף געש (מגעש ועד תעש)- ברשות מועצה מקומית חוף השרון.

• חוף מפרץ השמש (מתעלת הקינט ועד שובר הגלים המזרחי של הלגונה המזרחית)- ברשות עיריית אילת.

■ במצב “בינוני” – כ-25%:

• חוף חיפה שקמונה (משקמונה ועד מרידיאן) – ברשות עיריית חיפה.

• חוף כרמל (מכפר גים עד מבצר עתלית) – ברשות מועצה אזורית חוף כרמל.

• חוף נתניה (מהעיר נתניה ועד שפך פולג) – ברשות עיריית נתניה.

• חוף הרצליה דרום (מהמרינה ועד מלון מנדרין) – ברשות עיריית הרצליה.

• חוף הצוק – תל ברוך (מחוף הצוק ועד לרידינג) – ברשות עיריית תל אביב.

• חוף זיקים (מגדר קצא”א ועד גבול רצועת עזה) – ברשות מועצה איזורית חוף אשקלון.

• חוף חברת חשמל (מגבול חוף הדקל הצפוני ועד לתחנת שאיבה של מפעלי ים המלח)- ברשות עיריית אילת.

חוף נקי

בישראל כ-185 ק”מ של חופים בים התיכון וכ-14 ק”מ חופים במפרץ אילת, כאשר כ-150 ק”מ מתוכם הינם חופים בלתי מוכרזים, העשירים בחי והצומח ומהווים משאב תרבותי, כלכלי וסביבתי בעל ערך.

פרויקט “חוף נקי” – כמענה להזנחה מתמשכת של החופים

מרבית החופים הפתוחים והבלתי מוכרזים סובלים מהזנחה והצטברות של פסולת מוצקה, המהווה מפגע אסתטי, בריאותי ובטיחותי לציבור ולבע”ח ימיים וחופיים, כאשר חלקה של פסולת זו, מקורו בציבור לא אחראי המבלה בחופים אלו ומשאיר אחריו שאריות לכלוך, וחלקה, מקורו מהים בארצות שכנות.

תוכנית “חוף נקי” מעודדת את הרשויות המקומיות לקחת אחריות על כלל החופים הנמצאים בתחום אחריותן, וכן מזמינה את הציבור הרחב לקחת חלק בניקיון חופים אלה ולתרום חלקו לשמירה על חופים אלו ועל דייריהם. תוכנית “חוף נקי” פעילה מיוני 2005 ותוצאותיה הנמדדות פעם בשבועיים, מעידות כי חל שיפור מהותי ברמת הניקיון.

• פרטים נוספים על פעילות “חוף נקי” ניתן לקבל באתר האינטרנט של המשרד להגנת הסביבה: www.sviva.gov.il, או בקישורית הבאה: http://www1.sviva.gov.il/hof_naki/index.html

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן