ארכיאולוגיה חדשות כאן ישראל

תעלומה בכנרת: מה עושה תרנגול כחול על חוף הים

נופשים בכנרת גילו כלי חרס דמוי עוף מלפני 1500 שנה ◄מרצה ב'אוניברסיטת חיפה' דר' עדי ארליך, מעריכה, כי; "כנראה שהכלי דמוי תרנגול או עוף אחר" ◄משפחה מהעיר ירושלים, מסרה את החפץ המיוחד לידי רשות העתיקות ואי לכך בקרוב תוענק לה תעודת הוקרה על האזרחות הטובה.
0
0
 טל פסטמן עם כלי החרס דמוי העוף (אולי תרנגול) שנמצא בחוף הכנרת | צילומים: יואב צור, רשות העתיקות
טל פסטמן עם כלי החרס דמוי העוף (אולי תרנגול) שנמצא בחוף הכנרת | צילומים: יואב צור, רשות העתיקות

מטיילת חשפה ממצא נדיר במהלך נופש בצפון ומסרה אותו לידי אוצרות המדינה: במהלך חופשה משפחתית בחג הסוכות על חוף ים הכנרת, טבלה טל פסטמן מהעיר ירושלים במימי הימה. בעת שחזרה אל  החוף, היא הבחינה בחפץ משונה בין חלוקי הנחל, שנראה שונה מעט מיתר האבנים בשטח. היא שפשפה את הבוץ שהיה דבוק לחפץ, וחשפה, להפתעתה, את הכלי המיוחד.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

הגברת פסטמן, יצרה קשר עם ‘רשות העתיקות’ על מנת למסור את החפץ לאוצרות המדינה; “מילדות, אני קוראת סיפורים על מציאת עתיקות והתחום מהלך עלי קסם” – סיפרה בהתרגשות לא מוסתרת, הגב’ פסטמן; “מאוד קיוויתי שיום אחד אמצא ממצא משמעותי מהעבר והנה זה קרה.

המדהים הוא שמצאתי את החפץ בחוף שאלפי אנשים עוברים בו כל קיץ, ואף אחד לא נתקל בו. מיד הבנתי שיש כאן משהו מיוחד. זו הגשמת חלום בשבילי”.

רכזת דוברות מרחב צפון, של רשות העתיקות של הגב’ ירדנה אלכסנדר, מסרה, כי המשפחה מהעיר ירושלים, מסרה את החפץ המיוחד לידי רשות העתיקות ואי לכך בקרוב תוענק לה תעודת הוקרה על האזרחות הטובה.

█ הגב’ טל פסטמן, הפגינה אזרחות למופת בכך שמסרה את התגלית המרשימה והמפתיעה לידי אוצרות המדינה.

ארכיאולוג נפת גליל תחתון ועמקים ברשות העתיקות מר יואב צור, התרשם מאוד מהממצא השלם והיוצא דופן.

ארכיאולוגית דר' עדי ארליך מ-'אוניברסיטת חיפה' | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
ארכיאולוגית דר’ עדי ארליך מ-‘אוניברסיטת חיפה’ | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

לדבריו; “נראה, כי ירידת מפלס המים של הכנרת היא שהביאה לחשיפת החפץ בין אבני החוף. מדובר בכלי עתיק ונדיר, אשר כנראה, נפל ממטען של אנייה ונסחף אל המקום”.

ארכיאולוג מחוז גליל תחתון ועמקים מר בוטרוס חנא, אמר, כי; “הגב’ טל פסטמן, הפגינה אזרחות למופת בכך שמסרה את התגלית המרשימה והמפתיעה לידי אוצרות המדינה.

אני מקווה שבקרוב, בזכות משפחת פסטמן, יוכל כל הציבור ליהנות מהממצא הנדיר בתצוגה במוזיאון. חשוב מאוד ליצור קשר עם הנציגים של רשות העתיקות מיד כאשר מוצאים ממצא בשטח, על מנת שנוכל למצות את המידע הארכיאולוגי מהאתר”.

מרצה בכירה ב‘חוגים לארכיאולוגיה ותולדות האומנות’ ב’אוניברסיטת חיפה’ דר’ עדי ארליך, מעריכה, כי; “כנראה שהכלי דמוי תרנגול או עוף אחר“.

כלים דמויי בעלי חיים (“זואומורפיים“) נתגלו בעבר בצפון ארץ ישראל בעיקר בהקשר של קברים נוצריים מהתקופה הביזנטית (המאה ה-5 או ה-6 לספירה הנוכחית), שם הם כנראה שימשו בטקסי הקבורה או כמנחות קבורה.

הימצאות כלי כזה על חוף הכנרת עשוי לרמז על הימצאות קבר בקרבת מקום, או על מטען של אוניה טרופה ששקעה בכנרת בדרכה עם החפצים שעליה”.

0
0



אודות הכותב

שולי סונגו

שולי סונגו, ממשתתפות מערכת אתר כאן ישראל (כאן נעים) עיסוקה העיקרי מנהלת חשבונות מדופלמת עשרות שנים בתחום.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן