מאזני הצדק נגישות כאן ישראל

תביעה נגד אל-על בשל אפליית אישה עם מוגבלות

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מר אברמי טורם, שהתייחס לנושא אמר והבהיר, כי; "תביעה זו היא נדבך נוסף בפעילותה של נציבות השוויון ל-הנגשת המרחב הציבורי עבור אנשים עם מוגבלות, למניעת הפליה וליצירת חברה שוויונית ומכילה באמת. נשמח לקבל פניות מאנשים עם מוגבלות שמרגישים מופלים בכל תחום בחייהם, ולסייע להם בכלים העומדים לרשותנו".
0
0
תביעה נגד אל-על בסך חצי מיליון ₪ בשל אפליית אישה עם מוגבלות | צילום: ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
תביעה נגד אל-על בסך חצי מיליון ₪ בשל אפליית אישה עם מוגבלות | צילום: ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה לבית משפט השלום בעיר נתניה, תביעה על סך כחצי מיליון שקלים נגד חברת התעופה “אל-על”, בשל אפליית נוסעת עם מוגבלות פיזית.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’נגישות-נט‘ ב’פייסבוק או ב’טוויטר.

הגב’ א.ד, היא אישה משכילה בעלת שלושה תארים, בשנות השישים לחייה. מאחר והיא סובלת ממוגבלות פיזית ייחודית, א.ד. זקוקה לכיסא גלגלים ידני למרחקים ארוכים, וכן הליכון המשמש אותה למרחקים קצרים. במשך שנים רבות נהגה הגב’ א.ד. לנסוע לחו”ל למטרות אישיות ומקצועיות באמצעות חברת התעופה “אל-על“.

במשך תקופה זו החברה סיפקה לתובעת שירותים נאותים תוך התחשבות במוגבלותה, אך בין 2013-2015, התובעת שמה לב לשינוי בגישתם של החברה וצוות עובדיה, שהחלו להתייחס אליה באופן מפלה ותוך זלזול בצרכיה הייחודיים.

דוברת היחידות המקצועיות במשרד המשפטים הגברת ליפז בן-יצחק מסרה לפורטל ‘נגישות-נט, כי לפי כתב התביעה, הגב’ א.ד. שמה לב לראשונה לשינוי המדובר במהלך טיסה לעיר פראג בשנת 2013. במהלך הטיסה, צוות הדיילים העיר לתובעת,, כי אין מקום בתא הנוסעים לאפסון ההליכון שלה.

לאחר מכן, אחת הדיילות, הפנתה אליה שאלות בוטות בפרהסיה, החודרות לפרטיותה של הנוסעת ונוגעות למוגבלותה. בטיסה חזרה, הדייל הראשי, סירב להעלות את ההליכון למרות שהובהר לו, כי הנוסעת אינה יכולה להתנייד בתוך המטוס בלעדיו.

לאחר שהתנהלות זו חזרה על עצמה במספר טיסות נוספות, ניסתה הנוסעת ליישב את הסוגיה עם שירות הלקוחות של חברת אל-על; על אף שהביאה מסמכים מפורטים מרופא המבהירים שאינה יכולה להתנהל ללא ההליכון, התבצרה החברה בעמדתה, והבהירה לנוסעת שככל שתרצה לטוס עם החברה, תיאלץ לרכוש כרטיס טיסה נוסף לאפסון ה‘הליכון’.

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות; אל-על, אפליה אסורה ויחס משפיל, העולה, כדי ‘אפליה אסורה עקב מוגבלות’

כלומר, בעוד שכל נוסע משלם כרטיס יחיד בעבור עצמו, הרי שהגב’ א.ד. נדרשת לרכוש שני כרטיסים, וזאת עקב מוגבלותה בלבד. לא זו אף זו, כאשר הנוסעת, רצתה לנסוע עם משפחתה לטיול באיטליה, ושילמה על כרטיס נוסף כפי שנתבקשה, מנהלת שירות הלקוחות של חברת אל על, קבעה, כי היא תוכל לטוס רק בשעות הערב, משום שלטענתה בשעות הבוקר “יש עומס“. הדבר פגע ביכולתה של התובעת לפעול בעצמאות, והשית עליה הוצאות כספיות נוספות.

עוד נטען בכתב התביעה, כי דרישת הנתבעת לתשלום כפול מא.ד., בתואנה, כי אין אפשרות לאפסן את ה-הליכון שלה ב-תא הנוסעים, לא עולה בקנה אחד עם המציאות בשטח. לפי התובעת, נגבה ממנה מחיר כרטיס טיסה כפול גם במקרים בהם הטיסות לא היו מלאות. מכך עולה, כי גם במקרים בהם לא היה נגרם כל הפסד כספי ל’אל על – נתיבי אויר לישראל בע”מ‘, החברה עדין חייבה את הגב’ א.ד, בתשלום כפול.

אברמי טורם
אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, טוענת באמצעות עורכת הדין סיגלית פורת-גורנשטיין, כי הדרישות השונות והייחודיות שהוצבו בפניה על ידי החברה, והתנהלות צוות הדיילים ביחסם אליה, הן בבחינת אפליהה אסורה ויחס משפיל, העולה, כדי ‘אפליה אסורה עקבב מוגבלות’.

לאור זאת, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ביקשה עבור הגב’ א.ד, כי ביהמ”ש יורה לחברה על תשלום פיצויים בסך כולל של כחצי מיליון שקלים.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מר אברמי טורם, שהתייחס לנושא אמר והבהיר, כי; “תביעה זו היא נדבך נוסף בפעילותה של נציבות השוויון ל-הנגשת המרחב הציבורי עבור אנשים עם מוגבלות, למניעת הפליה וליצירת חברה שוויונית ומכילה באמת. נשמח לקבל פניות מאנשים עם מוגבלות שמרגישים מופלים בכל תחוםם בחייהם, ולסייע להם בכלים העומדים לרשותנו”.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן