בעלי כנף בריאות הציבור חקלאות ישראל מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’ מועצות אזוריות בישראל

‘שפעת עופות’ משרד החקלאות: 7 מקרים, כבר התגלוּ ברחבי הארץ

לנוכח 'זן השפעת (8N5H)' הדומה בכל המקרים, מתחזקת הערכה של גורמי המקצוע במשרד החקלאות, כי גורם ההדבקה שהביא להפצת המחלה באחרונה, הוא; 'ציפורים נודדות' שבתקופה זו נודדות ועוברות מעל שמי הארץ וכנראה מביאות עמן את השפעת ממדינות זרות ◄במשרד החקלאות עוקבים אחר הטיפול במוקדי השפעת, ופועלים לסיימו בהקדם ◄ משרד החקלאות קורא למגדלי העופות, עופות חצר, ציפורי נוי וכן לולי חופש, להקפיד לפעול על פי הנחיות השירותים הווטרינרים.
0
0
דר' רם כץ רופא ראשי לבריאות העוף בשירותים הווטרינריים ברקע: בור לקבורת עופות שחלוּ בזן שפעת העופות (8N5H) | עיבוד: שולי סונגו ©
דר’ רם כץ

האם את מדינת ישראל תוקפת מגיפת שפעת עופות (Avian influenza) עדיין מוקדם לקבוע, אם כי על פי הגילויים ההולכים ומתרחבים בנקודות שונות ברחבי הארץ המצב בהחלט מדאיג ומטריד. משרד החקלאות ופיתוח הכפר, עדכן אתמול (שלישי, ‏י”ד חשון תשפ”א) כי, התגלה לול נוסף החולה בשפעת עופות. ‘לול הפטם’ שהתגלה, נמצא במושב מעלה גמלא, אשר ברמת הגולן.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראלכאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

עם קבלת התוצאות הראשוניות, בהתאם לנוהל הורה רופא ראשי לבריאות העוף בשירותים הווטרינריים, דר’ רם כץ, על הטלת הסגר על הלוּלים הנמצאים ברדיוס של 10 קילומטרים, מן המוקדים הנגוּעים בנגע.

באזור ההסגר מבוצע ניטור המצטרף לשאר הביקורות והבדיקות שעורכים גורמי המקצוע של השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות בכלל הלולים בשגרה.

יצוין, כי בחודש האחרון, התגלו 7 מקרים סך הכול של לוּלים שנמצאו חולים בשפעת עופות מזן השפעת (8N5H)’ אשר אינו מדבק בני אדם. כל הלולים שהתגלו עד כה טופלו על ידי גורמי המקצוע במשרד החקלאות.

רוב מוחלט מהמקרים שהתגלו היו ביצים לצרכי רבייה, שמטרתם ייצור ביצים לייצור אפרוחי פטם. אנשי משרד החקלאות, ממשיכים לעקוב אחר כל תמוּתה חריגה בלולים ברחבי הארץ ויפעל ככל שיידרש במטרה להמשיך ולשמור על בריאותם של בעלי החיים והציבור.

כזכור בראשית השבוע (ראשון, ‏י”ד חשון תשפ”א) עדכן משרד החקלאות ופיתוח הכפר, כי בסוף השבוע שעבר, נתגלו שלושה מוקדי שפעת העופות. המקרה נחשף ב’לוּל רבייה‘ בקיבוץ גבת, שבשטחי מועצה האזורית עמק יזרעאל.

המקרה השני, התגלה בלהקת עופות הודו לפיטום, בקיבוץ שלוחות באזור עמק בית שאן. המקרה השלישי, נמצא ב’חוות תרנגולות הודו לרבייה‘ בקיבוץ מעיין צבי ליד זיכרון יעקב. המקרה הרביעי, ב-פארק הלאומי בעיר רמת גן, כשהתגלה ברבוּר החולה בשפעת העופות.

מקרה נוסף שבו התגלה הוא לוּל רבייה ב-מושב רם-און, אשר בשטח שיפוטה של המועצה האזורית גלבוע. הלול מונה כ-34,000 עופות.

במשרד החקלאות, מבהירים, כי הופעת כל המקרים במהלך החודשיים האחרונים, אינה חריגה. בשנים האחרונות, גורמי המקצוע במשרד החקלאות, טיפלו בלולים שונים שחלוּ בשפעת עופות. כך לדוגמה, במהלך שנת 2016, חלו בשפעת עופות12 לולים ובמהלך 2017, חלוּ עוד 8 לולים.

לנוכח זן השפעת ‘זן השפעת (8N5H)’ הדומה בכל המקרים, מתחדדת הערכה של גורמי המקצוע ב-משרד החקלאות, כי גורם ההדבקה שהביא להפצת המחלה בימים האחרונים הוא הציפורים אשר בתקופה זו, נודדות ועוברות מעל ישראל וככל הנראה מביאות עמן את השפעת ממדינות זרות.

בתוך כך, משרד החקלאות קורא למגדלי העופות, עופות חצר, ציפורי נוי וכן לולי חופש, להקפיד לפעול על פי הנחיות השירותים הווטרינרים, לשמור על ההיגיינה והפרדה, להחזיק את העופות בתוך מבנים ולמנוע שוטטוּתם בשטח פתוח, כדי להקטין את סכנת ההידבקות מעופות הבר.

דוברת משרד החקלאות ופיתוח הכפר הגב’ דפנה יוריסטה, מסרה לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי בתוך כך, המשרד, קורא למגדלי העופות, עופות חצר, ציפורי נוי וכן לוּלי חופש, להקפיד לפעול על פי הנחיות השירותים הווטרינרים.

במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מדגישים, ללא קשר לאמוּר, לעיל, כי ככלל, יש לקנות ‘ביצים‘ אך רק שהן ארוזות מכל צדיהן בקרטון או בניילון. כמו גם, חשוב לצרוך ביצים ועופות רק לאחר בישול כיאות.

‘שפעת עופות’ הנגיף הגורם לשפעת העופות H5N1

הנגיף הגורם לשפעת העופות H5N1, הינו נגיף מקבוצת נגיפי השפעת. הנגיף מדביק בטבע עופות וציפורי בר. הציפורים לרוב אינן חולות, אולם מאחר שהנגיף מדבק מאוד, הן יכולות להדביק עופות בית דוגמת תרנגולות, ברווזים ותרנגולי הודו שיחלו וימותו.

הציפורים הנגועות מפרישות את הנגיף ברוק, הפרשות אף וצואה וכך מדביקות ציפורים/עופות אחרים. נגיף זה לרוב אינו מדביק בני אדם, לכן הסיכון לפתח שפעת העופות נמוך ביותר.

במהלך התפרצות של המחלה בקרב עופות, קיים סיכון להדבקה של בני אדם המצויים במגע ישיר עם העופות או עם הפרשות שלהם.

הדבקת בני אדם אינה שכיחה, ובמידה שאדם נדבק, הדבקת אדם אחר היא נדירה ביותר וכרוכה במגע הדוק וממושך. משנת 1997, דווחו בני אדם שנדבקו וחלו בנגיף.

רוב החולים נדבקו במגע ישיר עם הפרשות של עופות נגועים או מגע עם משטחים שזוהמו על ידי הפרשות של עופות נגועים. המחלה בבני אדם נעה בין מחלת שפעתחום, שיעול, כאב גרון וכאב שרירים לדלקת ריאות קשה ומסכנת חיים.

כאמור, הסיכון להדבקה של בני האדם נמוך, אולם כ-50% מן החולים שנדבקו, נפטרו. רב החולים, היו צעירים שהיו במגע קרוב עם עופות נגועים או משטחים הנגועים בהפרשות העופות.

החשש משפעת העופות נגרם מהידיעה כי נגיפי השפעת משתנים. על ידי שינויים אלו, עלול להיווצר זן המדביק בקלות רבה בני אדם. מאחר שבני האדם אינם מחוסנים כנגד נגיפי העופות, עלולה להתרחש התפרצות שפעת עולמית וקטלנית.

מתחילת שנת 2005 דיווחו מעל 50 מדינות על תחלואה ותמותה של עופות. רוב החולים הינם ממדינות אסיה (וייטנאם, אינדונזיה, סין ותאילנד) אולם גם במצרים אובחנו חולים.

מטיילים, עלולים להיחשף לשפעת העופות בנסיעה לאזור התפרצות ובמגע עם בעלי חיים נגועים, או עם הפרשות שלהם, או באכילת ביצים או בשר עוף מזוהם שלא בושל כהלכה.

הסיכון להדבקות מחולים אחרים אינו ידוע, אולם נחשב לנמוך מאוד ודורש מגע הדוק וממושך. לחולים, ניתן טיפול תרופתי בתרופות נגד שפעת, אולם לא הוכחה יעילותו.

█ המלצות משרד הבריאות למטיילים לאזורים נגוּעים בשפעת העופות;

במהלך השהיה במדינות האלה;

  • יש להימנע מלבוא במגע עם עופות (חיים או מתים), כגון; בחוות לגידול עופות ובשווקים,
  • יש להימנע ממגע עם צואה של עופות,
  • יש לוודא שביצים ומוצרי עוף אחרים יהיו מבושלים לפני האכילה,
  • יש לרחוץ ידיים עם סבון לעיתים קרובות.

█ אחרי החזרה לישראל

אם היה מגע קרוב עם עופות וציפורים מתים או חיים במהלך שבעת הימים הקודמים ואם מופיעים; חום ותסמינים נשימתיים (שיעול או קוצר נשימה) תוך 7 ימים לאחר המגע, יש לפנות בהקדם לרופא המטפל.

שירות רפואי לפני טיול לחוץ לארץ,

◄ שירות רפואי לפני טיול לחוץ לארץ.

המידע הובא בסיוע יחידות ומרפאות של יחידות ומרפאות של המרכז הרפואי תל אביב על שם סוראסקי.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן