חדשות כל הכותבים מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’ מזג אוויר משה נעים

רוחות של ‘סתיו – חורף 2020’ ואני מצפה לגשם הראשון ‘היורה’

תופעת "היורה" הינה ייחודית רק באקלים ים-תיכוני, שרק בו לרוב אין גשמים במשך עונת הקיץ, אני, למשל; אתרגש, אירטב בו פה ושם בכוונה תחילה ואחר כך בהפוגה, אשאף בהנאה למלא ריאותיי את האוויר הצח ◄ המילה "יורה" מוזכרת כבר בתנ"ך בספר דברים; ניתנו שלושה פירושים למילה.
0
0
משה נעים העיתונאי ועורך פורטל האינטרנט "כאן ישראל" ברקע עונת סתיו | עיבוד: שולי סונגו ©
משה נעים, ברקע: סתיו

“וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ, יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ” (דברים, יא, יד. בסוף השבוע הזה, ככל הנראה, יתחיל סוף סוף הסתיו האמיתי של ישראל. בעולם סתיו 2020 (חצי הכדור הצפוני). הֶחל כבר לפני כחודש מיום שלישי, 22 בספטמבר והוא אמוּר להסתיים ביום שני, ה-21 בדצמבר 2020, בו יחל החורף “הרשמי” שלנו את תפקידו בעונות השנה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראלכאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

ת’אמת לא צריך את החזאים, אצלי זה בהרגשה, באפרוריות המשתלטת על השמים הרוח ההולכת ומתחזקת והקרירות שזוחלת אלי בלילה מן המרפסת הצמודה לסלון, הסתיו, ממש כבר פה ואני מצפה לגשם הראשון, “היורה”.

הסתיו הוא אחת מארבע עונות השנה, המציין את המעבר בין עונת הקיץ לעונת חורף ולכן הוא מכונה ‘עונת מעבר‘. באזורים הממוזגים, הסתיו, הוא העונה בה רוב הגידולים החקלאיים נאספים ויש שלכת שבמהלכה העצים משירים את עליהם, מזג האוויר קריר וגשם יורד.

בארץ ישראל, שבה האקלים הוא ים תיכוני, סוג של אקלים סובטרופי שידוע גם כאקלים סובטרופי של קיץ יבש ונפוץ במדינות של חוף הים התיכון ומהווה על פי ויקיפדיה כ-5% מן השטחים היבשתיים של כדור הארץ וכמעט כולם נמצאים בין קווי הרוחב 30° ל-45° מצפון ומדרום לקו המשווה.

מחזוריות הקיץ היבש והחורף הגשוּם אופיינית למזג אוויר זה. הסתיו, הוא העונה שבה יורדים הגשמים הראשונים

כידוע, אין גשמים במשך עונת הקיץ אך באזורי האקלים הממוזג לא מפסיקים הגשמים לפרק זמן ממושך בשנה ולכן, ברוב העולם לא מיוחסת שם חשיבות מיוחד ומרגשת של תופעת “היורה” הוא הגשם הראשון, המבשר את תחילת עונת גשמי הסתיו וראשיתה של עונת החורף.

תופעת “היורה” הינה ייחודית רק באקלים ים-תיכוני, שרק בו לרוב אין גשמים במשך עונת הקיץ, אני, למשל; אתרגש, אירטב בו פה ושם בכוונה תחילה ואחר כך בהפוגה, אשאף בהנאה למלא ריאותיי את האוויר הצח.

המילה “יורה” מוזכרת כבר בתנ”ך בספר דברים; ניתנו שלושה פירושים למילה;

  • “שמורה את הבריות להטיח גגותיהן ולהכניס פירותיהן ולעשות כל צורכיהן”. כלומר, המילה ‘יורה‘ משורש יר”ה = להורות, ללמד.

כי היורה, הגשם הראשון, מלמד להתארגן לקראת החורף, לטייח את הגגות, לסתום את נקודות התורפה הרטובות שדרכם יטפטפו הגשמים לבית – התראה ראשונה לקראת החורף.

  • “שמרוֶה את הארץ ומשקה עד התהום, שנאמר: “תְּלָמֶיהָ רַוֵּה, נַחֵת גְּדוּדֶהָ; בִּרְבִיבִים תְּמֹגְגֶנָּה, צִמְחָהּ תְּבָרֵךְ” (תהלים סה יא). כלומר ‘יורה‘ משורש רו”ה – שמרווה את התלמים המצפים למטר.
  • “שהוא יורד בנחת ואינו יורד בזעף או אינו יורה אלא שמשיר את הפירות ומשטיף את הזרעים ומשטיף את האילנות”.

כלומר, יורה משורש יר”ה מלשון; “יָרֹה יִיָּרֶה” (שמות יט יג), כ-יריית חץ שאינו מחטיא את המטרה, כדברי רש”י (שם); “ההולך ביושר ואינו נוטה לכאן ולכאן”. (מתוך, ויקיפדיה).

חורף נעים.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן