חדשות כסף מדבר

צוות בין-משרדי לממשלה: להקים סביבת ניסוי רגולטורית לחב’ פינטק

מאיר לוין, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי); "ישראל מובילה בחדשנות ועליה להוביל גם ברגולציה המעודדת חדשנות. הקמת סביבת הניסוי הרגולטורית תאפשר לחברות הפינטק לצמוח בישראל מבלי להטביע אותן בתחילת דרכן בדרישות וכללים, אך בה בעת, מבלי להתפשר על ביטחון הלקוחות. לרגולטורים, תהיה ההזדמנות ללמוד את החדשנות הפיננסית בשטח, בזמן אמת, ולהתאים לה רגולציה ממוקדת" ◄שר האוצר, כחלון; "החדשנות הישראלית היא שם דבר בעולם, ולכן אין זה מפתיע שגם בתעשיית הפינטק מדינת ישראל בצמרת העולמית. אחריותנו כמדינה לוודא שלתעשיית ההייטק יהיו את התנאים להצליח ולשגשג, ללא נטל רגולטורי מיותר.
0
0
עורך דין מאיר לוין המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט כלכלי) | צילום: באדיבות דוברות משרד המשפטים | עיבוד צילום: שולי סונגו
עורך דין מאיר לוין

סביבת ניסוי רגולטורית (Regulatory Sandbox) צפויה וצריכה לקום בישראל לחברות פינטק – כך מציע וממליץ צוות בין-משרדי בהובלת משרדי האוצר והמשפטים. הצוות הגיש היום (ראשון, י”ט באדר א’ התשע”ט) את המלצותיו לשר האוצר, מר משה כחלון ולשרת המשפטים, חברת כנסת גב’ איילת שקד.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

מדובר בתכנית ייעודית עבור חברות פינטק בתחילת דרכן, הכוללת ליווי רגולטורי צמוד לצד הקלות רגולטוריות לתקופה מוגבלת. מטרת התכנית היא להעמיק את פעילות חברות הפינטק במדינה ולאפשר לצרכן הישראלי ליהנות ממגוון רחב של מוצרים ושירותים מתקדמים בתחום הפיננסי.

המלצת הצוות על הקמת סביבת ניסוי מותאמת אישית לחברות הפינטק הישראליות, נועדה לאפשר למידה, ניסוי וטעייה להתמודדות עם האתגרים הרגולטוריים המאפיינים את חברות הפינטק, הן מצד החברות והן מצד הרגולטורים.

סביבת הניסוי תכלול מתווה “רגולציה מותאמת“, במסגרתו יותאמו הכללים הרגולטוריים לפעילות החברות ומאפייניה וזאת תוך התחשבות במסגרת הנורמטיבית בישראל, בטובת הצרכנים ובמאפייני השוק.

בנוסף, יוקם מתווה ליווי ייעודי שיספק מענה רגולטורי לקשיים הייחודיים של חברות המבקשות לפעול בישראל ואינן נזקקות לרישיון בהתאם לדין הקיים.

ענף פינטק (Fintech) שילוב של פיננסים (כסף) ו-טכנולוגיה, או מה שקרוי; ‘טכנולוגיה פיננסית’. הפינטק, מוריד מחירים ועלויות, מספק שירותים גם למי שלא משתמשים בבנקים כלל ומגדיל את התחרות בתחום הפיננסי.

תחום הפינטק, נחשב כיום מן התחומים הצומחים והמבטיחים בעולם ההייטק של ימינו.

מנהל חדר תקשורת ודובר היחידות המשפטיות באגף דוברות הסברה ותקשורת של משרד המשפטים עורך דין נועם שרביט, מסר לפורטל ‘כאן ישראל | כאן נעים אתר החדשות המקומיות של כל המדינה‘ כי הפינטק, נמצא במגמת צמיחה משמעותית בעשור האחרון ו’התעשייה הישראלית‘ נחשבת כמובילה עולמית בתחום. על-פי נתוני משרד האוצר בישראל פועלות כיום כ-400 חברות פינטק.

שר האוצר, משה כחלון; “החדשנות הישראלית היא שם דבר בעולם, ולכן אין זה מפתיע שגם בתעשיית הפינטק מדינת ישראל בצמרת העולמית

לתעשייה קיים הפוטנציאל לשנות את פני תעשיית הפיננסים בישראל באמצעות עידוד החדשנות, התאמת השירותים הפיננסים ללקוחות ושיפור נוחות השימוש בהם, התייעלות המערכת הפיננסית והגברת התחרות.

אולם, רק מעט חברות פינטק ישראליות מציעות את שירותיהן באופן נרחב לצרכן הישראלי. בחינת הקשיים עימם מתמודדות חברות הפינטק בישראל, מעלה, כי דרישות רגולטוריות רבות ומורכבות מעכבות את קידום החדשנות בעולם הפיננסי.

לפיכך, הוקם צוות בין-משרדי, בהובלת נציגי משרד האוצר ומשרד המשפטים, ובהשתתפות; הפיקוח על הבנקים, רשות ניירות ערך, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, הרשות לאיסור הלבנת הון במשרד המשפטים, רשות המסים והמפקחת על מערכות תשלומים בבנק ישראל, אשר מטרתו להקים “סביבת ניסוי רגולטורית” לחברות פינטק.

עבודת הצוות מבשרת על שינוי תפיסה רגולטורי ואימוץ גישה מקורית המקדמת חדשנות, שניהם חיוניים להתפתחות כלכלת ישראל בכלל ותעשיית הפינטק בפרט.

המלצות הצוות יבואו לידי ביטוי בחקיקת חוק שיקים ועדה שתפעיל את התכנית, ויקנה לרגולטורים את הסמכויות הנדרשות ליישום התכנית, כך שניתן יהיה לאפשר הטמעה בטוחה של טכנולוגיות פיננסיות בישראל, לתועלת הצרכנים והמשק הישראלי כולו.

שר האוצר, מר משה כחלון; “החדשנות הישראלית היא שם דבר בעולם, ולכן אין זה מפתיע שגם בתעשיית הפינטק מדינת ישראל בצמרת העולמית. אחריותנו כמדינה לוודא שלתעשיית ההייטק יהיו את התנאים להצליח ולשגשג, ללא נטל רגולטורי מיותר.

“ארגז החול” ייתן למעשה מענה לצורך הזה ויאפשר לחדשנות הטכנולוגית להגיע ללקוחות בלי להכביד בנטל בירוקרטי ורגולטורי על ‘החברות הקטנות’ תוך שמירה והגנה על הלקוחות.

מדובר בדחיפה משמעותית לתחום החדשנות הפיננסית בישראל שכולנו נרוויח ממנה”. אמר שר האוצר, מר כחלון.

סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר; “בישראל קיימת תעשיית פינטק מובילה בקנה מידה בין-לאומי, אבל הצרכן הפיננסי הישראלי כמעט ולא נהנה ממנה

שרת המשפטים, איילת שקד; ״הקמת הצוות היא צעד נוסף במאמץ הכולל לפיתוח התעשייה במדינת ישראל. עידודה ופיתוחה של תעשיית הפינטק בישראל, יביאו לשיפור משמעותי בשירותים הפיננסיים המוצעים לצרכן הישראלי, וכן יתרמו הם לפיתוח חדשנות ישראלית ברמה בין-לאומית.

הכול מתוך תפיסה כלכלית של הפחתת רגולציה והסרת חסמים בשוק. אני מברכת על עבודת הצוות ועל תרומתה של המחלקה הכלכלית בייעוץ וחקיקה בראשותו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין, ובטוחה כי עבודת הצוות תוכיח את עצמה בכלכלה הישראלית״.

מאיר לוין, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי); “ישראל מובילה בחדשנות ועליה להוביל גם ברגולציה המעודדת חדשנות. הקמת סביבת הניסוי הרגולטורית תאפשר לחברות הפינטק לצמוח בישראל מבלי להטביע אותן בתחילת דרכן בדרישות וכללים, אך בה בעת, מבלי להתפשר על ביטחון הלקוחות.

לרגולטורים, תהיה ההזדמנות ללמוד את החדשנות הפיננסית בשטח, בזמן אמת, ולהתאים לה רגולציה ממוקדת“.

יוגב גרדוס, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר; “בישראל קיימת תעשיית פינטק מובילה בקנה מידה בין-לאומי, אבל הצרכן הפיננסי הישראלי כמעט ולא נהנה ממנה.

בהקמת סביבת הניסוי, אנחנו מקווים ליצור בישראל, סביבה תומכת ומתמרצת לחדשנות ויצירתיות בתחום הפיננסי, אשר תאפשר לציבור כולו ליהנות מהפירות של החדשנות הישראלית.

הסרת חסמים לחברות הפינטק תאפשר להן להתפתח בישראל וירחיב את מגוון השירותים והמוצרים שהן מציעות לצרכן הישראלי, ואנחנו מקווים שיהיה בכך כדי לתרום למשק כולו”.

אל דוח סופי לפרסום סביבת ניסוי רגולטורית בישראל לחברות פינטק.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן