עו"ד מוני עזורה פרשת השבוע

פרשת פִּנְחָס | גם מי שלא נבחר כמנהיג יכול להיזכר לעד

פָּרָשַׁת פִּנְחָס; הנה שני מנהיגים חדשים, פנחס ויהושע, שונים בתכונותיהם לחלוטין. פנחס הוא מנהיג דומיננטי והוא הוכיח את מנהיגותו במעשיו ואילו יהושע בן נון, היה עוזרו הנאמן של משה, איש ממסד, אך ידע להקרין מנהיגות ועוצמה מוסרית והוא שנבחר מבין שניהם לשמש כמנהיג עם ישראל. האם זו יכולה להיות קריאת כיוון להצלחתו של מר גבאי? ימים יגידו!
0
0
פרשת פנחס | בנות צלפחד בפני משה | מתוך ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
פרשת פנחס | בנות צלפחד בפני משה | מתוך ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

שני מנהיגים יצאו השבוע למסע הבחירות, מי יהיה ראש הממשלה הבא? ראש הממשלה, הננוכחי, מר הנימין (ביבי) נתניהו או מנהיגה החדש של מפלגת העבודה, מר אבי גבאי. שניהם שונים, האחד כריזמטי ששולט בראשות הממשלה, אוחז בפסלון החסינות כמי שזכה פעם אחר פעם בתוכנית הישרדות והאחר איש ממסד יציב שצמח ממוסדותיה של חברת בזק.שניהם באו ממקומות שצל אימת השחיתות שורר השבוע סביבם (“בזק” ו”הצוללות”) אך שניהם נקיים, עדיין, מכך.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעים’ בפייסבוק’ או בטוויטר.

ומילה על מר אבי גבאי. מר גבאי לא נבחר כחבר כנסת במסגרת הבחירות לכנסת ה-20 אלא שימש כיושב ראש מטה הבחירות של “סיעת כולנו“. לאחר מכן, נבחר כשר להגנת הסביבה, אפילו שאינו חבר כנסת.

כאשר הקואליציה החליטה לחבור עם מפלגתו של אביגדור ליברמן ומינויו כשר הביטחון הוא פרש תוך שהוא טוען, כי מינוי זה הוביל להקמת “ממשלה קיצונית” וכן, טען, כי; “אנחנו חייבים לעצור את התהליך שאני חושש שמוביל להרס הבית השלישי“.

בפרשת השבוע היא פָּרָשַׁת פִּנְחָס ההשמינית בספר במדבר. המתחילה בפרק כ”ה, פסוק י’ ומסתיימת בפרק ל’, פסוק א’. פרשת פנחס היא השנייה באורכה מבין פרשות השבוע, ויש בה 168 פסוקים. לרוב קוראים את הפרשה בסמוך ל’שבעה עשר בתמוז’ אנחנו למדים על שניים אחרים, שונים, אבל בהחלט קיים דמיון לגבי אופיים, פנחס בן אליעזר הדומננטי ויהושע בן נון, איש ממסד.

פנחס בן אליעזר משבט לוי, עליו קרויה הפרשה, חז”ל, מצביעים עליו, כמי שהינו אליהו הנביא (אמנם המדובר בתקופות שונות כאשר פנחס נמצא בתקופת המדבר ואילו אליהו הנביא נמצא בתקופת אחאב ואיזבל, אבל אולי סימן ל’גלגול נשמות‘… או שמא המדובר במי שחי חיי נצח…או שמא המדובר בעירוב זמנים והרי אין סדר ברור מבחינה כרונולוגית בתנ”ך).

בכל מקרה, פנחס בן אליעזר, מחליט בהחלטה שלו אישית לפגוע בזמרי בן סלוא, נשיא בית אב של שבט השמעוני שיצא עם גויה (בת מדיין) ובפעולתו עצר את המגיפה שהביאה למותם של 24,000 איש מבני ישראל, והוא קיבל את פרס החסינות מהאל, שנאמר; “ז וַיַּרְא, פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר, בֶּן-אַהֲרֹן, הַכֹּהֵן; וַיָּקָם מִתּוֹךְ הָעֵדָה, וַיִּקַּח רֹמַח בְּיָדוֹ. ח וַיָּבֹא אַחַר אִישׁ-יִשְׂרָאֵל אֶל-הַקֻּבָּה, וַיִּדְקֹר אֶת-שְׁנֵיהֶם–אֵת אִישׁ יִשְׂרָאֵל, וְאֶת-הָאִשָּׁה אֶל-קֳבָתָהּ; וַתֵּעָצַר, הַמַּגֵּפָה, מֵעַל, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. ט וַיִּהְיוּ, הַמֵּתִים בַּמַּגֵּפָה–אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים, אָלֶף. {פ}

 פרשת פִּנְחָס הרמז; פנחס הוא בעצם אליהו הנביא, ניתן ללמוד בזמן עריכת ברית מילה

באותה פרשה, נמצא יהושע בן נון, עליו אף נכתב ספר ולא רק פרשה, והוא נבחר כיורשו של משה, שנאמר; “יח וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, קַח-לְךָ אֶת-יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן–אִישׁ, אֲשֶׁר-רוּחַ בּוֹ; וְסָמַכְתָּ אֶת-יָדְךָ, עָלָיו. יט וְהַעֲמַדְתָּ אֹתוֹ, לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן, וְלִפְנֵי, כָּל-הָעֵדָה; וְצִוִּיתָה אֹתוֹ, לְעֵינֵיהֶם. כ וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ, עָלָיו–לְמַעַן יִשְׁמְעוּ, כָּל-עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. כ”

הנה שני מנהיגים חדשים, פנחס ויהושע, שונים בתכונותיהם לחלוטין. פנחס הוא מנהיג דומיננטי והוא הוכיח את מנהיגותו במעשיו ואילו יהושע בן נון, היה עוזרו הנאמן של משה, איש ממסד, אך ידע להקרין מנהיגות ועוצמה מוסרית והוא שנבחר מבין שניהם לשמש כמנהיג עם ישראל. האם זו יכולה להיות קריאת כיוון להצלחתו של מר גבאי??? ימים יגידו!!!

הרמז, כי פנחס הוא בעצם אליהו הנביא, ניתן ללמוד בזמן עריכת ברית מילה (דבר שמוכיח שגם מי שלא נבחר כ-מנהיג, יכול וייזכר לעולם ועד, בזכות פועלו) כאשר כיסאו של אליהו הנביא נמצא שם והאמונה היא, כי אליהו הנביא מגיע לכל ברית ומשגיח על הילוד בזמן עריכת הברית, ובזמירות ששרים בזמן עריכת הברית, עולה הזמירה; “פנחס הוא אליהו“;

“אֶעֱרֹךְ מַהֲלַל נִיבִי. לִפְנֵי אֱלֹהֵי אָבִי. לִכְבוֹד חֶמְדַּת לְבָבִי. אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא:
נָטַע הָאֵל בִּישֻׁרוּן. חֲבַצֶלֶת הַשָׂרוֹן. אִישׁ מִגֶּזַע אַהֲרֹן. מְשָׁרֵת צוּר מִשְּׁגַּבִּי:
לִכְבוֹד חֶמְדַּת לְבָבִי. אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא:
כֹּהֵן לָאֵל עֶלְיוֹן הוּא. פִּנְחָס הוּא אֵלִיָּהוּ. הַנָּבִיא יִקְרָאוּהוּ. הַגִּלְעָדִי הַתִּשְׁבִּי:
לִכְבוֹד חֶמְדַּת לְבָבִי. אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא:
יוֹם קִנֵּא קִנְאַת הָאֵל. הָרַג בְּכֹחַ וָאֵל. נְשִּׁיא שֵׁבֶט יִשְּׁרָאֵל. וּבַת צוּר שְׁמָהּ כָּזְבִּי: 
לִכְבוֹד חֶמְדַּת לְבָבִי. אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא”.

פרשת פנחס | משה מברך את יהושע בפני הכהן הגדול | מתוך ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
פרשת פנחס | משה מברך את יהושע בפני הכהן הגדול | מתוך ויקיפדיה | עיבוד: שולי סונגו

מערכות שבין שני מנהיגים חזקים, מוכרת בתנ”ך, ובמסגרת ההפטרה של השבוע, אליהו, מנצח גם את נביאי הבעל במאבקו כנגד פולחן הבעל, ונאבק עם המלך אחאב ואשתו איזבל (מלכים א’ פרק יט – הפטרה של השבוע). איזבל, מוציאה פקודה להרוג את אליהו הנביא אך לא מצליחה בכך.

מערכת אחרת חזקה בתנ”ך, ניתן ללמוד מנבואתו של עמוס כנגד מלך ישראל ירבעם, וכאשר אמציה כהן בית אל אומר לעמוס (ספר עמוס, פרק ז) “וַיֹּאמֶר אֲמַצְיָה, אֶל-עָמוֹס, חֹזֶה, לֵךְ בְּרַח-לְךָ אֶל-אֶרֶץ יְהוּדָה; וֶאֱכָל-שָׁם לֶחֶם, וְשָׁם תִּנָּבֵא. יג וּבֵית-אֵל, לֹא-תוֹסִיף עוֹד לְהִנָּבֵא: כִּי מִקְדַּשׁ-מֶלֶךְ הוּא, וּבֵית מַמְלָכָה הוּא“.

הנביא עמוס אינו חושש ממנהיגותו של ירבעם וטוען, כי:”יד, וַיַּעַן עָמוֹס, וַיֹּאמֶר אֶל-אֲמַצְיָה, לֹא-נָבִיא אָנֹכִי, וְלֹא בֶן-נָבִיא אָנֹכִי: כִּי-בוֹקֵר אָנֹכִי, וּבוֹלֵס שִׁקְמִים. טו וַיִּקָּחֵנִי יְהוָה, מֵאַחֲרֵי הַצֹּאן; וַיֹּאמֶר אֵלַי יְהוָה, לֵךְ הִנָּבֵא אֶל-עַמִּי יִשְׂרָאֵל“.

מבחינה משפטית, לשני המנהיגים שמורה הזכות לשמש כחברי כנסת והם קיבלו חסינות במקום הראשון במסגרת המפלגה, אך מקום ראשון זה בהחלט מחייב ודעו, כי אתם נבחנים כמנהיגים, שבוע אחר שבוע ואין זה משנה אם אתה מנהיג דומיננטי או מנהיג מן הממסד, החשוב הוא שתדע להנהיג את העם .

שבת שלום.

נ.ב.

ואם כבר הזכרנו את המילים “חוזה לך ברח” אז אי אפשר מבלי להזכיר את השיר הנפלא הזה.

 חוזה לך ברח

זמר; אושיק לוי
מילים; יענקל’ה רוטבליט
לחן: שלום חנוך

הגמדים מוצאים מקלט באגדות 
צללים כהים פוסעים אט אט אל תוך הלילה 
באור לבן מאחורי דלתות כבדות 
שם בבתים גבוהי קומה העיר סגורה לה.

חוזה לך ברח, חוזה לך ברח 
הלילה הוא אפל כל כך.

הבהוב סיגריה שם בחושך מאדים 
מתוך היער האפל הזה לפתע 
וסינדרלה ממתינה לגמדים 
וברחוב רובץ החטא ליד כל פתח.

מתוך בתים גבוהים הגמדים כולם 
פתאום באים אחד אחד אל סינדרלה 
כי סינדרלה היא האגדות כולן 
כי אין אחת באגדות אשר תדמה לה.

חוזה לך ברח, חוזה לך ברח…

שומר נפשו נמלט, שומר נפשו תמים 
כי אין בעיר מקלט ואין בה רחמים.

חוזה לך ברח, חוזה לך ברח…

והם שבים אל הבתים גבוהי קומה 
והם חומקים אחד אחד מתוך היער 
רק סינדרלה עוד ניצבת במקומה 
כשהם בורחים לאגדות סוגרים השער.

חוזה לך ברח, חוזה לך ברח…

שומר נפשו נמלט, שומר נפשו תמים 
כי אין בעיר מקלט ואין בה רחמים.

חוזה לך ברח, חוזה לך ברח…

0
0



אודות הכותב

מוני עזורה

* הכותב עו"ד עזורה מוני הבעלים של משרד עורכי הדין, הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב ובעל רישיון עריכת דין מאז 1988. מומחה בייצוג זוכים בתיקי הוצל"פ (הוצאה לפועל) ודיני חברות. חייבים בתיקי פשיטות רגל, חברות במסגרת פירוק ו/או הקפאת הליכים, מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן