נדל"ן עו"ד מוני עזורה פרשת השבוע

פרשת חַיֵּי שָׂרָה | אנחנו מדינה עשירה שבה הציבור עני

פרשת השבוע, פרשת חיי שָׂרָה, עוסקת בעסקאות כספיות 'שקלים' ליתר דיוק. עם מות שרה, הוא מבקש לרכוש את מערת המכפלה ב-400 שקל כסף, שנאמר; "וַיִּשְׁמַע אַבְרָהָם, אֶל-עֶפְרוֹן, וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן, אֶת-הַכֶּסֶף אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּאָזְנֵי בְנֵי-חֵת--אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף, עֹבֵר לַסֹּחֵר" ◄הציבור בשנים האחרונות אמר את דברו ודורש מהממשלה שתשיב לו חלק מהכספים שגבתה ממנו...
0
0
שר האוצר מר משה כחלון | רקע: תנופת בנייה של דירות | צילום: האוצר | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
שר האוצר מר משה כחלון | רקע: תנופת בנייה של דירות | צילום: האוצר | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

הכי קל לכתוב בפרשת חיי שָׂרָה על רעיית ראש הממשלה הגב’ שרה נתניהו, אבל אם נהיה רציניים לרגע, נראה, כי הפרשה דנה בנושא חשוב יותר; כסף, כסף, כסף. השבוע, הציג שר האוצר מר משה כחלון, גביית שיא במיסים (ואנחנו משלמים…) ואשר יצר רזרבות נכבדות של מילארדי שקלים בקופת המדינה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

לטעמו של השר משה כחלון, ההצלחה היא פרי מאמץ עובדי רשויות המס אך גם כתוצאה של תרגיל משפטי שביצע, הנחה בשיעורי המס בעת חלוקת דיבידנדים בחברות (הרעיון היה להוציא את כל הדיבידנדים החבויים בתוך החברות לבעלי המניות תוך אפשרות לעשות זאת כנגד תשלום מופחת).

על פי המידע שנמסר לציבור, קיימים עודפי גביה ממסים בסכום של 8 מיליארד ₪ רק בחודשים; ספטמבר-אוקטובר ובמצטבר מאז תחילת השנה, המדובר בגביית יתר של 16 מיליארד שקל!

מצד האחר, יש הרבה דורשים לכספים אלו והנה מתוך סכום זה, יכולה הממשלה לממן את הגדלות קצבאות הנכים ו‘תוכנית נטו’ משפחה, סך הכל, המדובר בהוצאה בשיעור של 2.7 מיליארד ₪.

פרשת חַיֵּי שָׂרָה היא פרשת השבוע החמישית בספר בראשית. היא מתחילה בפרק כ”ג, פסוק א’ ומסתיימת בפרק כ”ה, פסוק י”ח. הפרשה נפתחת בתיאור מותה של שרה אשת אברהם הסופד לה ומבקש לקבור אותה בעיר חֶבְרוֹן | שמה המקורי היה קריית ארבע, על שמו של בעל המקום, ארבע, שהיה “האדם הגדול בענקים” (יהושע, י”ד, ט”ו; ט”ו, י”ג).

חֶבְרוֹן גם מכונה “עיר האבות” וכן אחת מארבע ערי הקודש (יחד עם ירושלים, צפת וטבריה) ולשם כך אברהם, רוכש, בכסף מלא מאת עפרון החיתי, את מערת המכפלה. הדין ודברים עם עפרון ובני חת אודות הרכישה מתוארת בהרחבה בחלקה הראשון של הפרשה.

פרשת השבוע, פרשת חיי שָׂרָה, עוסקת בעסקאות כספיות ‘שקלים’ ליתר דיוק. עם מות שרה, הוא מבקש לרכוש את מערת המכפלה ב-400 שקל כסף, שנאמר; “וַיִּשְׁמַע אַבְרָהָם, אֶל-עֶפְרוֹן, וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן, אֶת-הַכֶּסֶף אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּאָזְנֵי בְנֵי-חֵת–אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף, עֹבֵר לַסֹּחֵר“.

הנה אנחנו רואים את התהליכים שעבר הכסף שלנו. בתקופת המנדט, דיברנו על פרוטה (הפרוטה והירח) סיפרנו על הלירה, המשכנו לשקל שמקורו מפרשת השבוע והיום אנחנו חווים את המטבע, שקל חדש!

הדילמות של שינויי המטבע אינם דברים בעלמא אלא יש בהם להוכיח כח כלכלי והרבה, המטבע שלנו, אינו לבדו בעולם אלא תמיד הוא בהשוואה למטבעות אחרות בעולם וממשלת ישראל, יודעת, כי צבירת הון רב של שקלים חדשים משמעותה יציבות ולכן, היא מנסה לאמץ מדיניות פיסקאלית שבו היא מותירה בקופתה (וכך היא עושה במשך שנים) את הרזרבות של הכספים בכיסה של המדינה ולא נותנת זאת לציבור אשר קורס תחת עול המסים אפילו אין זה הוגן כלפי האזרח שמשלם ומשלם מדי חודש בחודשו סכומי עתק לקופתה.

הציבור בשנים האחרונות אמר את דברו ודורש מהממשלה שתשיב לו חלק מהכספים שגבתה ממנו והדרך הנכונה לכך היא בהפחתת שיעור המס ערך מוסף או בהקטנת שיעור מס החברות (ההפחתה הזו היא לנוכח מדיניותו של הנשיא טראמפ שמתעתד לעשות זאת ולפגוע בתחרות של משיכת חברות לישראל).

█ פרשת חַיֵּי שָׂרָה | ואפילו חלקת קבר עולה כיום יותר מ-400 שקלים…

נציגי הציבור, השרים, גם הם אינם יושבים על הגדר ולוחצים לטובת משרדיהם וכך לדוגמא; שר החינוך, מבקש לקבל כספים אלו כחלק מתקציב יום לימודים ארוך או הקטנת הצפיפות בכיתות. (לשם הקוריוז, ניתן להציע לממשלה לעשות שימוש ברזרבות אלו לצורך רכישה של עוד צוללות או הקטנת עלות ייבוא הסיגרים ו/או משקאות אלכוהוליים לישראל).

מבחינה משפטית, אנסה להתמקד בתיק משפטי מעניין שהגיע למשרדינו השבוע. משרד האוצר, כאמור, פועל להגברת המסים מאיתנו האזרחים, והוא משכלל את פעילות הגבייה מיום ליום, וכך זומן הלקוח שלנו למשרדי המס ערך מוסף וכך מתנהלת לה השיחה;

פקיד מס הכנסה; אתה מוגדר כסוחר נדלן ולכן, עליך לשלם על הרווחים בעסקאות שביצעת 17% מס ערך מוסף + 50% מס הכנסה + 16% ביטוח לאומי, בנוסף על מס השבח ששילמת כדין.

הלקוח; רגע מה, קניתי מהוני הפרטי עליו שילמתי מס כדין את הדירות ואז שר האוצר, הודיע, כי הוא מוכן ליתן הנחה במיסוי המקרקעין ורק שנמכור דירות וכך עשיתי. יכולתי לא למכור את הדירות ולהרוויח דמי שכירות אבל חשבתי שזה כדאי לקבל הפחתה במס השבח. השר כחלון, הציע לציבור שלא להותיר בידיו דירות מגורים, כי המיסוי על דירה שלישית ואילך, יהיה גבוה.

הפקיד; טעית. אתה יודע, כי השר לא הצליח להעביר את החוק הזה בכנסת.

הלקוח; אז בגלל זה לא קיבלתי הנחה במיסוי מקרקעין ושילמתי 25% מס שבח על הרווחים.

הפקיד; מכרת 5 דירות ב-5 השנים האחרונות ולכן אתה סוחר מקרקעין.

הלקוח; המדובר בדירות קטנות שעלותן היא פחות ממיליון ₪ ושילמתי על הרווח מס שבח.

הפקיד; טעית שמכרת, עכשיו תשלם מס ערך מוסף, מס הכנסה, ביטוח לאומי ו….

הלקוח לא האמין למשמע הדברים. הוא מכר נכסים שקנה מהונו האישי לאחר ששילם על הון זה מסים, רצה למכור לאחר שיצא הוראת שעה לגבי הדירה השלישית ואשר אפשר פרק זמן למכור דירות עודפות תוך מיסוי נמוך, אך הוראה זו בוטלה בבית המשפט הגבוה לצדק. 

לכן הוא שילם מס שבח מלא ללא הנחה ועתה עליו לשלם מס הכנסה מלא (בהפחתת מס השבח ששילם) ועליו מס ערך מוסף מלא ועליו ביטוח לאומי מלא והוא בכלל עוסק במקצוע חופשי ואינו סוחר מקרקעין.

וכך ניתן לסכם; אנחנו מדינה עשירה שבה הציבור עני, ואפילו חלקת קבר עולה כיום יותר מ-400 שקלים…

שבת שלום.

0
0



אודות הכותב

מוני עזורה

* הכותב עו"ד עזורה מוני הבעלים של משרד עורכי הדין, הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב ובעל רישיון עריכת דין מאז 1988. מומחה בייצוג זוכים בתיקי הוצל"פ (הוצאה לפועל) ודיני חברות. חייבים בתיקי פשיטות רגל, חברות במסגרת פירוק ו/או הקפאת הליכים, מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן