עו"ד מוני עזורה פרשת השבוע

פרשת השבוע פרשת בהעלותך | בהעלותך Fake News

הפייק ניוז (Fake News) "נולד" כבר בתקופת התנ"ך, בפרשת השבוע; פרשת בְּהַעֲלֹתְךָ היא פרשת השבוע השלישית ב'ספר במדבר'. היא מתחילה בפרק ח', פסוק א' ומסתיימת בפרק י"ב, פסוק ט"ז. בפרשת בהעלותך מסתיימות ההכנות של בני ישראל לקראת היציאה למסע במדבר סיני אל עבר ארץ ישראל. עם היציאה למסע מתגלים בעיות, קשיים וסכסוכים פנימיים בתוך המחנה, לרבות פגיעה במנהיגותו של משה רבנו.
0
0
פרשת השבוע פרשת בהעלותך | בהעלותך פייק ניוז | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
פרשת השבוע פרשת בהעלותך | בהעלותך Fake News | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

בטיול בספרד (סן סבסטיאן ובילבאו) ראינו חדשות על פיגועים במקומות שונים בעולם וכאשר אלו מבוססים על פייק ניוז (Fake News) חדשות מזויפות. בבחינת שימוש בכלי פסול של “פייק ניוז” (72 הבתולות או רצון האל) לטובת השגת מטרות זרות ופסולות, אפילו ידוע וברור כי רצח הוא רצח הוא רצח. השימוש ב’פייק ניוז’ | Fake News (חדשות מזויפות) לא נולד השבוע, אך השבוע ראינו אותן בשיאן.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

הרוסים, כך נטען, ניצלו את מסעו המוצלח של הנשיא טראמפ לחצי האי ערב ויצרו מערכת הסברתית מזויפת שהביאה לבלגן אזורי, בהשתלת מידע כוזב לפיו מצרים ערב הסעודית ושכנותיה, החליטו לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם נסיכות קטאר בגלל היותה מדינה תומכת טרור.

מידע זה, התברר כלא נכון, אך בהחלט השיג את ה-WOW שלו ומכאן עלול הדבר להביא לשינוי.

בעקרון, פייק ניוז, כוונתו להפצה במתכוון של מידע כוזב, מפוברק ומסולף בכדי להביא לשינוי, ליצירת רווח. הרווח, יכול ויהיה חברתי או כלכלי או פוליטי. כיום השימוש ב”פייק ניוז” הוא רב מאחר והוא כלי ל”מלכודות קליקים” (קליק בייט), כלומר, הגדלת תנועת הגולשים שתביא לכניסת פרסומות לאתר. ראו הוזהרתם.

הפייק ניוז “נולד” כבר בתקופת התנ”ך, בפרשת השבוע; פרשת בְּהַעֲלֹתְךָ היא פרשת השבוע השלישית ב’ספר במדבר’. היא מתחילה בפרק ח’, פסוק א’ ומסתיימת בפרק י”ב, פסוק ט”ז. בפרשת בהעלותך מסתיימות ההכנות של בני ישראל לקראת היציאה למסע במדבר סיני אל עבר ארץ ישראל. עם היציאה למסע מתגלים בעיות, קשיים וסכסוכים פנימיים בתוך המחנה, לרבות פגיעה במנהיגותו של משה רבנו.

בפרשת בהעלותך, נאמר; “א וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים, רַע בְּאָזְנֵי יְהוָה; וַיִּשְׁמַע יְהוָה, וַיִּחַר אַפּוֹ, וַתִּבְעַר-בָּם אֵשׁ יְהוָה, וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה. ב וַיִּצְעַק הָעָם, אֶל-מֹשֶׁה; וַיִּתְפַּלֵּל מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה, וַתִּשְׁקַע הָאֵשׁ. ג וַיִּקְרָא שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא, תַּבְעֵרָה: כִּי-בָעֲרָה בָם, אֵשׁ יְהוָה. ד וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ, הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה; וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ, גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמְרוּ, מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר. ה זָכַרְנוּ, אֶת-הַדָּגָה, אֲשֶׁר-נֹאכַל בְּמִצְרַיִם, חִנָּם; אֵת הַקִּשֻּׁאִים, וְאֵת הָאֲבַטִּחִים, וְאֶת-הֶחָצִיר וְאֶת-הַבְּצָלִים, וְאֶת-הַשּׁוּמִים. ו וְעַתָּה נַפְשֵׁנוּ יְבֵשָׁה, אֵין כֹּל–בִּלְתִּי, אֶל-הַמָּן עֵינֵינוּ.”

האספסוף או ה”מתאוננים” הפיצו מידע שקרי על “ארוחות חינם” שהיו במצרים, דגים שקיבלו חינם, כאשר ברור, כי הפצת המידע הזה הינו שקרי לחלוטין. כך גם מאוחר יותר היה ב‘פרשת 12 המרגלים’ שיצאו להביא מידע על המצב בארץ ישראל והביאו מידע שקרי מתוך כוונה להשיג מטרה אחרת.

 התורה אינה סולחת למפיצי ה”פייק ניוז” ואפילו המטרה הושגה, הרי מפיצי השקרים נענשו קשות

כוונת האספסוף בפרשת השבוע היה להחליף את ה”מן” (המזון שירד מן השמים לבני ישראל) ולהשיג רווח חברתי ואולי המטרה שלו היה גם להשיג רווח פוליטי. שכן השימוש במידע שקרי זה, גרר אחריו את משה רבינו להחליט, כי הוא רוצה להתפטר מתפקידו כמנהיג לאחר שהוא כמעט נשבר מפעילות חתרנית זו תחתיו ומאחוריו. במקרה הזה הקב”ה העמיד לרשותו “מועצה” בת 70 חברים לעזור לו (לימים הסנהדרין).

חשוב להדגיש, כי התורה אינה סולחת למפיצי ה”פייק ניוז” ואפילו המטרה הושגה, הרי מפיצי השקרים נענשו קשות, שנאמר; “הַבָּשָׂר, עוֹדֶנּוּ בֵּין שִׁנֵּיהֶם–טֶרֶם, יִכָּרֵת; וְאַף יְהוָה, חָרָה בָעָם, וַיַּךְ יְהוָה בָּעָם, מַכָּה רַבָּה מְאֹד. לד וַיִּקְרָא אֶת-שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא, קִבְרוֹת הַתַּאֲוָה: כִּי-שָׁם, קָבְרוּ, אֶת-הָעָם, הַמִּתְאַוִּים”.

ה”פייק ניוז” היה חלק ממערכת הבחירות האחרונות בארה”ב. נשיא ארצות הברית מר דונלנד טראמפ, טען, כי נעשה שימוש כמעט יומיומי כלפיו ב”פייק ניוז” אפילו הוא עצמו נהנה מכוחן של ה”פייק ניוז“.

דר’ ניקולאס ג’ון מהאוניברסיטה העברית, הבהיר; “יש אומרים שהפייק ניוז עזר לטראמפ להיכנס לבית הלבן, במיוחד הסיפור על אודות התמיכה שלכאורה, העניק לו האפיפיור, אבל ‘חדשות מזויפות’ הופיעו לאורך כל ההיסטוריה של העיתונות“.

במערכת הבחירות, זכור מה גרמו החדשות מזויפות לאדגר מדיסון וולש. הבחור הזה, נכנס לפיצרייה בשם; קומט פינג פונג בעיר וושינגטון והחל לירות שם, אך הוא לא הרג אף אחד. התברר, בחקירתו, כי שמע במהלך הבחירות, כי המועמדת הילארי קלינטון, ניהלה מהפיצרייה רשת פדופיליה ענפה והוא רצה להציל את אותם ילדים הכלואים, אולי, במרתף…

בישראל, ראינו הרבה אירועים שהתבררו כ”פייק ניוז” כמו המטרה לפגוע בציבור הדתי על ידיי יצירת סרטון שקרי כאילו לקראת יום העצמאות פגעו חרדים בדגל המדינה. בסרטון, שהועלה, נראה בחור בשם; הוכמן, מניף את הדגל ליד ציבור חרדי שמקלל וזורק עליו דברים וברגע השיא של הסרטון, נראו שני רוכבי אופנוע חוטפים ושוברים את הדגל, אך התברר, כי הכול היה מבוים.

‘חצי אמת גרועה היא משקר’

לסיום בשים לב לשבוע זה, אנחנו חוגגים 50 שנה למלחמת ששת הימים, ושאלת ה”פייק ניוז” הגדולה ביותר מרחפת מעל מלחמה זו, לגבי התערבותה של ירדן באותה מלחמה. האם ירדן, התפתתה להודעות כזב המצריות על ניצחונות מדומים בסיני ולכן פתחו באש לעבר ירושלים והסוף כבר ידוע ותוצאות ה”פייק ניוז” היו רעות למפיציו.

או שמא היו אלו הרוסים ששתלו מידע כוזב, כדי לגרום לישראל לצאת למלחמה זו מסיבותיה. הדעות חלוקות לכאן או לכאן, אבל עובדה אחת היא ברורה; ישראל, ניצחה ובצדק.

לפי המידע המקובל ישראל, הזהירה את ירדן שלא תתערב בקרבות שהתנהלו בינה לבין המצרים הסורים, אך ירדן, החליטה להצטרף ל”חגיגות הניצחון” שהיו בבחינת “פייק ניוז” ולא באמת והתוצאות ידועות הן.

מלחמת ששת הימים עצמה נפתחה לאחר שמדינות ערב הכריזו על סגירת מיצרי טיראן שזו היתה בבחינת “הכרזת מלחמה…” במשפטים, נאמר, כי; ‘חצי אמת גרועה היא משקר’ תזכרו גם את זה!

שבת שלום.

0
0



אודות הכותב

מוני עזורה

* הכותב עו"ד עזורה מוני הבעלים של משרד עורכי הדין, הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב ובעל רישיון עריכת דין מאז 1988. מומחה בייצוג זוכים בתיקי הוצל"פ (הוצאה לפועל) ודיני חברות. חייבים בתיקי פשיטות רגל, חברות במסגרת פירוק ו/או הקפאת הליכים, מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן