עו"ד מוני עזורה פרשת השבוע

פרשת השבוע, פָּרָשַׁת אֱמֹר: ‘מ-לג-לג-ים על לג בעומר’

כב' הרב לאו, כאמור, ביקש להזיז את חגיגת ל"ג בעומר שהוא חלק מתהליך ספירת העומר כאילו המדובר בדבר מה, ונשאלת השאלה האם זה מותר ואפשרי? שאלה זו מקבלת תשובה חיובית בתוך פרשת השבוע שם נאמר, כי: "דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, מוֹעֲדֵי יְהוָה, אֲשֶׁר-תִּקְרְאוּ אֹתָם מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ--אֵלֶּה הֵם, מוֹעֲדָי.".
0
0
פרשת השבוע פָּרָשַׁת אֱמֹר: 'מ-לג-לג-ים על לג בעומר' | עיבוד צילום: שולי סונגו©
פרשת השבוע, פָּרָשַׁת אֱמֹר: ‘מ-לג-לג-ים על לג בעומר’ | חלק מהילדים יחלו את ההכנות להדלקה כבר במהלך השבת | עיבוד צילום: שולי סונגו©

פָּרָשַׁת אֱמֹר היא פרשת השבוע השמינית בספר ויקרא. היא מתחילה בפרק כ”א, פסוק א’ ומסתיימת בפרק כ”ד, פסוק כ”ג. ומדוע? שר החינוך מר נפתלי בנט, החליט להזיז את חופשת לג בעומר מיום ראשון הקרוב (14/5) ליום שני (15/5), לנוכח פנייה של הרב הראשי, הרב דוד לאו, שביקש זאת ממנו בגלל החשש שחלק מהילדים יחלו את ההכנות להדלקה כבר במהלך השבת, כדבריו; “סמיכות ל”ג בעומר לשבת היא פתח לחילולה. רבים חושבים שבהדלקת המדורות הם מקיימים מצווה ואין כל מניעה לחלל שבת לצורך עניין זה. אני חושש מכך שמדורות רבות תודלקנה טרם צאת השבת”.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעים בפייסבוק או בטוויטר.

התוצאה היא, כי במקום יום חופש אחד יקבלו הילדים שני ימי חופש (יתווסף גם יום שני כיום חופש) ורק כדי לא לפגוע בשבת ולאפשר הדלקת המדורות בערב יום ראשון ולא במוצאי שבת. תוצאה זו, היא תמימה במחשבה והרי ברור, כי איכות הסביבה, תסבול משני ימי הדלקת מדורות, גם במוצאי שבת וגם בערב יום ראשון.

‘פרשת אמור’ בוחנת את יסודות לוח השנה היהודי, כמו גם את לוח השנה העולמי. בפרשה זו, אנחנו לומדים על הגדרת המונח “שבוע” שכולל את שבעת ימי בריאת העולם כולל שבת מנוחה להבדיל מניסיונות של עמים אחרים לנסות ולשנות את המונח; “שבוע“.

כך לדוגמא, מנהיגי המהפכה הצרפתית ביקשו לקבוע, כי שבוע, צריך להיות בן עשרה ימים ולא של שבעה ימים. כיום, ברור, כי כל העולם אימץ ומאמץ את בסיס לוח השנה היהודי – הפטנט היהודי הראשון, טרם עידן ה”אקזיטים“.

בפרשה זו, נקבעו גם מועדי החגים (פירוט של כל חגי ישראל והמצוות המיוחדות לכל חג וחג – פרשת המועדות) החשובים לעם היהודי (חג פסח, יום הכיפורים וחג סוכות), אך פרשת השבוע גם יודעת לקדש תהליכים.

כך לדוגמא, פנה אליי שף והסביר לי, כי לא רק התוצאה של ארוחה טעימה או לא היא החשובה, אלא, יש לכבד את התהליכים עד להוצאת אותה הארוחה וכך אין דומה בישול על פתיליה במשך 24 שעות לבישול מיידי במיקרוגל וכמו למשל, אין דומה דיאטה לניתוח לקיצור קיבה, אלא ש‘התהליך’ הוא המעניין והעניין.

█ כיום, ברור, כי כל העולם אימץ ומאמץ את בסיס לוח השנה היהודי

הלוח העברי מכבד תהליכים ולא רק מועדי חגים, והנה התהליך של “ספירת העומר” הוא החשוב בתורה ולא עצם חגיגת חג השבועות, שנאמר; “טו וּסְפַרְתֶּם לָכֶם, מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת, מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם, אֶת-עֹמֶר הַתְּנוּפָה: שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת, תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה.

טז עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת, תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם“. כלומר, התורה מברכת את התהליך עד לחג השבועות ואינה מזכירה את חג השבועות עצמו.

מעבר לחגים המרכזיים ועתירי המשמעות, הרי ניתן להסכים ולקבוע חגים נוספים ומאליו ניתן גם לבצע שינוי פנימי באירועי החג. דוגמא נפלאה לכך היא האם ניתן לומר חג העצמאות או שמא צריך לומר יום העצמאות והריבון בישראל ראה בחג העצמאות כ’יום חג’ על כל המשתמע מכך.

הילולת הרשב"י במירון, האם זה נכון לחגוג את החג לזכרם של אותם 24,000 תלמידי תורה שנפטרו במגיפה | עיבוד צילום: שולי סונגו©
הילולת הרשב”י במירון, האם זה נכון לחגוג את החג לזכרם של אותם 24,000 תלמידי תורה שנפטרו במגיפה | עיבוד צילום: שולי סונגו©

כב’ הרב לאו, כאמור לעיל, ביקש להזיז את חגיגת ל”ג בעומר שהוא חלק מתהליך ספירת העומר כאילו המדובר בדבר מה, ונשאלת השאלה האם זה מותר ואפשרי? שאלה זו מקבלת תשובה חיובית בתוך פרשת השבוע שם נאמר, כי: “דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, מוֹעֲדֵי יְהוָה, אֲשֶׁר-תִּקְרְאוּ אֹתָם מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ–אֵלֶּה הֵם, מוֹעֲדָי.“.

לג בעומר מעלה הרבה שאלות שלא בטוח, כי יש תשובה טובה להן; האם זה נכון לחגוג חג לזכרו של הרשב”י, רבי שמעון בר יוחאי (והרי גם משה רבינו, נפטר)? האם זה נכון לחגוג את החג לזכרם של אותם 24,000 תלמידי תורה שנפטרו במגיפה במועד שהמגיפה נעצרה והרי חג מגלם בחובו אלמנט של שמחה?

האם זה נכון להדליק מדורות רק כדי להציג את האור שבלימוד תורה או לחגוג את דרכי העברת המסרים בין המורדים כאשר ברור, כי דרך זו לא היתה הדרך הרלבנטית לניצחון?

האם זה נכון לחגוג בחץ וקשת כאילו המדובר בכלי מלחמה אפילו ברור לכל, כי הם היו בבחינת צעצוע מול הרומאים? האם זה נכון היה לצאת למרד ברומאים הגם שהיה ברור, כי הוא חסר כל סיכוי? המנהג של חגיגות ל”ג בעומר, השתרש אצלנו, ודי בכך!

█ כב’ הרב לאו, כאמור לעיל, ביקש להזיז את חגיגת ל”ג בעומר, האם זה מותר ואפשרי?

הילולת הרשב"י במירון
הילולת הרשב”י במירון

מבחינה משפטית, קבוצת הורים, יחד עם חברת כנסת איילת נחמיאס-ורבין (סיעת המחנה הציוני), ביקשו להקפיא את הזזת החופשה של לג בעומר מיום א’ ליום ב’ כאמור בהחלטת שר החינוך מר נפתלי בנט וזאת לטענתם “נוכח הפגמים הקשים שנפלו בהחלטת המשיבים”.

ראש עיריית רמת גן, מר ישראל (ראול) זינגר, פנה במכתב דחוף לשר בנט וכתב; “נדהמתי לשמוע על החלטתך. הנזק הצפוי להיגרם מדחיית החופשות, אינו כרוך רק בעלויות כספיות גבוהות ומיותרות של מוסדות החינוך מחד ושל ההורים, שיידרשו ליום חופש נוסף מעבודתם מאידך – אלא אף עלולות להביא לסכנת חיים של ממש”.

זינגר, לא התעצל וכתב גם, כי “הילדים עלולים להבעיר מדורות פעמיים ברציפות – דבר המסכן אותם משמעותית ודורש היערכות מיוחדת הן של הרשויות המקומיות והן של כוחות החירום וההצלה, דבר שלצערי, לא ניתן לעמוד בו בהתראה קצרה כל כך”.

לדעתי, לא יהיה בעמדה זו, כדי להביא את שופטי בג”צ לשנות את החלטתו של שר החינוך.

חגיגת ל”ג בעומר לבטח לא עוזרת לאיכות הסביבה ולכן, נבקש, כי מנהג הדלקת המדורות יהיה רק ביום ראשון ולא במוצאי שבת.

שבת שלום וחג שמח.

0
0



אודות הכותב

מוני עזורה

* הכותב עו"ד עזורה מוני הבעלים של משרד עורכי הדין, הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב ובעל רישיון עריכת דין מאז 1988. מומחה בייצוג זוכים בתיקי הוצל"פ (הוצאה לפועל) ודיני חברות. חייבים בתיקי פשיטות רגל, חברות במסגרת פירוק ו/או הקפאת הליכים, מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן