זוכי פרס ישראל חדשות בריאות לב וכלי דם מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’

פרופ’ אלי קשת חתן פרס ישראל בתחום חקר מדעי החיים לתשפ”א

פרופ' קשת, פרסם מספר רב של עבודות שגילו זוויות חדשות על תהליכי היצירה של כלי דם, על המשמעות הפיסיולוגית והפתולוגית של יצירת כלי דם ועל הפוטנציאל התרפויטי הגלום בתובנות חדשות אלה ◄בשנים האחרונות מתמקד מחקרו בהבנת האינטראקציות ההדוקות של המערכת הוסקולארית והפקטור VEGF עם התפתחות ותפקוד מערכת העצבים והמערכת המטופואטית, אינטראקציות המגלמות בחובן משמעויות תרפויטיות מלהיבות למגוון מחלות אנושיות.
0
0
פרופ' אלי קשת חתן פרס ישראל בתחום חקר מדעי החיים לשנת תשפ"א | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
פרופ’ אלי קשת

חתן פרס ישראל בתחום חקר מדעי החיים לשנת תשפ”א, הוא פרופ’ אלי קשת – כך הודיע הבוקר (יום חמישי י”ג באדר התשפ”א) שר החינוך, מר יואב גלנט, לאחר שקיבל את המלצת ועדת הפרס שהתכנסה בראשותו של פרופ’ יוסף ירדן ובהשתתפותם של החברים: פרופ’ יהודית ברגמן, פרופ’ שולמית מיכאלי ופרופ’ גרא נויפלד.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

ועדת הפרס בתחום חקר מדעי החיים, לא התקשתה בנימוקיה לבחירה וציינה, כי; “פרס ישראל בתחום חקר מדעי החיים לשנת תשפ”א, מוענק לפרופ’ אלי קשת, מהאוניברסיטה העברית, על תרומותיו החלוציות בהבנת המנגנון בו תנאי מחסור בחמצן, מעוררים צמיחה של כלי דם חדשים.

לתהליך זה, יש השפעות מרחיקות לכת על התפתחות מחלות רבות, כגון; מחלות רשתית העין ו-סרטן. תגליותיו אלו, הביאו להכרה בכך שעודף חמצן, הניתן בטיפול בפגים מוביל לעיוורונם והביא לשינוי בטיפול בפגים לאחר לידתם”.

עוד הדגישה הועדה כי “תגליותיו הביאו לזיהוי הפקטור העיקרי האחראי לעידוד צמיחת כלי דם חדשים אל תוך גידולים סרטניים. תגליות אלו תרמו לפיתוח תרופות המעכבות התפתחות של גידולים. פרופסור קשת הוא מורה בחסד והעמיד תלמידים רבים הממשיכים את דרכו המדעית”.

מטעם דוברות והסברה של משרד החינוך, מסרה הגב’ ענתי מנשורי, לאתר כאן ישראלכאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי במהלך השבועות הקרובים, יפורסמו שמות הזוכים בתחומי החקר לתשפ”א; ספרות ושירה עברית ליוצרים ומתרגמים, חקר מדעי החיים, אומנות הקולנוע ו-מפעל חיים.

פרופ’ אלי קשת | קורות חייו

אלי קשת, נולד בארץ ישראל בשנת 1945 ולאחר שירותו הצבאי, למד ביולוגיה ב-אוניברסיטה העברית בירושלים.

את עבודת הדוקטור ביצע בשנים; 1970 עד שנת 1975 בהנחיית פרופ’ נתן דה-גרוט במחלקה לביוכימיה, בנושא האינטראקציות בין ריבוזומים ו- tRNA.

לאחר סיום הדוקטורט נסע להשתלמות פוסטדוקטורט פוסט-דוק’ ובעברית; בתרדוקטור )תקופת לימודים ומחקר עצמאי שנעשית אחרי קבלת תואר דוקטור באוניברסיטה של ויסקונסין, בהנחייתו של חתן פרס נובל לרפואה, מגלה רוורס טרנסקריפטאז (אנזים שמקורו בנגיף מסוג רטרו וירוס, שיוצר עותק של DNA על בסיס mRNA בתהליך שנקרא שעתוק לאחור, פרופ’ Howard Temin.

לאחר השתלמות בנושא; רטרו וירוסים ומנגנוני האינטגרציה שלהם לגנום, התמקדה עבודתו של קשת כחוקר עצמאי ב‘רטרוטרנספוזונים תאיים’ ומנגנוני יצירת סרטן.

במשך כעשור, חקר פרופ’ קשת, נושא זה במעבדתו בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית והגיע לתגליות חשובות של משפחות טרנספוזונים חדשות וכן, הדגמה כיצד טרנספוזונים משנים את דגמי הביטוי של גנים תאיים שבסמיכותם.

בשנת 1982, מונה פרופ’ קשת, למרצה בכיר בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, בשנת 1986, מונה לפרופסור חבר ומאז 1993, הינו פרופסור מן המניין.

פרופ’ קשת, שינה בשנת 1991 את כיוון מחקרו באופן דרמטי בעקבות ממצאים מפתיעים שהתקבלו במעבדתו ותובנות תיאורטיות חדשות אליהן הגיע ופנה לחקור את תהליך היצירה של כלי דם חדשים (אנגיוגנזה Angiogenesis, לפי מונחי האקדמיה ללשון העברית; התהוות כלי דם).

בתחום זה, פרופ’ קשת, עוסק עד היום ובו הפך למוביל עולמי האחראי למספר פריצות דרך קונצפטואליות בעלות משמעות לטיפול במספר רב של מחלות חשובות.

עבודתו הראשונה בתחום האנגיוגנזה, נחשבת עד היום לעבודה המכוננת של התחום, שזיהתה את הפקטור האנגיוגני המרכזי (VEGF) ואת המנגנון הבסיסי השולט על ביטוי הגן ל- VEGF ועל תהליך היצירה של כלי דם בבריאות ובחולי; מחסור רקמתי בחמצן.

בשלושת העשורים שחלפו, פרסם פרופ’ קשת, מספר רב של עבודות שגילו זוויות חדשות על תהליכי היצירה של כלי דם, על המשמעות הפיסיולוגית והפתולוגית של יצירת כלי דם ועל הפוטנציאל התרפויטי הגלום בתובנות חדשות אלה.

בשנים האחרונות מתמקד מחקרו בהבנת האינטראקציות ההדוקות של המערכת הוסקולארית והפקטור VEGF עם התפתחות ותפקוד מערכת העצבים והמערכת המטופואטית, אינטראקציות המגלמות בחובן משמעויות תרפויטיות מלהיבות למגוון מחלות אנושיות.

בסך הכל פרסם פרופ’ אלי קשת, מעל 130 מאמרים בעיתונים מהשורה הראשונה ואשר צוטטו למעלה מ-33,000 פעמים. הוא זכה גם בפרסים יוקרתיים רבים לאורך השנים, כולל ‘פרס א.מ.ת’.

בשנת 2006 שהוענק לו “על מחקריו החלוציים ופורצי הדרך בחקר מערכת כלי הדם ונגיעותיה לסרטן ולמחלות קרדיו וסקולריות ועל שילוב נדיר של מצוינות וגישות מחקר חדשניות שהביאו לתובנות כיצד ניתן ליישם את הידע אודות יצירת כלי דם למטרות רפואיות”.

כמו-כן, פרס רוטשילד (2014) “על מחקריו פורצי הדרך בביולוגיה של כלי דם, בהם גילוי חשיבותו של גורם גידול תאי אנדותל (VEGF) בתהליכי היווצרותם של כלי דם, גילויים שתרמו רבות לפיתוח שיטות ריפוי חדשות לסרטן וברפואת העין“.

פרס המייסדים של “טבע” לשנת 2014, ו- Beneditt Meritorious Award (2016) (פרס מפעל-חיים האמריקאי הגבוה ביותר למחקר מחלות כלי-דם).

בשנת 2015, נבחר פרופ’ אלי קשת, כחבר ב‘אקדמיה הישראלית למדעים’. תלמידיו הרבים לתארים מתקדמים (18 דוקטורנטים, 10 פוסט-דוקטורנטים) מאיישים כיום משרות בכירות באקדמיה, בתעשייה ובמערכות החינוך והבריאות.

גף פרסי ישראל | משרד החינוך

פרס ישראל הוא הפרס החשוב והיוקרתי ביותר הניתן במדינת ישראל. את הענקתו, יזם בשנת תשי”ג (‏1953), שר החינוך דאז, בן-ציון דינור והוא מוענק מאז באופן רצוף.
פרס ישראלמדי שנה בשנה מגישות וועדות השופטים לשר החינוך את המלצתן להענקת פרס ישראל בתחומים שונים ומגוונים בהוויית העשייה והיצירה בישראל.

הזוכים הם אזרחי-ישראל – יחידים, או במקרים חריגים שותפי הישג שגילו הצטיינות מיוחדת, מצוינות ופריצת דרך בתחומם או שתרמו תרומה מיוחדת לחברה בישראל.

טקס הענקת הפרסים נערך מדי שנה, במוצאי יום העצמאות בעיר ירושלים – בירת ישראל, בטקס רשמי וממלכתי ובמעמד ראשי המדינה; הנשיא המדינה, ראש הממשלה, יושב ראש הכנסת, נשיא בית משפט העליון, ראש עירית ירושלים ו-שר החינוך – שהוא הממונה מטעם הממשלה על נושא פרס ישראל.

על מנת להביא לידי ביטוי משמעותי את כל תחומי העשייה, מתפרסמים בכל שנה. התחומים בהם מוענק הפרס. התחומים הם קבועים ובתוכם קיים “סבב” של תחומי-משנה המתחלפים מדי שנה. התחומים הראשיים, הם;

  • מדעי היהדות, הרוח והחברה
  • מדעי החיים ומדעים מדויקים
  • תרבות ואמנות
  • מפעל חיים – תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה

עד כה הוענקו במדינת ישראל החל משנת תשי”ג, 685 פרסים. פרסי ישראל הוענקו למגוון רחב מאוד של אזרחי המדינה, לגברים ונשים, דתיים ושאינם דתיים, צעירים וקשישים, ותיקים ועולים חדשים, עדות שונות ודתות שונות – אזרחי ישראל.

גף פרסי ישראל במשרד החינוך, מלווה את כל התהליך הקשור בפרס מראשיתו, החל מפרסום התחומים לאותה שנה, דרך משלוח טופסי מועמדות, קבלה, מיון, ארגון וניתוב החומר אל ועדות השופטים השונות.

גף פרסי ישראל עומד בקשר עם הגורמים השונים; שופטים, מועמדים ומגישים ומופקד על ישיבות ועדות שופטים.

הגף, דואג להעברת המידע ביחס לזוכים לציבור הרחב, ועומד בקשר הדוק ורצוף עם גורמים ממלכתיים שונים בכל הנוגע לנושא פרסי ישראל, דואג להקמת ולעדכון מאגרים ממוחשבים רלוונטיים ומספק מידע לכל פונה.

הגף, מפיק בסיוע מטה ההסברה את טקס הענקת פרסי ישראל שמתקיים מידי שנה במוצאי יום העצמאות, בירושלים. כמו כן, גף פרסי ישראל, מוציא לאור חוברת שנתית מהודרת של מקבלי הפרס.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן