כנסת ישראל צרכנות

פנייה שיווקית לצרכן בעת אבלו היא השפעה בלתי הוגנת

שיווק המצבות ושירותים נוספים בתקופת האבל הראשונית (שבעה) תופסת את הצרכן בעת שהוא מתאבל ואינו פנוי נפשית לפעילות צרכנית ונוטה לקבל את ההצעה הראשונה שהגיעה אליו, מבלי לבדוק הצעות אחרות – כעת הגיע הסוף לניצול הצרכנים ב'תקופת האבלות' שיווק מצבות ושירותים נוספים בתקופת האבלות הראשונית ("השבעה") והיא תחשב כ'הפרת חוק הגנת הצרכן'.
0
0
מיכאל אטלן, עורך דין | צילום: שאולי לנדנר
מיכאל אטלן, עורך דין | צילום: שאולי לנדנר

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, בראשות עורך דין מיכאל אטלן, עושה בשנה האחרונה עבודה נהדרת והראויה לשבח למען הצרכנים. הפעם היא החליטה להשים קץ לבעיית שיווק המצבות ושירותים נוספים ב-תקופת האבל הראשונית (“השבעה”) אשר “תופסת” את הצרכן בעת שהוא מתאבל ואינו פנוי נפשית לפעילות צרכנית ונוטה לקבל את ההצעה הראשונה שהגיעה אליו מבלי לבדוק בעיון, הצעות אחרות.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

בעקבות הצעת חוק ביוזמתו של חבר בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, חבר כנסת מיכאל מלכיאלי (סיעת ש”ס) ולאחר שהוסכם, כי הנחיית הממונה על ‘הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן’ תהיה מספקת ומתאימה יותר לפיתוח של נושא צרכני חדש, הוחלט להוציא הנחייה זו.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, זיהתה פרקטיקה של שיווק מצבות לאנשים בעיצומה של תקופת אבלם. לרוב, אדם אינו פנוי נפשית לפעילות צרכנית בתקופת אבלות, בוודאי בימים הראשונים שלה.

בתי העסק, מודעים ל”חלון הזמן” הקצר בו הצרכן, ה”שבוי בתוך אבלו” ואינו פנוי לפעילות צרכנית ומנצלים זאת לטובתם.

בתי העסק מאתרים בני משפחה בשיא אבלם בסמוך לפטירה בעזרת מודעות אבל המפורסמות ברבים וממהרים לפנות אליהם בהצעות שיווקיות. לאור זאת, קורה לא אחת שהראשון שפונה לאדם אבל מצליח לכרות עסקה, כי ‘הצרכן האבל‘ אינו פנוי נפשית לעריכת השוואות בין עוסקים ונוטה לקבל את ההצעה הראשונה המגיעה אליו.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, היא כידוע, זרוע אכיפה עצמאית, בעלת מומחיות, המרכזת בלעדית הן מתן הנחיות מחייבות של הממונה להתנהגות נורמטיבית בין העוסק לצרכן והן את כל תהליכי האכיפה (one stop shop) של הוראות חוק הגנת הצרכן.

אי לכך, הנחיית הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עורך דין מיכאל אטלן, קובעת, כי; פנייה שיווקית לצרכן בתקופת האבל שלו תיחשב כהפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכן לפי סעיף 3 לחוק הגנת הצרכן, התשמ”א-1981.

סעיף 3(א) לחוק; “לא יעשה עוסק, במעשה או במחדל (בסעיף זה – מעשה), בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת, דבר העלול לפגוע ב‘יכולתו של צרכן לקבל החלטה’ אם להתקשר בעסקה עמו, באופן שיש בו שלילה של חופש ההתקשרות של הצרכן או פגיעה מהותית בחופש ההתקשרות שלו (להלן; הפעלת השפעה בלתי הוגנת)”.

פניה שיווקית לאדם בעת תקופת האבל, הינו דבר העלול לפגוע ביכולתו לקבל החלטה, לפי הסעיף. הגדרת תקופת האבל – תקופת האבלות הראשונית; מיום הפטירה ועד תום 7 ימים ביהדות ו-3 – ימים באסלאם.

הפרת הוראות סעיף 3(א) לחוק הנה עבירה פלילית.

█ פניה שיווקית לצרכן לגבי הובלת נפטר מבלי לגלות את האמור, לעיל, ייחשב; ‘הפעלת השפעה לא הוגנת

דובר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עורך דין דודו אבן חן, מסר והוסיף לפורטל כאן ישראל | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה כי; בחריגים להנחיה קיימים פרטי מידע נוספים הנוגעים לקבורה שאין למנוע מבעל רישיון.

כאמור לעיל, מלהציעם ואין לראות בכך פניה שיווקית שיש בה הפעלת השפעה לא הוגנת, כגון, פירוט אפשרויות לגבי קבורת נפטר, תכריכים מהודרים, הובלת נפטר, קבורה עתידית של בן משפחה שעודו בחיים.

זאת בלבד שהפניה הראשונה ל-חברה קדישא בנוגע לקבורת הנפטר, הייתה ביוזמת הצרכן/המשפחה ובלבד שמדובר בשירות שבעל הרישיון מוסמך לספקו על פי דין ועל פי תנאי הרישיון ושהוא אכן, פעל כך.

זאת ועוד; הנחיה זו לא תחול על שירות הובלת נפטר, הניתן על ידי מי שאינו בעל רישיון לעסוק בקבורה ובלבד שהחברה, פעלה בהתאם להוראות הדין (סעיף 14א10(ג) ל‘חוק שירותי הדת היהודיים’) ולפיו גילתה לצרכן, בצורה ברורה, כי הוא יכול לקבל את השירות הזה בחינם מבעל רישיון לעסוק בקבורה.

פניה שיווקית לצרכן (לרוב ב-בתי חולים) לגבי הובלת נפטר מבלי לגלות את האמור, לעיל, ייחשב; ‘הפעלת השפעה לא הוגנת‘.

הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עורך דין מיכאל אטלן, מציין, כי; “הרשות פועלת על מנת להגן על הצרכן במיוחד בתקופות הקשות בהן הוא חשוף יותר לעוולות צרכניות ולניצול– אף מבלי לחוש בהן.

זיהינו את התופעה והנחיה זו, נועדה לחסלה. אני רוצה להודות לחבר כנסת מלכיאלי על יוזמתו והרצון לסייע לצרכנים בזמן אבלם“.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן