חדשות חדשות עסקים מסחר | תעשייה עסקים קטנים ובינוניים

עסקים קטנים ובינוניים ב’מכרזים של המגזר הציבורי’ המכשולים

חרף העובדה כי העסקים הקטנים והבינוניים, ממנועי הצמיחה העיקריים של המשק הישראלי, מהווים אלה למעלה מ-90% מסך העסקים בכל הארצות. למרות זאת, עשור מאוחר יותר, במדינת ישראל, עדיין קיימת "תקרת זכוכית" במכרזים אלו - שהיקפם נאמד ב-60 מיליארד ₪ בשנה - שעסקים קטנים ובינוניים אינם מצליחים לנפץ.
0
0
עורך דין אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר ברקע איש עסקים צעיר ונחוש שובר זכוכית עם אגרוף קראטה |עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
עורך דין אוריאל לין

“המכשולים העומדים בפני ‘עסקים קטנים ובינוניים’ מהשתתפות ב’מכרזים של המגזר הציבורי'” – זוהי כותרתו של כנס אותו מארגן איגוד לשכות המסחר, שיעסוק בנושא ביום חמישי הבא ה- 23.1.20, בין השעות 11:00 ל- 14:00, בית לשכת המסחר, רחוב החשמונאים 84 תל אביב.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

כזכור בשנת 2008, הועבר תיקון חקיקה מרכזי ביוזמת לשכת המסחר, עליו חתמו 23 חברי כנסת, שנועד למנוע הדרת עסקים קטנים ובינוניים על הסף, מ-מכרזי המגזר הציבורי.

על פי נתוני שנת 2017, מספר העסקים הכולל במגזר העסקי בישראל עמד על 542 אלף עסקים; מהם 5.99% עסקים קטנים ובינוניים עד גודל של 100 שכירים לעסק.

העסקים הקטנים והבינוניים העסיקו 83.1 מיליון משרות, לרבות העסקה עצמית של עצמאים, המהוות 60% מהמשרות במגזר העסקי. כמו כן, הם מייצרים כ-52% מהתוצר במגזר העסקי.

בחלוקה על פי קבוצות גודל מספר העסקים הזעירים, המעסיקים 1-4 שכירים, עומד על כ-166 אלף עסקים והם מעסיקים כ-11% מהמשרות במגזר העסקי ותורמים 11% מהתוצר העסקי.

נוסף על העסקים הזעירים יש גם 276 אלף עצמאיםללא שכירים, התורמים 10% מהתוצר העסקי. מספר העסקים הקטנים, המעסיקים 5-19 שכירים, עומד על 57 אלף עסקים. הם מעסיקים 18% מהשכירים במגזר העסקי וחלקם בתוצר עומד על 15% מהתוצר העסקי.

מספר העסקים הבינוניים, המעסיקים 20-99 שכירים, עומד על 14 אלף עסקים. הם מעסיקים 19% מהשכירים במגזר העסקי, ותרומתם לתוצר עומדת על 18% מהתוצר העסקי.

בשנת 2019, היו העסקים קטנים ובינוניים אחראים על יותר ממחצית מהתוצר העסקי במדינת ישראל.

עסקים קטנים ובינוניים (SMB)‏ Small and Medium Business, או לחלופין; (SME) ‏Small and Medium Enterprises) היא על פי ויקיפדיה, קטגוריית עסקים בבעלות פרטית אשר מספר העובדים שבהם או מחזור המכירות אינו מוגדר כגדול. בישראל, הכוונה ב‘עסק בינוני’ לעסק שבו מועסקים 50 עד 250 עובדים.

חרף העובדה, כי העסקים הקטנים והבינוניים, ממנועי הצמיחה העיקריים של המשק הישראלי, מהווים אלה למעלה מ-90% מסך העסקים בכל הארצות. למרות זאת, עשור מאוחר יותר, במדינת ישראל, עדיין קיימת “תקרת זכוכית” במכרזים אלו – שהיקפם נאמד ב-60 מיליארד ₪ בשנה – שעסקים קטנים ובינוניים אינם מצליחים לנפץ.

לאור זאת, בחר איגוד לשכות המסחר, בראשותו של עורך דין אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר לקיים כנס מיוחד אשר יעסוק בנושא ובו יעמוד על הקשיים המרכזיים שחווים עסקים קטנים ובינוניים במכרזי המגזר הציבורי ומה צריך לעשות כדי לשפר את המצב.

הדוברים בכנס;

  • עורך דין אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר – דברי פתיחה,
  • והשר לשעבר, סטס מיסז’ניקוב – מאחורי הקלעים של תיקון 19 לחוק, חובת המכרזים,
  • עורך דין שלומי לויה, סמנכל משפט וממשל באיגוד לשכות המסחר – תמצית עיקרי התיקון והצעה לרפורמה בדיני המכרזים,
  • רואת חשבון איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון – “הדרת עסקים קטנים ובינוניים – דוגמאות מהשטח”,
  • יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה – “כך מתעמרים עורכי מכרזים ציבוריים בעסקים קטנים ובינוניים”,
  • עורך דין גיל רוזנברג, שותף, משרד עורכי דין שיבולת – כיצד מכשיל חוק התחרות שילוב עסקים קטנים ובינוניים במכרזי המגזר הציבורי”.

יום חמישי הבא ה-23.1.20, בין השעות; 11:00 ל- 14:00, בית לשכת המסחר, רחוב החשמונאים 84, בעיר תל אביב. יתקיים דיון פתוח הערות ושאלות. ההשתתפות איננה כרוכה בתשלום, אולם מחייבת הרשמה מראש.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן