חדשות יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מדינת ישראל בת 71 מדינת ישראל בת 72 עובדים | תעסוקה | כוח אדם

עובדים ביום הזיכרון לחללי צהל ונפגעי פעולות איבה ובחג עצמאות

מנהלת האגף ליחסי עבודה ב'איגוד לשכות המסחר' עורכת דין סיגל סודאי, מפרסמת את כל זכויות וחובות העובדים ביום הזיכרון לחללי צהל ונפגעי פעולות איבה ויום העצמאות 2019, לחברי האיגוד את דיני העבודה ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה וליום העצמאות; שעות עבודה, זכאות להעדר מהעבודה, פתיחת עסקים וכו'.
0
0
עורכת דין סיגל סודאי, מנהלת האגף ליחסי עבודה ב'איגוד לשכות המסחר' ברקע פועל בעבודה | עיבוד צילום: שולי סונגו
סיגל סודאי, עורכת דין

בכל השאלות הזכויות והחובות של העובדים ביום הזיכרון לחללי צהל ונפגעי פעולות איבה ויום העצמאות 2019, האגף ליחסי עבודה ב’איגוד לשכות המסחר’ עושה סדר באמצעות עורכת דין סיגל סודאי, המנוסה, מנהלת האגף ליחסי עבודה ב’איגוד לשכות המסחר’ ומזכירה, כי על פי חוק יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, התשכ”ג-  1963, ד’ באייר, הוא ‘יום הזיכרון’ ותחילתו משקיעת החמה אור ליום ד’ באייר, וסיומו עם צאת הכוכבים למחרת. השנה, יום הזיכרון, חל ביום רביעי 8 במאי 2019. 

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

█ שעות העבודה ביום הזיכרון;

יום הזיכרון, ערב יום העצמאות, נחשב לערב חג ושעות העבודה המותרות בו, מוסדרות בהוראות חוק שעות עבודה ומנוחה ובצווי ההרחבה בדבר הנהגת שבוע עבודה מקוצר במגזר העסקי (להלן: “צו ההרחבה“) כדלקמן;

  • א. במקום עבודה שבו עובדים 8 שעות ביום, ששה ימים בשבוע, יום העבודה הוא עד 7  שעות (בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה).
  • ב. במקומות עבודה, שבהם עובדים חמישה ימים בשבוע, יום העבודה הוא של 8 שעות בתשלום של 9 שעות, או של 7 שעות, בתשלום של 8 שעות (על פי צו ההרחבה המעסיק ונציגות העובדים יקבעו באיזו חלופה לבחור).
  • ג. במקומות עבודה, שבהם עבדו 6 שעות בערבי חג, בתשלום של 8 שעות, ימשיכו לעבוד כך.
  • ד. על אף האמור לעיל, במקום עבודה שבו חל הסכם קיבוצי כללי /מיוחד ו/או צו הרחבה או הסכם אישי או נוהג המיטיב עם העובד, יש לנהוג בהתאם להוראה המיטיבה.
  • ה. יום העבודה בערב יום הזיכרון (07.05.19) אינו נחשב לערב חג ומדובר ביום עבודה רגיל מבחינת שעות עבודה ובכלל.

█ זכאות להיעדר מן העבודה ביום הזיכרון;

על פי חוק יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל השכי”ג-1963, קרובי משפחה של חלל מערכות ישראל, שהם; הורים, הורי הורים, בן זוג, ילדים, אחים ואחיות רשאים להיעדר מן העבודה ב’יום הזיכרון‘ ללא ניכוי משכרם (סעיף. לחוק).

לפיכך, רק עובד שהוא קרוב משפחה לפי המפורט לעיל, יהיה זכאי לתשלום בגין היעדרותו ב-יום הזיכרון. עובד שהשתתף ב-אזכרה לחללי מערכות ישראל, והוא אינו קרוב משפחה לא יהיה זכאי לשכר בגין, היעדרות זו.

█ יום בחירה;

למרות האמור, לעיל, יש לוודא אם ב-מקום העבודה לא חל הסכם קיבוצי ו/או צו הרחבה ו/או הסכם אישי או נוהג, המקנים לעובד ‘יום בחירה’ במועד זה. כך למשל בהסכם הקיבוצי של לשכת המסחר נחשב יום הזיכרון ליום בחירה. המקנה לעובד זכות להיעדר יום נוסף מעבר לחופשה השנתית ומעבר לימי החג הקבועים בחוק, על חשבון המעסיק.

יום בחירה על פי חוק חופשה שנתית;

בהתאם ל-חוק חופשה שנתית, עובד רשאי לקחת יום אחד על חשבון ימי חופשתו השנתית באחד מהימים המנויים בתוספת 1 לחוק ובלבד שהודיע על כך למעסיק 30 ימים מראש. ברשימת הימים המנויים בתוספת, מצוי גם יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ו-לחללי פעולות איבה וטרור. יודגש, מדובר ביום חופשה על חשבון חופשתו השנתית של העובד ולא בתוספת של יום חופשה.

לסיכום, עובד שאינו קרוב משפחה של חלל מערכות ישראל כהגדרת החוק, או שלא חל עליו הסכם קיבוצי ו/או צו הרחבה ו/או חוזה או נוהג במקום העבודה המקנים לו את הזכות להיעדר ביום הזיכרון על חשבון המעסיק, יוכל להיעדר מן העבודה ביום הזיכרון מכוח חוק חופשה שנתית, על חשבון מכסת החופשה השנתית שלו, בהודעה מראש של 30 ימים למעסיק.

█ פתיחת עסקים ביום הזיכרון;

על פי סעיף 4 לחוק יום הזיכרון, ב‘ערב יום הזיכרון’ יהיו בתי הקפה סגורים מתחילת יום הזיכרון ועד לזריחת השמש למחרת. ביום הזיכרון נאסר על פי החוק לקיים עינוגים ציבוריים. עינוג ציבורי לפי חוק רישוי עסקים, התשכ”ח- 1968, כולל; הצגות של תיאטרון או קולנוע, קונצרט, דיסקוטק, מופעי מחול, ריקודים, קברט, קרקס, משחק או ספורט וכל עינוג כיוצא באלה.

בין שהם בתמורה ובין שלא בתמורה, למעט הרצאה או ויכוח שמטרתם העיקרית היא חינוכית, אף אם הם מלווים לצורך הדגמה הצגת תמונות או השמעת צלילים.

לגבי שאר מקומות העבודה אשר אינם בתי קפה ועינוג ציבורי, אין בחוק התייחסות לשעות הפתיחה והסגירה שלהם, במהלך יום הזיכרון. עניין זה מוסדר באופן מקומי של הרשות המקומית הספציפית.

**עבירת קנס; יצוין, כי עבירה על הוראות סעיף 4, כאמור, הינה עבירת קנס.

█ זכאות לדמי חג בעצמאות;

יום העצמאות, חל השנה ביום חמישי, 09.05.19 והוא יום שבתון שהמעסיק, חייב בתשלומו.

לגבי עובדים על בסיס יומי/שעתי צו הרחבה לקיצור שבוע העבודה, קובע שלאחר שלושה חודשי עבודה במקום העבודה ו-אי היעדרות מעבודה סמוך ליום החג העובד זכאי לתשלום עבור ימי חג לרבות יום העצמאות.

עם זאת, לגבי מעסיקים בענפי יבוא יצוא מסחר ושירותים, שההסכם הקיבוצי הכללי הענפי ו/או צו ההרחבה הענפי חל עליהם, הזכאות ל-דמי חגים, איננה מותנית בוותק כלשהו ולפיכך, העובדים בענפים אלה, לרבות עובדים על בסיס שעתי, יהיו זכאים ל-דמי חגים אף אם לא מלאו 3 חודשים לעבודתם.

עבודה במהלך יום העצמאות;

על פי הנחיות משרד הכלכלה, משנת 2016, עובד/ת הנאלץ לעבוד ביום העצמאות (מתחיל בשעה 20:00 בערב יום העצמאות ומסתיים בשעה 20:00 בערב למחרת) ושמקום עבודתו כלול ברשימת מקומות העבודה שמפרסם משרד ראש הממשלה שיש להפעילם גם ביום העצמאות, העובד זכאי לגמול בגין עבודה ביום חג ובנוסף יום חופשה חילופי (או תשלום של 200% בגין העבודה בפועל ובגין השבתון).

במקום עבודה אשר אינו נמנה על מקומות העבודה שיש להפעילם בחג, המעסיק/ה אינו רשאי לכפות על עובדיו לעבוד בחג העצמאות, זאת כנקבע בפסיקת בית הדין לעבודה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן