חדשות כאן ישראל

נשקלת העמדה לדין לגב’ נתניהו בתיק הזמנת הארוחות

הסיפור המלא של פרשיות הגב' שרה נתניהו; היועץ המשפטי לממשלה, הודיע לרעיית ראש הממשלה, כי הוא שוקל להעמידה לדין בשל חלקה "בפרשת הזמנת הארוחות" (בהן נופחו לכאורה חשבונית הוצאות אירוח) האמת חייבת להיאמר, מיד; כל הפרשיות שנקשרו לראשה של הגב' שרה נתניהו, נבדקו לעומקן והתנדף מהם כל חשש לכוונה פלילית מצדה. משפחת נתניהו; "דוחה הטענות נגד רעיית ראש הממשלה הן אבסורדיות ויוכחו כמופרכות".
0
0
הגב' שרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה, משמאל: היועץ המשפטי לממשלה דר' אביחי מַנדלבליט | צילום: קובי גדעון | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
הגב’ שרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה, משמאל: היועץ המשפטי לממשלה דר’ אביחי מַנדלבליט | צילום: קובי גדעון | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

עכשיו זה רשמי; היועץ המשפטי לממשלה, דר’ אביחי מַנדלבליט, הודיע היום (שישי, י”ז באלול התשע”ז) אל בא כוחה של גב’ שרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, כי הוא שוקל להעמידה לדין בשל חלקה ב”פרשת הזמנת הארוחות”. עוד נמסר לגב’ נתניהו, כי עומדת לה, כאמור, האפשרות לטעון בפני היועץ המשפטי לממשלה במסגרת שימוע כמקובל בטרם יקבל הכרעה סופית בעניין זה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

ההחלטה התקבלה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה בחן את חומר הראיות בתיק, ולאחר ששמע את עמדות הגורמים הרלבנטים וכן הובאה בפניו גם המלצת פרקליט המדינה וכן פרקליטות מחוז ירושלים לשקול הגשת כתב אישום נגד גב’ נתניהו בכפוף לשימוע.

מנהל אגף בכיר דוברות, הסברה ותקשורת עורך דין משה כהן, מסר היום (ו’), כי בד בבד, נמסרה הודעה דומה היום מטעם פרקליטות מחוז ירושלים גם לא כוחו של מר עזרא סיידוף, סמנכל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, בגין חלקו בפרשות השונות שנחקרו.

השימוע למר סיידוף, ייערך, ככל שיחפוץ בכך, בפני פרקליט מחוז ירושלים.

█ פרשת הזמנת הארוחות – למר סיידוף, מיוחסות בגין חלקו בפרשה עבירות של קבלת דבר במרמה הפרת אמונים, וזיוף מסמכים

עניינה של “פרשת הזמנת הארוחות” הוא בחשד, כי החל מראשית חודש ספטמבר 2010, לכל המאוחר ועד לחודש מרץ 2013, פעלה גב’ נתניהו, בצוותא חדא עם מר עזרא סיידוף, אשר שימש תחילה כראש אגף בכיר משאבים חומריים ומבצעיים במשרד ראש הממשלה ובהמשך כסמנכל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, ליצירת מצג שווא שלפיו במעון הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור בעיר ירושלים, לא מועסקת מבשלת, למרות שבפועל לאורך כל התקופה הועסקו במעון מבשלות.

זאת, על מנת לעקוף את הוראות הנוהל, בהן נקבע בין היתר, כי; “במצב בו לא מועסק/ת במעון הרשמי מבשל/ת, ניתן יהיה להזמין על פי הצורך מזון מבושל מוכן למעון הרשמי…” ולהשיג כתוצאה מכך את מימון המשרד הן להעסקה של מבשלות שבישלו ארוחות במעון והן להזמנת ארוחות מוכנות ולהזמנת שפים שיבשלו במעון.

בדרך זאת, נטען, התקבלו במרמה מן המדינה מאות ארוחות ממסעדות ומשפים בשווי של כ-359,000 ₪.

בשל כך, הובהר, שוקל היועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין את גב’ נתניהו בעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ועבירות מרמה והפרת אמונים.

בשל אותה פרשה, הוזמן  גם מר סיידוף לשימוע על ידי פרקליט מחוז ירושלים, כמפורט בכתב החשדות שהועבר אליו. למר סיידוף, מיוחסות בגין חלקו בפרשה עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות (בשווי כולל של 393,000 ), מרמה והפרת אמונים, וזיוף מסמכים.

במסגרת החקירה עלה גם חשד לכך, כי ב-15 מקרים לפחות, כאשר הוזמנו שפים למעון ראש הממשלה לבשל ארוחה עבור אורחים פרטיים של גב’ נתניהו ובני משפחתה, זויפו החשבוניות עבור אותן ארוחות, באופן שהעלות הכוללת של הארוחה חולקה למספר מנות כוזב וגבוה יותר ממספר המנות שסופקו בפועל.

זאת על מנת לעקוף את הוראות הנוהל בכל הנוגע לסכום המקסימלי שבו ניתן להזמין מזון מבושל לכל סועד באירוח פרטי במעון הרשמי (כאשר לא מועסק/ת במעון הרשמי מבשל/ת) ולשלם לשפים שבישלו במעון ראש הממשלה סכום גבוה יותר עבור כל מנה.

לפי כתב החשדות, מר סיידוף, הנחה את השפים, את אבות-הבית ואת מזכירותיה של גב’ נתניהו, לזייף את החשבוניות בגין אותן ארוחות. עם קבלת כל אחת מהחשבוניות המזוייפות, האמורות, הוסיף סיידוף את חתימתו המאשרת את האמור בחשבונית ובמכתב הנלווה, והעביר את החשבונית ל-חשבות.

גם בשל מעשיו אלה, נשקלת כעת העמדתו של סיידוף לדין, והוא הוזמן לשימוע.

באשר לגב’ נתניהו, התברר, כי לא נמצאה תשתית ראייתית מספיקה, להוכיח, כי גב’ נתניהו הייתה מודעת למצג השווא בנוגע לארוחות שבישלו השפים עבור אורחים פרטיים, או לזיוף החשבוניות בנוגע לארוחות אלה. על כן הוחלט לסגור את התיק נגד גב’ נתניהו בפרשה זו בהעדר ראיות מספיקות.

█ פרשת המלצרים

“פרשת המלצרים” עניינה בחשד, כי במעון ראש הממשלה בעיר ירושלים, הועסקו במהלך סופי השבוע מלצרים באמצעות ‘חברת מיקוד‘,אשר שכרם אושר על ידי משרד ראש הממשלה על בסיס מצג שווא לפיו מדובר בעובדי ניקיון או עובדי תגבור, וכן על בסיס מצג שווא בנוגע למספר שעות העבודה שביצעו המלצרים בפועל, כך שהתאפשר לשלם להם שכר שעתי גבוה יותר מהשכר המשולם בדרך כלל על ידי המדינה לעובדי ניקיון או עובדי תגבור.

המלצרים המסויימים שאותם ביקשה גב’ נתניהו (אותם הכירה מעבודות קודמות במעון)  דרשו שכר גבוה יותר לעומת התעריף לו התחייבה חברת “מיקוד” ולכן על פי כתב החשדות, הנחה סיידוף את המלצרים עצמם, את אבות-הבית ואת מזכירותיה של גב’ נתניהו, להגדיל בדיווחי השעות של המלצרים, הנמסרים לחברת “מיקוד“, את כמות שעות העבודה שאלה ביצעו בפועל, בכדי שיקבלו עבור עבודתם את השכר המוגדל עליו סיכמו עמו, וכל זאת ביודעו שאין הדבר כן ובכוונה להונות.

המלצרים, אבות-הבית והמזכירות, פעלו בהתאם להנחייתו האמורה של מר סיידוף, ביצעו רישומים כוזבים של מספר שעות העבודה בדוחות הנוכחות והגישו את הדוחות המזוייפים לאישור הגורמים הרלוונטיים בחברת “מיקוד” ובחשבות המשרד.

כתוצאה ממעשיו של מר סיידוף וממעשיהם של אחרים אשר פעלו בהנחייתו כמפורט לעיל, התקבלו מהמשרד תשלומי יתר מעל השכר המותר לשעה לפי ההסכמים עם חברת “מיקוד” בסך של כ-29,000 ₪ במרמה. בשל מעשים אלה נשקלת העמדתו של סיידוף לדין והוא הוזמן לשימוע.

באשר לגב’ נתניהו, בחומר החקירה שנאסף ב-פרשה זו לא נמצאה תשתית ראייתית מספיקה להוכיח, ברמה הנדרשת במשפט פלילי, כי גב’ נתניהו הייתה מודעת לכך שהעסקת המלצרים נעשתה שלא כדין או כי היא הייתה מודעת למצגי השווא שנועדו לאפשר את העסקת המלצרים. על כן, הוחלט לסגור את התיק נגד גב’ נתניהו בפרשה זו בהעדר ראיות מספיקות.

█ פרשת החשמלאי

“פרשת החשמלאי” עניינה בחשד לביצוע מעשי מרמה בקשר להתקשרות עם חשמלאי פרטי מסוים, בניגוד להחלטת הגורמים הרלוונטיים במשרד ראש הממשלה שאסרה להיקשר עמו, לביצוע תיקונים דחופים במעון הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה.

בפרשה זו, נמצאו ראיות למעשי מרמה של סיידוף, שנועדו להונות את הגורמים הרלבנטים במשרד ראש הממשלה וזאת על מנת להעסיק את החשמלאי בניגוד לאיסור שצויין לעיל, תוך פירוט כוזב של תאריכים ועבודות (חשבונות שהצטברו לסך של מעל 10,000 ₪). בגין מעשים אלה נשקלת העמדתו של סיידוף לדין, והוא הוזמן לשימוע.

באשר לגב’ נתניהו, בחומר החקירה שנאסף בפרשה זו לא נמצאה תשתית ראייתית מספיקה להוכיח, ברמה הנדרשת במשפט פלילי, כי גב’ נתניהו, הייתה מודעת לכך שעניין ההתקשרות עם אותו חשמלאי פרטי לא הוסדר כדין, או כי היא הייתה מודעת למעשיי מרמה שנעשו בקשר להתקשרות עמו. על כן הוחלט לסגור את התיק נגד גב’ נתניהו בפרשה זו בהעדר ראיות מספיקות.

█ פרשת הטיפול הסיעודי

“פרשת הטיפול הסיעודי” עניינה בחשד לכך ששתי עובדות ניקיון במעון ראש הממשלה טיפלו, כל אחת משך מספר ימים בשנת 2011, באביה של גב’ נתניהו, מר שמואל בן ארצי ז”ל, שהתגורר אותה עת במעון ראש הממשלה ונזקק לטיפול סיעודי, וכי עובדות אלה קיבלו שכר עבור כך כחלק מהשכר ששולם להן מקופת המדינה כעובדות ניקיון במעון.

מחומר החקירה שנאסף, עלה, כי עובדת ניקיון אחת (העובדת ס’) טיפלה באביה של גב’ נתניהו משך כשישה ימים. גב’ נתניהו שילמה באופן פרטי לעובדת ס’ סכום כסף עבור הטיפול באביה, ובאותו חודש שולם לעובדת ס’ גם סכום נוסף מקופת המדינה כעובדת ניקיון.

לגבי עובדת הניקיון השנייה (העובדת ג’), עלה מחומר החקירה, כי היא טיפלה באביה של גב’ נתניהו משך חמישה ימים במהלך תקופה של כחודשיים וזאת בימים שבהם יצאה העובדת הסיעודית שטיפלה אותה עת באביה של גב’ נתניהו, לימי חופש. שכרה של העובדת ג’ בגין שעות עבודה אלה שולם מקופת המדינה כעובדת ניקיון.

בכל הנוגע לעובדת ס’, בבחינת מכלול חומר החקירה לא נמצאה תשתית ראייתית מספיקה להוכיח, ברמה הנדרשת במשפט פלילי, כי גב’ נתניהו הייתה מודעת לתשלום נוסף ששולם לעובדת מקופת המדינה, מעבר לסכום הכסף ששילמה לה גב’ נתניהו באופן פרטי עבור הטיפול באביה. מעבר לכך, בבחינת חומר החקירה בפרשה זו, הביא היועץ המשפטי בחשבון את מכלול נסיבות העניין המיוחדות.

מחומר החקירה, עלה, כי עובדות הניקיון טיפלו באביה של גב’ נתניהו ימים בודדים כל אחת, לפני כשש שנים, בשעה שהיה האב זקוק לטיפול סיעודי בחודשים האחרונים לפני פטירתו. זאת, על רקע מצוקה שנבעה מהיעדרותן של המטפלות הסיעודיות הפרטיות, שטיפלו באביה של גב’ נתניהו בדרך כלל, למשך מספר ימים.

לאחת מעובדות הניקיון, שילמה, כאמור, גב’ נתניהו באופן פרטי, עבור הטיפול באביה, ובכל אופן סכומי הכסף בהם מדובר הם סכומים נמוכים יחסית. על כן, הוחלט לסגור את תיק החקירה נגד גב’ נתניהו בפרשה זו חלקית העדר ראיות מספיקות וחלקית מכיוון שמכלול נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדתה לדין פלילי.

עם זאת, יצויין, כי פרשה זו, מוזכרת בכתב החשדות שהועבר היום לגב’ נתניהו בשל ערכה הראייתי להוכחת העבירות המיוחסות לה בכל הנוגע להזמנת ארוחות ושפים ממסעדות.

במעון בקיסריה, התארחו לעיתים מבקרים מתוקף תפקידו של ראש הממשלה

לגבי נושאים אחרים שביחס אליהם הועלו בשעתו טענות, הוחלט בחודש יולי 2015, בעת פתיחת החקירה בפרשה, כי התשתית הראייתית שנאספה לגבי טענות אלה לא מצדיקה חקירה פלילית.

כך, הוחלט בשעתו לא לפתוח חקירה פלילית בנוגע לטענות בדבר רכישת נרות נשמה בכמויות גדולות מתקציב משרד ראש הממשלה, לאחר שמבדיקת המשטרה, עלה, כי הרכישה האמורה הייתה ידועה לגורמים הרלוונטיים במשרד ראש הממשלה ואושרה על ידם.

כמו כן, הוחלט בשעתו שלא לפתוח חקירה פלילית בנוגע לטענות הקשורות לנטילת פדיון בקבוקים למחזור. זאת לאחר שבחומרים שנאספו עלו גרסאות שונות בשאלה אם כספי פיקדון בגין מחזור בקבוקים ממעון ראש הממשלה הועברו לגב’ נתניהו, עצמה ושימשו להוצאות פרטיות או הועברו ל”קופה קטנה” של המעון ושימשו להוצאות שאינן פרטיות.

מכל מקום, בחודש יוני 2013, העבירה גב’ נתניהו סכום של 4000 ₪ אל משרד ראש הממשלה, סכום שלפי חשב משרד ראש הממשלה, מתאים לאומדן שערך בעניין, ומסרה, כי סכום זה מועבר “למען הסר כל ספק” כהחזר על פדיון בקבוקים החל מאפריל 2009. בנסיבות אלה לא נמצא מקום לחקירה בעניין.

עוד הוחלט בשעתו שלא לפתוח חקירה פלילית בנוגע לטענות לפיהן ריהוט גן ו”פטריות חימום” חדשים שהוזמנו למעון ראש הממשלה בירושלים, הוחלפו עם ציוד זהה שהיה במעון ראש הממשלה הפרטי שבקיסריה.

זאת, בשים לב לכך שמהחומרים שנאספו, עלה, כי בסופו של יום הוחזר ל’מעון ראש הממשלה’ בירושלים הציוד החדש שנקנה, ובשים לב לכך שלפי הוראות נוהל משרד ראש הממשלה בנוגע להשתתפות בהוצאות ראש ממשלה מכהן (להלן: “הנוהל“), אוצר המדינה משתתף בהוצאות החלפת או רכישת פריטי ריהוט ב-מעון הפרטי של ראש הממשלה, ככל שפריטים אלה נדרשים לצורך אירוח מבקרים המגיעים לשם מתוקף תפקידו של ראש הממשלה.

מהחומרים שנאספו בבדיקה, עלה, כי במעון בקיסריה, התארחו לעיתים מבקרים מתוקף תפקידו של ראש הממשלה.

פרשת הוצאות מעונות ראש הממשלה

לשם הנוחות עורך דין משה כהן מנהל אגף בכיר דוברות, הסברה ותקשורת, מסר את תמצית השתלשלות הטיפול בפרשה של הוצאות מעונות ראש הממשלה; בחודש פברואר 2015, פרסם מבקר המדינה דוח ביקורת על ‘הוצאות מעונות ראש הממשלה’.

ההוצאות על מזון וארוחות מוזמנות בחמגשיות בתקופתו של עד המדינה מני נפתלי כאב הבית
ההוצאות על מזון וארוחות מוזמנות בחמגשיות בתקופתו של עד המדינה מני נפתלי כאב הבית

בסמוך לכך נגבו במשטרה הודעות ממי ששימש בעבר בתפקיד אב הבית של מעון ראש הממשלה, מר מני נפתלי, לאחר שלבקשתו ועל דעת פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה דאז, ניתנה לו חסינות מפני הפללה עצמית.

בחודש יולי 2015, נוכח חומרים שנאספו במסגרת הבדיקה, הוחלט לעבור לחקירה פלילית ביחס לנושאים מסוימים, לגביהם התגלה חשד סביר לביצוען של עבירות פליליות.

החקירה הפלילית בוצעה ביסודיות על ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה ב‘להב 433’ תחת פיקוחו של ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל, ניצב מני יצחקי, ולוותה על ידי פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי), בראשות פרקליטת המחוז דאז, המשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים), גב’ נורית ליטמן, ופרקליט המחוז דהיום, מר דניאל ויטמן.

בסוף חודש מאי 2016, הועבר תיק  החקירה מהמשטרה לפרקליטות מחוז ירושלים, אשר החלה בבחינת החומרים שנאספו בחקירה. בהמשך לכך, ביצעה משטרת ישראל, בהנחיית פרקליטות המחוז, השלמות חקירה שונות שארכו כמה חודשים.

ההוצאות על מזון וארוחות מוזמנות בחמגשיות שהתנפחו באורח פלא בתקופתו של עד המדינה מני נפתלי כאב הבית, וצנחו באורח פלא כשעזב
ההוצאות על מזון וארוחות מוזמנות בחמגשיות שהתנפחו באורח פלא בתקופתו של עד המדינה מני נפתלי כאב הבית, וצנחו באורח פלא כשעזב

בין היתר, בוצעו בהנחיית פרקליטות המחוז השלמות חקירה שנועדו לחקור חשד נוסף שעלה מתוך חומרי החקירה (“פרשת המלצרים“).

בחודש מאי 2017, הועבר התיק מפרקליטות מחוז ירושלים לפרקליט המדינה, ובהמשך לכך קיים פרקליט המדינה מספר דיונים, בהשתתפות פרקליטות המחוז וגורמים בכירים נוספים מ-פרקליטות המדינה, במסגרתן נדונו סוגיות שונות שעלו מן התיק.

בחודש יולי 2017, הביא פרקליט המדינה את התיק בפני היועץ המשפטי לממשלה, שקיים גם כן מספר דיונים בנוגע לתיק, בהשתתפות פרקליט המדינה, משנים ליועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המחוז וגורמים בכירים נוספים מפרקליטות המדינה.

במסגרת ישיבות אלה, נדונו סוגיות שונות שעלו מן התיק וכן הוחלט על עריכת השלמות חקירה נקודתיות נוספות. לאחר זאת, הובאו, כאמור להכרעת היועץ המשפטי לממשלה החשדות שנחקרו בעניינה של הגב’ נתניהו. עניינים אחרים, הוכרעו בפרקליטות מחוז ירושלים, על דעת פרקליט המדינה.

ראש הממשלה; למה ההוצאות זינקו דווקא בשנים האלה? מי אכל או לקח את הכמות העצומה הזו חמגשיות וארוחות?

ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, פרסם בצהרים את תגובתו בדף הפייסבוק שלו; “ההוצאות על מזון וארוחות מוזמנות בחמגשיות התנפחו באורח פלא בתקופתו של עד המדינה מני נפתלי כאב הבית, וצנחו באורח פלא כשעזב.

למה ההוצאות זינקו דווקא בשנים האלה? מי אכל או לקח את הכמות העצומה הזו חמגשיות וארוחות, שהספיקה לקבוצת כדורגל? בוודאי לא משפחת נתניהו. שתבינו, על זה מתבסס כל הסיפור נגד רעיית ראש הממשלה.

סיפרו לנו על רהיטי הגן, החשמלאי, הבקבוקים, המלצרים, המטפלת – נשאר בסוף רק הסיפור ההזוי והשקרי של החמגשיות שאת רובן המכריע הזמין מני נפתלי. גם זה, יתנדף בשימוע.

ראו מעל, הנתונים מדברים בעד עצמם”.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן