אוניברסיטה | מכללה הריון | לידה | תינוקות חדשות בריאות מחקרי רפואה

ניתוחים קיסריים בהרדמה כללית מגבירים את הסיכון ל’אוטיזם’

קבוצת מחקר בין-תחומית מ'אוניברסיטת בן-גוריון בנגב' ו'המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה' מצאה, כי שימוש ב'הרדמה כללית' במהלך 'ניתוח קיסרי' חושף את התינוקות ל'חומרים כימיים' בעלי 'השפעות מזיקות' ◄ דר' מנשה; "המחקר הנוכחי, מראה, כי חשיפה להרדמה כללית המשמשת לביצוע ניתוח קיסרי ולא ההליך הכירורגי עצמו, קשורה לאתגרים תקשורתיים בשלבי חיים מאוחרים. ממצאים אלה חשובים משום שהם מדגישים את הסיבה הפוטנציאלית לקשר הידוע למדע שנים רבות בין ניתוח קיסרי לאוטיזם. בנוסף, הם מצביעים על אפשרויות שימוש בחומרי הרדמה אחרים, כמו; אפידורל או הרדמה מקומית הנחשבים לבטוחים יחסית".
0
0
דר' עידן מנשה,  מרכז זלוטובסקי לחקר המוח, מנהל המדעי של המרכז הלאומי לחקר האוטיזם אוניברסיטת בן גוריון, ברקע: ניתוח קיסרי | צילום: דני מכליס | עיבוד צילום: שולי סונגו
דר’ עידן מנשה

“אנו יודעים שנים רבות שילדים שנולדו באמצעות ניתוח קיסרי, הם בעלי סיכון מוגבר לאוטיזם (Autistic Disorder), אך לא הצלחנו לקבוע מדוע בדיוק” – כך אומר היום (יום שלישי, ט’ באייר תשע”ט) דר’ עידן מנשה, מן המחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטה בן-גוריון ומ’מרכז זלוטובסקי לחקר המוח’ המכהן כמנהל המדעי של ‘המרכז הלאומי לחקר האוטיזם בנגב’ שב-אוניברסיטת בן-גוריון.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

במאמר שהתפרסם במהדורה האחרונה של כתב העת Autism and Development Disorders, טוען צוות החוקרים, בהובלתו של דר’ עידן מנשה, כי הם מצאו קשר בין השימוש בהרדמה כללית במהלך ניתוח קיסרי לבין התפתחות של תסמיני אוטיזם.

זאת ועוד; ילדים שנחשפו להרדמה כללית במהלך ניתוח קיסרי, נמצאו כבעלי סיכון גבוה יותר לפיתוח ‘אוטיזם’ – כך טוענים חוקרים מטעם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ורופאים מ-המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה.

לדברי דר’ מנשה; “המחקר הנוכחי, מראה, כי חשיפה להרדמה כללית המשמשת לביצוע ניתוח קיסרי ולא ההליך הכירורגי עצמו, קשורה לאתגרים תקשורתיים בשלבי חיים מאוחרים.

ממצאים אלה חשובים משום שהם מדגישים את הסיבה הפוטנציאלית לקשר הידוע למדע שנים רבות בין ניתוח קיסרי לאוטיזם.

בנוסף, הם מצביעים על אפשרויות שימוש בחומרי הרדמה אחרים, כמו; אפידורל או הרדמה מקומית הנחשבים לבטוחים יחסית” – ציין, דר’ עידן מנשה.

המחקר, שנערך על-ידי צוות בין-תחומי של המרכז הלאומי לחקר האוטיזם, דר’ עידן מנשה, דר’ גל מאירי,פרופ’ אשר בשירי, פרופ’ אילן דינשטיין, דר’ מעין הוברמן, דר’ חגית פלוסר, ודר’ אנליה מיכאלובסקי, השווה את רישומי הלידות של 350 ילדים עם אוטיזם ו-2,000 ילדי ביקורת.

החוקרים, מצאו, כי בעוד ש’לידה‘ באמצעות ניתוח הכוללת הרדמה כללית, מגדילה את הסיכון ל‘אוטיזם‘ לידות בניתוחים קיסריים בהן השתמשו בסוגי הרדמה אחרים לא הראו מגמה זו.

חוקרי המרכז הלאומי לחקר האוטיזם, הראו, כי הסיכון לאוטיזם נקשר ל-הרדמה הכללית בלבד ולא לסיבת הניתוח (כמו;  סיבוכי היריון).

צוות המחקר הבין-תחומי של המרכז הלאומי לחקר האוטיזם, מצא גם, כי הקשר בין הרדמה כללית לאוטיזם רלוונטי במיוחד לסוגי האוטיזם עם התסמינים החמורים ביותר.

החוקרים, הסיקו, כי חשיפה להרדמה כללית במהלך הלידה עשויה לתרום להתפתחות אוטיזם חמור.

אוטיזם קלאסי

אוטיזם הוא הפרעה התפתחותית שנגרמת משילוב של גורמים סביבתיים ומרכיב גנטי.

זוהי תסמונת קלינית שמתאפיינת בהפרעה בתחום הקשרים הבין-אישים ובתחומים החברתי, השפתי והתקשורתי, בהתנהגות סטראוטיפית ורפטטיבית ובהפרעה בכישורים החברתיים והיא כלולה בספקטרום האוטיסטי.

עוד בהרחבה על אוטיזם.

הספקטרום האוטיסטי

הספקטרום האוטיסטי (Autism Spectrum Disorder או ASD), המוכר גם כקשת האוטיסטית, הרצף האוטיסטי, או בשם המקוצר אוטיזם, הוא רצף תסמונות שיש להן מכנה משותף ברור עם האוטיזם הקלאסי.

בעבר נקראו קבוצת תסמונות לא מובחנת הדומה לאוטיזם קלאסי;  הפרעה התפתחותית נרחבת (Pervasive Developmental Disorder או PDD).

כיום מכיל ה-DSM 5 תחת הספקטרום האוטיסטי הן את האוטיזם הקלאסי והן תסמונות קרובות, כגון; תסמונט רט, אוטיזם נסגני, תסמונת אספרגר ואיקס שביר (במקרים של אוטיזם) אך לא כולל בתוכו את ההפרעה הפרגמטית בלקות חברתית.

עוד בהרחבה על הספקטרום האוטיסטי

ניתוח קיסרי

ניתוח קיסרי (נקרא לעתים גם “לידת חתך“), הוא הליך ניתוחי בו חותכים את בטנה ורחמה של אישה הרה כדי להוציא מתוכם את העובר או העוברים ואת שלייתם.

ההליך משמש חלופה ללידה נרתיקית או חלופה להפלה מלאכותית, במקרה של היריון מחוץ לרחם. הביטוי העברי “יוצא דופן” ומקורו בתלמוד, בכינוי יוצא דופן שניתן לניתוח זה.

כיום נהוגים שני סוגים של ניתוח קיסרי;

  • ניתוח הקלאסי; בו מבוצע חיתוך אנכי במרכז הבטן, (midline vertical) בעדו מוצא התינוק. אלו הניתוחים אשר נעשו בעבר במרבית המקרים.
  • ניתוח עם חתך רוחבי (פננשטיל); נפוץ יותר כיום. מבוצע חתך רוחבי בחלק התחתון של הבטן, supra-pubic. החיתוך התחתון קטן יותר, גורם להפחתה באיבוד הדם,קל לסוגרו והוא אינו מונע לידה נרתיקית מאוחר יותר. החסרונות – הניתוח אורך זמן רב יותר, אין גישה טובה לבטן העליונה ויש נטייה גדולה יותר של הידבקויות כגון; שלפוחית, רחם ואומנטום.

עוד בהרחבה על ניתוח קיסרי.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן