חקלאות ישראל מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’ פלילים

משרד החקלאות – סוכל ניסיון לייצוא לא חוקי של גת כבזיליקום

פרופ' עבד גרה, מנהל השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות; "מתפקידנו לבדוק את המשולחים שמיוצאים מישראל בכדי לוודא גם שהם תואמים את המוצהר וגם לוודא שהם חופשיים מנגעים. כפי שאנו רוצים לסמוך על שלטונות הגנת הצומח המקבילים אלינו בעולם, כך עלינו לוודא שהמשלוח נקי ותואם את המוצהר ◄במשרד החקלאות מסבירים כי למרות שאין איסור על שיווק גת בישראל ישנן מדינות שה'גת' נחשב בהן כ-סַם ואסור בייבוא או שיווק בתחומן.
0
0

תוצרת חקלאית טרייה המיועדת לייצוּא בנמל התעופה הבינלאומי על שם בן-גוריון, נחשפה ונעצרה במהלך ביקורת שגרתית של מפקחי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות ופיתוח הכפר שמצאו, כי המשלוח שהוגש לביקורת הכיל כ-180 אריזות של צמחי בזיליקום, אך בפועל היו בו כ-85 אריזות של צמח הגת. המשלוח שיועד לאחת ממדינות אירופה נעצר רגע לפני הייצוא.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

המקרה הועבר באופן מידית אל מפקחי הגנת הצומח ביחד עם  יחידת הפיקוח על הצומח והחי במשרד החקלאות (יחידת הפיצוח) של משרד החקלאות להמשך בירור וחקירה.

פרופ’ עבד גרה, מנהל השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות; “מתפקידנו לבדוק את המשולחים שמיוצאים מישראל בכדי לוודא גם שהם תואמים את המוצהר וגם לוודא שהם חופשיים מנגעים.

פרופ' עבד גרה, מנהל השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות ברקע: ניסיון לייצוא לא חוקי של גת במשלוח בזיליקום שסוּכל | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
פרופ’ עבד גרה,

כפי שאנו רוצים לסמוך על שלטונות הגנת הצומח המקבילים אלינו בעולם, כך עלינו לוודא שהמשלוח נקי ותואם את המוצהר.

המשלוח הזה בו גת המוסווה כמשלוח של צמחי בזיליקום נעצר, משוּם שהוגש ל’שירותים להגנת הצומח ולביקורת‘ כמשלוח המכיל רֵיחָן (“בזיליקום” צמח תבלין ממשפחת השפתניים.

מוצאו באזורים הטרופיים כולל דרום-מזרח אסיה ומרכז אפריקה) בלבד שהכיל בפועל מוצר אחר – קאת נאכלת ( قات – קאת)בשמו העממי; גת (שם מדעי: Catha edulis) צמח ממשפחת הקלסטריים שעליו משמשים ללעיסה,

בין השאר משמש ללעיסה לשם מיצוי החומרים הפעילים בעלים, כמו; קאתין ו-קאתינון, המשפיעים על מצב הרוח. הצמח מכונה בישראל  בדרך כלל בשם; גת.

אין איסור על שיווק גת בישראל, ישנן מדינות שה’גת’ נחשב בהן כ-סַם ואסור בייבוא או שיווק בתחומן.  

לנוכח הדמיון בין העלים, ככל הנראה, קיוו החשודים, כי יצליחו בניסיונם להעביר את הגת בהצלחה אל היעד במסווה של בזיליקום. עם גילויו של עלי הגת, המשלוח נעצר והחשודים הועברו לחקירה“.

מנהלת אגף תקשורת, דוברות והסברה של משרד החקלאות ופיתוח הכפר הגב’ דפנה יוריסטה, מסרה לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי במשרד, מסבירים, כי למרות שאין איסור על שיווק גת בישראל, ישנן מדינות שה‘גת‘ נחשב בהן כ-סַם ואסור בייבוא או שיווק בתחומן.

על פי החוק בישראל, אין לייצא צמחים ללא בדיקה של מפקחי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות המאשרת אותם כ”כשירים לייצוּא” וזאת בנוסף ובהתאם לדרישות הייבוא של מדינות היעד.

ככלל, יצוא ויבוא של תוצרת חקלאית מותנה בעמידת התוצרת בדרישות הייבוא של מדינות היעד ובליווי תעודת בריאות רשמית המונפקת על ידי הגנת הצומח של מדינת המקור.

בתעוּדה, מוצהר על ניקיון המשלוח ממזיקים, מחלות ופרטים נוספים הנדרשים על ידי מדינת היעד.

בתהליך זה, המלווה בביקורת מקדימה של התוצרת החקלאית על ידי הגנות הצומח בעולם National Plant Protection Organizations (NPPO), המדינות מבטיחות שמירה על החקלאות המקומית והצומח של ארצן מפני מזיקים ו-מחלות שעלולים לחדור עם המשלוחים המיובאים, לפגוע ואף להרוס ענפי חקלאות רבים.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן