חינוך כאן ילדי ישראל ספרים | סופרים | משוררים

משרד החינוך: מצעד הספרים האהובים על התלמידים

"מצעד הספרים" הינה מסגרת לפעילות בית-ספרית שמטרתה לעודד ילדים ובני נוער מכיתות גן- י"ב לקרוא ספרים ולהשתתף בפעילויות חווייתיות סביב הקריאה. התכנית מופעלת לכל אורך שנת הלימודים ומטרתה לעודד את הילדים לקריאת ספרים. השנה, בחירת התלמידים, מעידה, כי הם מוצאים עניין בספרים הגורמים להם להזדהות עם בני גילם, עם חוויות המעסיקות אותם בחיי היומיום בבית הספר, בחברת הילדים ובמשפחה. בין הספרים; "ילדי בית העץ", "סלפי אחד יותר מדי", "אני רוצה לדבר אתך" ו"אני אתגבר" "הנסיכה בשחֹר", "רוץ ילד רוץ" - ניתוח הספרים מעלה - הילדים בחרו ביצירות של הזדהות עם העלילה והזדהות מגדרית.
0
0
מנכ"ל משרד החינוך, מר שמואל אבואב | רקע: הספר ילדי בית העץ | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
מנכ”ל משרד החינוך, מר שמואל אבואב | רקע: הספר ילדי בית העץ | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

איזה ספרים אהבו התלמידים בשנת הלימודים תשע”ז? משרד החינוך, מפרסם היום לקראת שבוע הספר, משרד החינוך פרסם היום (ראשון, ‏י’ סיון תשע”ז) את תוצאות “מצעד הספרים” שהתקיים בקרב 130,000 תלמידים מכיתות א’ עד יב. בין הספרים, ניתן ןלמצוא את; “ילדי בית העץ”, “סלפי אחד יותר מדי”, “אני רוצה לדבר אתך” ו”אני אתגבר” “הנסיכה בשחֹר”, “רוץ ילד רוץ”. מניתוח הספרים עולה, כי הילדים בחרו ביצירות של הזדהות עם העלילה והזדהות מגדרית.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

מנכ”ל משרד החינוך, מר שמואל אבואב; “תלמידי בתי הספר, יצאו גם השנה למסע חוויתי של קריאה בין מדפי הספרים. מסע בעולמות מרתקים ומעשירים. מסע של הכרת העצמי, הרחבת העולם הרוחני, גיבוש זהות, התנסות בחוויות, בחינת מצבים וגיבוש עמדות.

הסופר שַׁ”י עַגְנוֹן, מגדולי הסופרים העבריים בעת החדשה. חתן פרס נובל לספרות לשנת 1966 וחתן פרס ישראל לספרות. אמר; שכחם של ספרים טובים, לעולם אין יוצאים מהם ריקם. כל ספר שפותחים מוצאים בו מה שלא מצאו בו קודם”.

מפילוח הנתונים, עולה, כי השנה תלמידי מערכת החינוך אהבו במיוחד את הספרים של הסופר מתרגם והעיתונאי יהודה אטלס, בשם; “אני רוצה לדבר איתך“, אשר עוסק בנושא האלימות הגוברת בעולמנו ומציע פתרון: צריך לדבר!  גם עם כאלה  שנדמה שאי-אפשר לדבר אתם.

גם עם אויבים; את סופרת ילדים ונוער דבורה עומר (9 באוקטובר 19322 במאי 2013) שזכתה בפרסים רבים על יצירתה, בהם פרס ישראל לשנת 2006. הספר; “אני אתגבר“, בו מתמודדת ילדה בעלת שיתוק מוחין מלידה עם קשיים פיזיים וחברתיים;

סופר ילדים ואיש החינוך רן כהן אהרונוב – ‘רנדה’ (נולד באמסטרדם ב-28 באוקטובר 1967) עם הספר; “ילדי בית העץ” אשר עוסק בנושא סביבתי – הריסה ופגיעה בטבע, באמצעות הריסת חורשה לטובת שטחי בנייה. ילדי השכונה, מתגייסים למצוא פתרון לבית העץ שלהם ולשימור הסביבה.

 “מצעד הספרים” תפקיד חשוב בחינוך כבר מהגיל הרך לאהבת הקריאה ואהבת הספר.

מנהל ענף (הסברה ודוברות) מאגף בכיר (דוברות, תקשורת והסברה) של משרד החינוך מר יובל אבידני, מסר, לפורטל כאן נעים, כי; השנה, בחירת התלמידים, מעידה, כי הם מוצאים עניין בספרים הגורמים להם להזדהות עם בני גילם, עם חוויות המעסיקות אותם בחיי היומיום בבית הספר, בחברת הילדים ובמשפחה.

ניכר, כי הנושא המגדרי אף הוא תופס חלק בחברת הילדים הנהנים לראות את הנסיכות משנות את תדמיתם ונלחמות כמו בספר “הנסיכה בשחֹר” או כמו גבריאלה בספר “חולמת להיות אלופה” שאוהבת כדורגל, מרגישה נוח יותר בחברת הבנים ומצהירה שלעולם לא תלבש בגד ורוד ולא תהיה כמו יתר הבנות ונאבקת למען זכויות הילדים.

גם השנה לא נפקד נושא השואה ובא לידי ביטוי בספר הרגיש שכתבה איריס ארגמן בשם; “הדובי של פרד” ובקרב הבוגרים בספר הידוע “רוץ ילד רוץ” שכתב אורי אורלב.

ילדים רבים מוצאים בקריאה הנאה ושעשוע ונהנים  להיות שותפים פעילים בפתרון תעלומות בספר “קרקס המסתורין” או להצטרף לחבורה נאמנה של ילדים חסרי בית, המוכרים בשם; “הפרחחים מרחוב בייקר“, שסייעה למר הולמס בפתרון תעלומות הפשע שלו.

מצעד הספרים” הינה מסגרת לפעילות בית-ספרית שמטרתה לעודד ילדים ובני נוער מכיתות גן- י”ב לקרוא ספרים ולהשתתף בפעילויות חווייתיות סביב הקריאה.

התכנית מופעלת לכל אורך שנת הלימודים ומטרתה לעודד את הילדים לקריאת ספרים. במהלך הפעילות בתי הספר וגני הילדים שמים דגש על קריאה חווייתית בשילוב חידונים, תערוכות, ימי שיא , מפגשי סופרים ועוד.

הממונה על ספריות בתי ספר במשרד החינוך, הגברת שושי שלומי, מדגישה כי ל”מצעד הספרים” תפקיד חשוב בחינוך כבר מהגיל הרך לאהבת הקריאה ואהבת הספר.

מעיון בבחירת התלמידים, אנו למדים שהילדים ובעיקר בני הנוער, מוצאים בספרים ובקריאה מענה נוסף לנושאים החברתיים והרגשיים שמעסיקים אותם בחיי היום יום וחשים הזדהות עם הגיבורים הספרותיים”.

 רשימת הספרים האהובים

תוצאות הצבעה תלמידי כיתות א’ – ג’;

  1. כהן-אהרונוב רן, ילדי בית העץ, התו השמיני 2015.
  2. אבס מיכאל, קרקס המסתורין, מודן/עגור 2016.
  3. ארגמן איריס, הדובי של פרד, הקיבוץ המאוחד 2016.
  4. אטלס יהודה, אני רוצה לדבר איתך!, כתר 2015.
  5. הייל שנון, הנסיכה בשחֹר, כנרת זמורה ביתן 2016.

תוצאות הצבעה תלמידי כיתות ד’ –  ו’;

  1. דאל רואלד, העי”ג, כנרת זמורה ביתן 2016.
  2. אבירם דנה, חולמת להיות אלופה, הקיבוץ המאוחד 2015.
  3. גרוסמן דויד, דו קרב, הקיבוץ המאוחד 2015.
  4. סיטרין מייקל ומק טרייסי, שרלוק הולמס והפרחחים מרחוב בייקר-הזלינדאים המופלאים, מטר 2011.
  5. רוטנר ליאת, מיקו בל, דני ספרים 2015.

תוצאות הצבעה תלמידי בתי הספר העל יסודיים ז’- י”ב;

  1. עומר דבורה, אני אתגבר, יוסף שרברק בע”מ 2016.
  2. קאס קיארה, המועמדת, ידיעות ספרים 2015.
  3. זליקובסקי דניאלה וחמיצר גיורא, שכונה, כתר 2015.
  4. אבירם דנה, סלפי אחד יותר מדי, רימונים 2015.
  5. אורלב אורי, רוץ ילד רוץ, כתר 2001.
0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן