ארכיאולוגיה חדשות כאן ישראל ירושלים מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’

משקולת קדומה של שני שקלים התגלתה בצמוד לכותל המערבי

ה"שנקל" של בית ראשון: לדברי הארכיאולוגים; "בתקופה זו, עוד לא היה שימוש במטבעות כסף, ולכן למשקל מדויק, היה תפקיד מאוד חשוב במערכת המסחר. הנשים והגברים שהסתובבו עם המשקולת הזו, יצאו לקניות כאן בירושלים הקדומה של לפני 2,700 שנים ובעזרתה מדדו ושקלו על המאזניים כמויות מדויקות של תבלינים או מאכלים בשוּק".
0
0

דרישת שלום מעניינת מימי המקדש; ליד הכותל המערבי בעיר ירושלים, נחשפה ‘משקולת’ שערכה שני שקלים, מלפני 2700 שנה (תקופת הברזל – תקופת בית המקדש הראשון). המשקולת, העשויה אבן גיר, התגלתה לאחרונה בסינון מדוקדק של העפר היוצא מחפירות רשות העתיקות ב’קשת וילסון’ הצמודה לכותל.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראלכאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

חפירות רשות העתיקות, מתקיימות בשיתוף הקרן למורשת הכותל המערבי, לקראת הכשרת כניסת מבקרים לסיור חדש ומרתק ב’מנהרות הכותל‘.

משקולת בית בערך של שנקל, שני שקלים שנתגלתה ליד הכותל המערבי | צילום: שי הלוי, רשות העתיקות | עיבוד: שולי סונגו ©
משקולת בית בערך שנקל

סינון העפר שבמהלכו נמצאה המשקולת מתקיים במסגרת פרויקט הסינון של עמותת אל עיר דוד, בגן הלאומי עמק צורים.

מנכל הקרן למורשת הכותל המערבי, מר מרדכי (סולי) אליאב, אומר; “כמה מרגש למצוא בחודש תשרי, שסימלו הוא מאזני-צדק, מזכרת רחוקה מ-ימי בית המקדש הראשון. דווקא בימים אלה, בהם מוגבלת ההגעה אל הכותל המערבי, עקב מגיפת קורונה | Covid-19, מחזק הממצא את נצחיות הקשר בין העם היהודי לירושלים ולכותל המערבי, ומעודד את כולנו”.

לדברי דר’ ברק מוניקנדם-גבעון והגב’ תהילה ליברמן, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות; “המשקולת עשויה בצורת כיפה עם בסיס שטוּח. בראש המשקולת, נֶחְרָט סימן שדומה לאות ע‘, סימן מצרי שמייצג קיצור של המילה; ‘שֶׁקֶל‘ ולידו שני קווים לציון שני שקלים.

המשקולת שוקלת 23 גרם ואנו יודעים מממצאים קודמים מירושלים, כי משקלו של שקל בודד כ-11.5 גרם – הרי שלפנינו משקל מדויק של שני שקלים. הדיוק במשקל, מעיד על היכולות הטכנולוגיות, כמו גם על החשיבות שיוחסה לדיוק במשקלים בירושלים הקדומה“.

משקולת הבקע, שימשה כמידת משקל שכנגדה ניתנה תרומת מחצית השקל על ידי עם ישראל לצורך תחזוקת המקדש ולצורכי מפקד, והיא מוזכרת ב-תנ”ך ב-ספר שמות ל”ח פסוק כ”ו; “בֶּקַע, לַגֻּלְגֹּלֶת, מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ–לְכֹל הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים, מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה, לְשֵׁשׁ-מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים, וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים”.

לדברי הארכיאולוגים; “בתקופה זו, עוד לא היה שימוש במטבעות כסף, ולכן למשקל מדויק, היה תפקיד מאוד חשוב במערכת המסחר.

הנשים והגברים שהסתובבו עם המשקולת הזו, יצאו לקניות כאן בירושלים הקדומה של לפני 2,700 שנים ובעזרתה מדדו ושקלו על המאזניים כמויות מדויקות של תבלינים או מאכלים בשוּק“.

 בכל יום נחשפות אבנים נוספות מהכותל, שלא נראו במשך 1800 שנה…

דר’ מוניקנדם-גבעון והגב’ ליברמן, מוסיפים, כי; “מערכת המשקולות של השקל שמשה בבית המקדש הראשון, שם גבוּ מס שנתי של מחצית השקל לטובת שימושי המקדש וקורבנות“.

דוברת רשות העתיקות הגב’ יולי שוורץ, והגב’ יוהנה ביסראור, מטעם הקרן למורשת הכותל, מסרו לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי החפירה בקשת וילסון, מתבצעת בצמוד לכותל המערבי, כאשר בכל יום נחשפות אבנים נוספות מהכותל, שלא נראו במשך 1800 שנה.

החפירה המחודשת באתר, ממשיכה את החפירה הקודמת בקשת וילסון בניהולם של תהילה ליברמן, דר’ ג’ו עוזיאל ודר’ אבי סלומון. “הממצא הייחודי, שנמצא במכלול שמתוארך לתקופה הרומית, מראה, כי אזור הכותל, רווי ממצאים מתקופות מגוונות, חלקן קדומות ביותר”, מוסיפים מוניקנדם-גבעון וליברמן.

“בקלות ניתן לדמיין את האזור של הר הבית הומה אדם בתקופה של החגים והעלייה לרגל. מעבר לצרכי המקדש שנרכשו על ידי העולים לרגל; קרבנות, מנחות וכו’, הם גם רכשו לעצמם מזון, מצרכים בסיסיים ומזכרות מהמסע למקדש בירושלים.

המשקולת הזו שימשה, כנראה, באחד ממרכולי ירושלים בימי בית המקדש הראשון ובאמצעותה וידאוּ, כי הרוכל אינו נוכל והוא מספק לקונה תמורה הוגנת. אמנם, באופן חריג, השנה אזור הכותל לא היה הומה אדם במהלך החג, אך משקולת האבן הזו היא תזכורת לכך שכבר בימי בית ראשון, היה מדובר באזור מרכזי שוקק פעילות“, אומרים החוקרים.

ממש לגעת בעבר.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן