דת | יהדות חדשות רדיו | טלוויזיה

‘מלכויות של מטה’ – סדרה על תנועת החסידות ב-ערוץ 11

הסדרה הדוקומנטרית של אורי רוזנווקס 'מלכויות של מטה' מציגה לראשונה את תנועת החסידות בהן בהן בעלז, פיטסבורג, סדיגורה, מודזיץ, לעלוב ועוד ◄הסדרה חודרת מבעד לסטראוטיפים והחשדנות ההדדית שבין המצלם למצולמים, בניסיון להבין מהן תפיסות החיים והאמונה המנחים את חייהם. 
0
0

‘מלכויות של מטה’ סדרה דוקומנטרית חדשה של היוצר והבמאי אורי רוזנווקס; “מלכויות של מטה” תעלה ותשודר החל מ-26 בנובמבר 2019 בשעה 21:15 ב’ערוץ כאן 11′ ובדיגיטל של תאגיד השידור הישראלי, המציגה לראשונה את תנועת החסידות תנועה רוחנית וחברתית יהודית אשר קמה באמצע המאה ה-18 במערב אוקראינה כיום והתפשטה ביהדות מזרח אירופה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

תנועת החסידות סדרה דוקומנטרית 'מלכויות של מטה' ב-ערוץ כאן 11 | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
תנועת החסידות

הסדרה מסקרנת באמצעות מבט אינטימי, מבעד לעיניהם של בני הקהילות, צולמה במשך שנתיים ברחבי העולם (ישראל, אוקראינה, פולין ו-קנדה) ומתועדים בה חיי היום-יום בדת רבות, בהן; בעלז, פיטסבורג, סדיגורה, מודזיץ, לעלוב ועוד.

מההיסטוריה ועד חיי היום-יום, מהחסיד הפשוט ועד לאדמור (אדוננו מורנו ורבנו, מכונה גם רבי ובמקור; הצדיק) המנהיג הרוחני בתנועת החסידות, מרגעים גדולים של התרוממות ועד לרגעים מרים של קושי – הסדרה חודרת מבעד לסטראוטיפים והחשדנות ההדדית שבין המצלם למצולמים, בניסיון להבין מהן תפיסות החיים והאמונה המנחים את חייהם.

מ‘ערוץ כאן 11’ ובדיגיטל של תאגיד השידור הישראלי, מסרה הגב’ יעל אושרוב לאתר כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי מדובר הפרק השלישי, במסע שעורך הבמאי והיוצר אורי רוזנווקס אל תוך ‘העולם היהודי‘.

זוהי טרילוגיה שהחלה בסדרה; “ליבוביץ – אמונה, אדמה, אדם“, המשיכה ב”הנשר הגדול” וכעת מסתיימת ב”מלכויות של מטה“.

פרק 1 – נקמתו של סנדר

ישודר ביום שלישי, ה- 26 בנובמבר, בשעה 21:05, מסע שמתחיל בפולין המושלגת ובערבות אוקראינה, שם נולדה החסידות במאה השמונה-עשרה.

בין מז’יבוז’ עיירה במחוז משנה לטיצ’ב שבמחוז חמלניצקי באוקראינה הידועה בעיקר בזכות היותה ‘מולדת תנועת החסידות‘ ומקום מושבו של מייסד החסידות, הבעל שם טוב לבין אושוויץ, בין ורשה לעיר ירושלים, הפרק סוקר את האירועים ההיסטוריים מרגע הקמתה של התנועה בידי הבעל שם-טוב, דרך חורבנה הכמעט מוחלט ב’שואה‘ ועד לתחייתה המטאורית לאחר מלחמת העולם השנייה בארץ ישראל ובארהב.

גיבור הפרק הראשון, הוא סנדר פריד, חסיד בעלז בן 93. הוא הגיע לאושוויץ בנעוריו והיום הוא עומד בראש משפחה ענקית ולו מאות נכדים ונינים.

פרק 2 – בית מקדש מעט

ישודר ביום שלישי, ה- 3 בדצמבר, בשעה 21:05, במרכז העולם החסידי ניצב האדמור. החסידים מאמינים שהוא צדיק המשמש “צינור” או החיבור שלהם אל הקדוש ברוך הוא ולכן, יש להישמע לו באופן אבסולוטי.

אין החלטה שחסיד מקבל בלי ברכתו של האדמור; משידוך, דרך קניית דירה עד עסקה כלכלית או תכנון הקריירה.

במרכז הפרק הזה, סיפורם של חסידים שזכו בנס, תיעוד ביקורו של האדמור מבעלז ב-מונטריאול שב-קנדה, אחרי שלא ביקר את חסידיו בעיר יותר מ-20 שנה.

כמו כן, מתועדים האופנים שבהם מתקשר האדמור עם קהל חסידיו, בהם; טיש, קבלת הקוויטל (פתקאות), הניגון ו-עשיית ניסים.

פרק 3 – בן חמש למקרא

הפרק השלישי, ישודר ביום שלישי, ה- 10 בדצמבר, בשעה 21:05, הוא עוסק בחיי היום-יום של החסידים מן השורה. בעוד הפרקים הראשונים, עסקו יותר בהיסטוריה ובמרכיבי אמונה באופן פילוסופי.

הפרק הזה, בוחן איך הדברים הללו מקבלים ביטוי בחיי היום-יום. כשמתברר, כי חסידים מתחתנים בדרך כלל בגיל 18 באמצעות שידוך והזוג הצעיר, נפגש בסך הכול 3 פעמים לפני החוּפה. מה מקומה של האהבה בנישואין כאלה?

כיצד מתקיים תא משפחתי חסידי בישראל של המאה העשרים ואחת? מה עומד מאחורי הבחירה להתעקש על מערכת חינוך עצמאית של תלמודי תורה בלי לימודי ליבה כמעט? מהו מעמד האישה? וכיצד נשים מביאות את עצמן לידי ביטוי בחברה כזאת?

תזכורת לימים ולשעות שידור;

  • ‘מלכויות של מטה’ – פרק ראשון, יום שלישי, בשעה; 21:15, 26.11.19.
  • ‘מלכויות של מטה’ – פרק שני, יום שלישי, בשעה; 21:15, 3.12.19.
  • ‘מלכויות של מטה’ – פרק שלישי, יום שלישי, בשעה; 21:15, 10.12.19.
0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן