חדשות צרכנות רכב | אוטו | דו גלגלי

מכירת רכב משומש, בעל העסק, יחויב לגלות את הפגיעות ברכב

הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עורך דין אטלן; "רכישת רכב, היא הרכישה השנייה בחשיבותה וגודלה, אצל מרבית הצרכנים, לכן הרשות, שמה לה כיעד לבחון את 'שוק הרכב' ולהבין כיצד היא יכולה לשפר את מעמד הצרכנים בענף הזה. הרשות, תמשיך באכיפה ותנקוט "יד קשה" אל מול המפרים" הוסיף ואמר הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן" ◄ “אובדן להלכה”. אי גילוי זה, יהווה הפרה של הטעיה שעלולה לגרום להטלת עיצום כספי ומהווה גם עבירה פלילית.
0
0
עורך דין מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ברקע: מכונית לאחר תאונה ("אובדן להלכה") |עיבוד צילום: שולי סונגו ©
עורך דין מיכאל אטלן

מכירת / קניית רכב משומש? הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עורך דין מיכאל אטלן, מפיץ היום (שלישי, ‏‏ו’ חשון תשפ”ב) טיוטת הנחייה חדשה בעניין הפגיעות המהותיות שנגרמו לרכב, לרבות גילוי, כי הרכב הינו רכב “אובדן להלכה” כבר בשלב הפרסום והשיווק; כניסה לתוקף תוך חודש לאחר פרסום נוסח סופי.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק או בטוויטר.

לדעת הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עורך דין אטלן; “רכישת רכב, היא הרכישה השנייה בחשיבותה וגודלה, אצל מרבית הצרכנים, לכן הרשות שמה לה כיעד לבחון את ‘שוק הרכב‘ ולהבין כיצד היא יכולה לשפר את מעמד הצרכנים בענף הזה.

אני נחוּש להפסיק את התופעה הקשה של העלמת פרטים מהותיים כדוגמת היות הרכב אובדן להלכה בעברו.

הרשות, תמשיך באכיפה ותנקוט “יד קשה” אל מול המפרים” הוסיף ואמר הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

מבדיקה שנערכה ברשות להגנת הצרכן, מתברר, כי לא נעשה גילוי מספק לצרכן, אודות “עבר הרכב” וכן אודות פגיעות שנגרמו לרכב לרבות היותו; “אובדן להלכה” בשלב הפרסום והשיווק.

‘אובדן להלכה‘ הוא נזק בהיקף רחב לרכב, במצב שלא שווה לתקן אותו. כשהיקף הנזק לרכב נע בין 45% ל-59% (אחוזים) משווי הרכב.

קיים קושי לצרכן הסביר, לגלות, כי;

  • רכב היה בעברו “אובדן להלכה“.
  • אין ברישיון הרכב, כל מידע אודות תהליך השיקום והעבר של הרכב וגם מכון הבדיקה, העשוי לציין פגיעות ברכב.
  • אינו עושה שימוש במושג אובדן להלכה ומסתפק בתעודת תקינות שמשמעותה; היתר חוקי לרכב לעלות לכביש ב-היבט בטיחותי.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, רואה פגיעה מהותית שנגרמה לרכב, לרבות היותו רכב המוגדר “אובדן להלכה” הינה פרט מהותי בעסקה לצורך רכישת רכב משומש.

חוק רכב משומש‘ מחייב גילוי נאות באשר ל”עבר הרכב” וכן פגיעות שנגרמו בו בשלב הסמוך לעסקה

גילוי פרט זה לצרכן, עשוי להשפיע על הצרכן להחליט בצורה מושכלת אם לרכוש את הרכב בכלל או לרכשו במחיר המוצע וכמו כן, אם ברצונו בעקבות פרסום להגיע בכלל אל מגרשי העוסק במכירת “רכב מיד שנייה“.

כידוע ‘חוק רכב משומש‘ מחייב גילוי נאות באשר ל”עבר הרכב” וכן פגיעות שנגרמו בו בשלב הסמוך לעשיית העסקה ובעת ביצועה (גילוי בחוזה ובטופס הגילוי).

חוק זה, אינו מתייחס ל-גילוי הפגיעות שנגרמו לרכב לרבות עברו כ’רכב אובדן להלכה‘ בשלב הפרסום, עוד בטרם מגיע הצרכן אל מגרשי העוסק.

וכן, אינו מתייחס לגילוי בשלב השיווק, למשל במגרשי העסק ועוד בטרם קיבל הצרכן, החלטה מושכלת האם לרכוש את הרכב.

החובה לגלות פרט מהותי הנוגע לטיב הנכס ולמהותו וכן חובת גילוי מפורשת לגבי פגם או איכות נחותה המפחיתים באופן משמעותי מערכו של הנכס, חלות על פי חוק הגנת הצרכן,

על כל מצג לצרכן, הנוגע לעשיית העסקה, החל משלב הפרסום וכלה בשלב עשיית העסקה עצמה (לעיתים גם לאחר עשיית העסקה).

מנהל תחום דוברות, תקשורת, הסברה והדרכת קהילה עורך דין דודו אבן חן, הוסיף לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי הטעייה, יכולה להיות אקטיבית אך היא יכולה להיות גם במחדל, קרי; אי גילוי של פרט מהותי.

לפיכך, עמדת הרשות, היא כי על כל עוסק במכירת רכב משומש, לגלות כבר בשלב הפרסום והשיווק בצורה ברורה ומובלטת את הפגיעות המהותיות שנגרמו לרכב, לרבות, כי הרכב היה; “אובדן להלכה”.

אי גילוי זה, יהווה הפרה של הטעיה – שעלולה לגרום להטלת עיצום כספי ומהווה גם עבירה פלילית.

* הטיוטה, הופצה להיוועצות ובמסגרתה יישקלו התגובות ותתקבל החלטה אם להוציא הנחיה סופית, הטיוטה, תיכנס לתוקף תוך חודש מיום אישורה ופרסומה.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן