חדשות כאן ישראל עיתונות | תקשורת המונים צבא | משטרה | ביטחון

מועצת העיתונות דחתה דרישה להטיל רגולציה נוספת על התקשורת

מועצת העיתונות והתקשורת בישראל; "ההחלטה על כך, באה לאחר שבמהלך שני דיונים שקיים נשיא מועצת העיתונות השופט מלצר עם שר התקשורת מר יועז הנדל בלשכתו. הפגישה השנייה, התקיימה בישיבת ועדות הכנסת - בטחון פנים ו-כלכלה" ◄ נשיא מועצת העיתונות כב' השופט בדימוס חנן מלצר; "אנו חיים במציאות חדשה של הרשתות החברתיות שעליהן אין כל רגולציה" ◄ועדה מקצועית מטעם המועצה, תבחן את נושא סיקור בשעת חרום.
0
0
נשיא מועצת העיתונות בראשות כב' השופט בדימוס חנן מלצר, ברקע: זירת פיגוע הירי ב-7 באפריל 22 על ידי מחבל פלסטיני ברחוב דיזנגוף בתל אביב | צילום: הרשות השופטת, משטרת ישראל | עיבוד: שולי סונגו©
כב’ השופט בדימוס חנן מלצר

מועצת העיתונות והתקשורת בישראל בראשות נשיאה כב’ השופט בדימוס חנן מלצר, דחו את הדרישה להטיל ‘רגולציה נוספת על התקשורת בישראל’ בעקבות ‘סיקור פיגוע הירי ב-7 באפריל 2022 על ידי מחבל פלסטיני ברחוב דיזנגוף בתל אביב’ בו נרצחו שלושה צעירים ונפצעו 9, בהם שלושה פצועים במצב קשה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר.

ההחלטה על כך, באה לאחר שבמהלך שני דיונים שקיים נשיא מועצת העיתונות השופט מלצר עם שר התקשורת מר יועז הנדל בלשכתו. הפגישה השנייה, התקיימה בישיבת ועדות הכנסתבטחון פנים ו-כלכלה.

נשיא מועצת העיתונות כב’ השופט בדימוס חנן מלצר; “אנו חיים במציאות חדשה של הרשתות החברתיות שעליהן אין כל רגולציה.

מול גלי השמועות, כלי התקשורת הקלאסיים שיש להם עורך, הדיווחים שלהם פועלים להרגיע שמועות שווא ברשת האינטרנט. יש לציבור זכות לדעת – ואם התקשורת הקלאסית לא תדווח – המסר, יבוא מן הרשתות החברתיות“.

כב’ השופט בדימוס מלצר, הוסיף והדגיש בדבריו, כי; “תפקיד התקשורת לשקף את המציאות. אם מה שנראה במראה לא תקין – יש קולות הקוראים לנפץ אותה.

עורכת הדין ארנה לין, ממלאת מקום נשיא מועצת העיתונות והעוסקת בדיני עבודה, דין אזרחי ומשפט מסחרי | עיבוד: שולי סונגו©
עורכת הדין ארנה לין

נראה, כי כדי לחפות על דברים שלא היו תקינים באירוע מפנים זרקור לתקשורת.

הפתרון הוא; רגולציה עצמית – תנו לנו הזדמנות לעשותה”. סיכם נשיא מועצת העיתונות.

ממלאת מקום נשיא מועצת העיתונות עורכת הדין העוסקת בדיני עבודה, דין אזרחי ומשפט מסחרי הגב’ ארנה לין; “גובשו במועצת העיתונות במהלך כהונת כב’ השופטת בדימוס דליה דורנר, כללים ל‘מצב לחימה’.

גובש ממשק אופטימלי בין זרועות הביטחון לבין מועצת העיתונות כשהזירה פתוחה לעיתונאים. כן, אנחנו נעשה את הרגולציה שלנו”.

לין, הדגישה, כי; מועצת העיתונות היא זו שאחראית על רגולציה פנימית על עיתונאים.

תוצאה טובה של סיקור אירוע טרור, חייבת להסתמך על שיתוף פעולה אמין בין רשויות הביטחון הרלוונטיות לבין גופי תקשורת, כדי שאזרחי המדינה, ידעו על מי ניתן לסמוך.

אם הזירה תהיה סגורה או לא זו – זו החלטה של רשויות הביטחון.

אנחנו יודעים איך לעבוד בזירות סגורות ובשיתוף פעולה עם המשטרה ואם יש בעיה, מזמנים דיון מיד כפי שהיה לאחרונה, כשהנשיא ואני היינו בפגישה עם המפכל.

דר’ ענת פלג חברת נשיאות מועצת העיתונות, חוקרת בתחום התקשורת והמשפט | עיבוד: שולי סונגו©
דר’ ענת פלג

וגם אם ה”זירה נסגרת” יש צורך לייצר דיווח אמין ושקוף ככל האפשר עם גופי התקשורת” הוסיפה והדגישה עורכת הדין ארנה לין; “המטרה של כולנו צריכה להיות תקשורת אמינה אחראית ושקופה ככל שניתן”.

דר’ ענת פלג, היא חוקרת בתחום התקשורת והמשפט, ובעבר כתבת רדיו לענייני משפט בקול ישראל.

היא מכהנת כמנהלת המרכז לתקשורת ומשפט באוניברסיטת בר-אילן, ומרצה בנושא יחסי המשפט באוניברסיטת בר-אילן, אוניברסיטת תל אביב.

דר’ פלג, המכהנת כיושבת ראש ועדת האתיקה הפנימית של תאגיד השידור הציבורי כאן 11 חברת נשיאות מועצת העיתונות. דר’ פלג, ציינה, כי; “באף מדינה מערבית אין רגולציה על סיקור עיתונאי של פיגועי טרור.

עם זאת הן רשות השידור הבריטית B.B.C, האיחוד האירופי וארגון יוניצף חיברו תקנוני אתיקה המאזנים בין חופש העיתונות לבין הזכות לביטחון.

כך גם הצורך להתחשב בזכות הנפגעים ובני משפחותיהם לפרטיות וברגשות הציבור.

דר’ פלג, ציינה, כי דיווחה על מסמכים שמציגים סיקור אירועי טרור בעולם; “באף מקום בדמוקרטיה אין רגולציה כופה“. במדינות רבות, אף נכתבו ספרי הדרכה וקורסים לעיתונאים לסיקור מצבי קיצון.

חיים שיבי, עיתונאי, סופר ומשפטן, נציג הנהלת אגודת העיתונאים ירושלים וחבר מועצת העיתונות | עיבוד צילום: שולי סונגו©
חיים שיבי

העיתונאי, סופר והמשפטן, נציג הנהלת אגודת העיתונאים ירושלים וחבר מועצת העיתונות מר חיים שיבי, ציין, כי; סעיף 11 לתקנון האתיקה של מועצת העיתונות, קובע; ב-דיווחים על אסונות, תאונות, אירועי אלימות או מלחמה.

לדברי שיבי; יש לאזן בין העניין הציבורי שבדיווח מלא לבין המחויבות לנהוג ברגישות ובחמלה כלפי קורבנות, נפגעים, מעורבים ובני משפחותיהם“.

שיבי, הדגיש, כי; “נמשיך להטמיע את המסר הזה בקרב התקשורת ונבחן גם את הצורך להרחיבו בהתאם לנסיבות בישיבה מיוחדת של מועצת העיתונות“.

בתוך כך, התכנסה ל”דיוּן זוּם” הבוקר (שלישי, י”א בניסן התשפ”ב) מליאת המועצה, בעקבות האירועים האחרונים, כדי לבחון את נושא סיקור בשעת חרום.

בתום הדיון, התקבלה פה אחד הצעת הצעת נשיא המועצה השופט בדימוס חנן מלצר להקמת הועדה המקצועית.

הוועדה, תבחן לעומקם את ההיבטים השונים ביחסי העיתונות והתקשורת האלקטרונית עם גורמי הביטחון בעידן הרשתות החברתיות ותכנס עיתונאים מהשטח ונציגי רשויות לדיון משותף.

הנשיא מלצר, תיאר את מהלך ותוכן המפגשים האחרונים בנושא עם שר התקשורת ועם ועדות הכנסת כלכלה וביטחון פנים שקיימו ישיבה משותפת כשהוא מבהיר; “הדגשתי, כי במדינה דמוקרטית אין רגולציה כופה. יש רגולציה עצמית“.

הנשיא, הציע כאמור הקמה מיידית של ועדה מקצועית מטעם המועצה – להמשך הטיפול בנושא ובדחיפות. הצעתו התקבלה פה אחד.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן