חגים, חגי ישראל חקלאות ימית צרכנות

מגדלי הדגים צריכת הדגים עלתה בכ-50 טונות מאשתקד

העלייה בצריכת הדגים הטריים בתקופה המקבילה בשנה שעברה, נזקפת לדגי הבריכות הישראליים, שנמצא, כי דגים אלה עומדים בדרישות התקן ואינם מכילים כספית, מתכות כבדות, או חומרים כימיים אחרים. בנוסף, דגי הבריכות הטריים גם אינם מכילים תוספות מים, הקיימות בדגים הקפואים ומשפיעות על מרקמם ועל טעמם ? 5 טיפים של ארגון מגדלי הדגים - איך מזהים דג טרי ואיכותי.
0
0
אלי שריר, מנכל ארגון מגדלי הדגים
אלי שריר, מנכל ארגון מגדלי הדגים

ישראלי, אוהב דגים? ב’ארגון מגדלי הדגים’ מעריכים, שהתשובה לכך; כן, גדול. זאת לאחר שלמעלה מ- 1,550 טונות דגי בריכות מתוצרת מקומית יימכרו בישראל במהלך חגי תשרי, שהיא עליה של כ-50 טונות לעומת צריכת הדגים הטריים בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

בארגון מגדלי הדגים, צופים, כי צריכת ‘דגי הבריכות הטריים’ בישראל, בעונת החגים הקרובה, תעמוד על כ-650 טון קרפיונים, 600 טון אמנונים ו-300 טון בורים ובסך הכל כ-1,550 טונות לעומת היקף צריכה של כ-1500 טון במהלך תקופת החגים בתשע”ח.

המגדלים המקומיים, נערכים לאורך השנה בכלל ולקראת תקופת החגים בפרט, כדי לתת מענה לעלייה בביקושים ולהבטיח לכל בית בישראל את היכולת לרכוש דג ישראלי טרי, איכותי ובריא.

? בכל העולם אוכלים יותר דגים

בשנים האחרונות ישנה מגמה חובקת עולם של גידול בצריכת דגים. לדברי דר’ תורי גולדשטיין, דיאטנית קלינית ויועצת לארגון מגדלי הדגים בישראל, זה אינו תהליך מקרי, היא מבהירה; “דגים הם מזון מנצח, ה’סופר פוד של עולם החי‘.

הם מהווים מקור איכותי לחלבון, בעלי ערך בריאותי ותזונתי גבוה מאד וחלקם אף מקושרים במחקר כתורמים לירידה בסיכון למחלות קרדיו-וסקולריות, סוגי סרטן מסוימים, דלקות מעי, אסטמה ואלרגיות.

דר' תורי גולדשטיין, דיאטנית קלינית
דר’ תורי גולדשטיין, דיאטנית קלינית

בנוסף, דגים עתירי אומגה 3 ידועים בהשפעתם על ההתפתחות המוחית של העובר, כאשר הם נצרכים על ידי האם לאורך ההיריון, בהתאם להנחיות הבישול וההקפדה הנדרשים בתקופה זו.

נראה, כי ככל שהמחקר העוסק בתרומת הדגים לבריאות האדם מתקדם, נלמדים יותר ויותר יתרונות של צריכת דגים בהקשרים מגוונים וכפועל יוצא מכך, צריכת הדגים בעולם עולה”.

ומה קורה אצלנו?

צריכת הדגים בישראל, עומדת על כ- 16 קילוגרם דג לאדם לשנה. זהו נתון נמוך מאוד בהשוואה למדינות הים התיכון האחרות, שם הצריכה עומדת סביב ה-40 קילוגרם לאדם, או בהשוואה ל-יפן, פורטוגל, קוריאה, מלזיה ונורבגיה, שם הצריכה עומדת על כ- 50-60 קילוגרם דג לאדם לשנה.

צריכת הדגים בישראל ממוצעת לאדם/קילוגרם
צריכת הדגים בישראל ממוצעת לאדם/קילוגרם

בחודש ממוצע צורך הישראלי כ-800 גרם דגים טריים (וכ-800 גרם נוספים של מוצרי דגים, כדוגמת; סלטים, שימורי דגים, דגים מלוחים ועוד).

לעומת זאת, במהלך ההכנות לחג, נוסקת הצריכה ל- 1,400 גרם לאדם.

מדובר בעלייה של 75% לעומת שאר חודשי השנה (!). בתוך כך, צריכת דגי הקרפיון הפופולריים בחג, מוכפלת פי שתיים בתקופה זו. מקור; משרד החקלאות ופיתוח הכפר.

מה יודעים תושבי אגן הים התיכון, שחלק משמעותי מתזונתם מבוסס על דגים טריים, שאנחנו כאן בארץ, מפספסים?

מדוע הצרכן הישראלי, שחי במדינה שמצדה האחד ים פתוח ולאורך גבולותיה המזרחיים בריכות דגים מפוקחות, צורך כמות קטנה יחסית של דגים.

ולמה, הצרכן הישראלי, כשהוא כבר אוכל דגים, הוא מעדיף דגים קפואים מחוץ לארץ, שגודלו ברמות שונות של פיקוח ועברו דרך ארוכה עד שהגיעו לצלחת שלו?

דוברת האיגוד הגב’ דורית אורלי, מסרה, לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי; בישראל, כמו בשאר מדינות העולם, קיימת ירידה בדייג הימי, בשל התדלדלות אוכלוסיות דגי הים והרצון לשמר את האיזון האקולוגי בימים.

ירידה זו, הביאה לעליה בהיקפי חקלאות המים, כלומר; בריכות הדגים, המהוות פתרון למחסור בדגה. בישראל פרושים כ-22,000 דונמים של בריכות דגים ועדיין רוב צריכת הדגים בארץ, מקורה מייבוא ולא מחקלאות המים המקומית.

 דר’ גולדשטיין; “דגי הבריכות המקומיים, המשווקים לציבור, מכילים 100% דג טרי, ללא חומרים משמרים, שאריות רעלנים, או תוספות מים וכימיקלים”.

כ- 71,000 טון מדגי המאכל המשווקים בישראל במהלך השנה מקורם מייבוא, הכולל ברובו דגים ומוצרים קפואים שחלקם הגדול מגיע מ-סין, לעומת 22,000 טון מייצור מקומי בלבד, הכולל דגי בריכות ודגי ים.

בין הסיבות לכך, ניתן למנות את החשש מטיפול בדג טרי וחוסר הידע שלנו לגבי מה ניתן וכדאי לעשות אתו. הפתרון הוא פשוט – בעידן הדיגיטלי, הרשת מלאה במגוון מתכוני דגים, החל ממנות גורמה חגיגיות ועד למנות מהירות וקלות להכנה המתאימות לכל גיל ולכל כיס.

כיום ניתן לרכוש דג טרי נקי ולבקש מהדגאי בנקודת המכירה לחתוך, לפלט, לפרוס, או לטחון אותו במקום, בהתאם לסוג ואופי המנה שבחרתם.

בנוסף, קיים עדיין חוסר מודעות ליתרונות הדג הטרי. דגי הבריכות בישראל, הממוקמות ברובן באזורי עמק המעיינות, הגליל העליון וצפון מישור החוף.

אלה נמצאים, לכל אורך תהליך הגידול, האריזה וההובלה שלהם, תחת פיקוח וטרינרי קפדני וכפופים למעקב ובדיקות שוטפות של מכלול היבטים הקשורים לתהליך, ביניהם איכות וסוגי המזון הניתנים לדגים, איכות המים בבריכות, התפתחות תקינה של הדגים עצמם, מניעת מחלות וטפילים ועוד.

דוגמאות לערכים תזונתיים בדגי בריכות

דר’ גולדשטיין, מוסיפה ומדגישה; “דגי הבריכות המקומיים, המשווקים לציבור ברשתות השיווק ונקודות המכירה, מכילים 100% דג טרי, ללא חומרים משמרים, שאריות רעלנים, או תוספות מים וכימיקלים.

למעשה, בבדיקות המעבדה שנערכות לדגי הבריכות הישראליים, נמצא, כי דגים אלה עומדים בדרישות התקן ואינם מכילים כספית, מתכות כבדות, או חומרים כימיים אחרים.

בנוסף, דגי הבריכות הטריים גם אינם מכילים תוספות מים, הקיימות בדגים הקפואים ומשפיעות על מרקמם ועל טעמם.

הדגים הינם בעלי ערך תזונתי גבוה ומכילים ויטמינים ומינרלים חיוניים וחלקם מכילים גם חומצות אומגה 3 החשובות מאד לכל אחד מאיתנו”. סיכמה דר’ גולדשטיין, דיאטנית קלינית ויועצת לארגון מגדלי הדגים בישראל.

 מנכל ארגון מגדלי הדגים; “כל מי שרוכש דגים מיובאים, בחגים ולאורך כל השנה, שכן קשה לקבוע מהי איכות דגי היבוא

“אנחנו ב-ענף המדגה מספקים לצרכן הישראלי, מגוון דגי בריכות טריים, שגדלו בבקרה ושליטה מלאה” – מצהיר מנכל ארגון מגדלי הדגים בישראל מר אלי שריר; “הדג הישראלי הטרי מנצח בכל פעם מחדש בפרמטרים של טיב וטעם בזכות איכות המים, איכות תערובות המזון ואיכות הדגים עצמם.

בעוד שהדגים והמגדלים הישראליים כפופים לפיקוח ורגולציה בתנאים מחמירים ביותר וטוב שכך, תנאים אלה לא חלים על יבוא הדגים למדינת ישראל.

מסיכום היקפי הבדיקות בשנת 2017, נראה, כי לעומת כ-2,504 בדיקות איכות הנעשות לכ-17 אלף טונות דגי הבריכות המקומיים, במשלוחי הדגים המיובאים לארץ, בהיקף של כ-71 אלף טונות, התבצעו כ- 340 בדיקות איכות בלבד.

נתונים אלה צריכים להדאיג את כל מי שרוכש דגים מיובאים, בחגים ולאורך כל השנה, שכן קשה לקבוע מהי איכות דגי היבוא.

אין ספק שהצורך לעמוד בתהליך הפיקוח והרגולציה מהווה לעיתים אתגר משמעותי עבור המגדלים הישראליים, אולם הוא מבטיח לסועד הישראלי תוצרת איכותית ומבוקרת, בטעם מצוין.

כפועל יוצא מכך, דגי הבריכות הטריים, מהווים מרכיב חשוב מאוד ברשימת המצרכים הקבועה של שפים מקצועיים, בשלנים חובבים ומסורתיים ושוחרי קולינריה כאחד”.

ואיך מזהים דג טרי ואיכותי?

בארגון מגדלי הדגים, ממליצים לרכוש דגים טריים רק בחנויות המפוקחות על-ידי המחלקה הווטרינרית של הרשות המקומית ולהקפיד על סימני ההיכר לזיהוי דג טרי ולא מקולקל:

  1. עור הדג על העור להיות מבריק, לח ומעט רירי. אם העור אינו רירי יש לחשוד בחוסר טריות של הדג. הריר מאפשר לדג התנגדות נמוכה בחיכוך עם המים. יש לזכור שהדג מייצר ריר כל עוד הוא חי.
  2. גמישות בשר הדג חשוב שהבשר לא יהיה גמיש מידי. בשר הדג צריך להיות אלסטי אך נוקשה. כלומר, כאשר לוחצים על בשר הדג עם האצבע חשוב לוודא כי לא נוצרה גומה, והעור נשאר מתוח.
  3. עיני הדג יש לוודא שעיני הדג אינן עכורות.
  4. צבע הזימים הזימים צריכים להיות אדומים, מבריקים ולא דבוקים זה לזה.
  5. ריח הדג ריח לא נעים מעיד על חוסר טריות. ריח הדג צריך להיות “דגי” אך לא בלתי נעים.
0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן