חדרה חדשות צרכנות

לירף שווק טלפוני תשלם על הטעיית צרכנים בהם קשישים

עיצום כספי בסך 10,394,000 ₪ הוטל על חברת לירף – בי.אל.פי (ישראל) בעירבון מוגבל - זהו הסכום אשר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מודיעה על כוונתה להטיל נגד חברת לירף; שנקטה בתהליך השיווק והמכירה שלה בפעולות של הטעיה ובהשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים ביניהם קשישים ◄סגנית הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן וראש אגף חקירות ומודיעין, הגב' יצחק; "הסכום הגבוה מדגיש את ההפרות הרבות שנעשו על ידי חברת לירף. מדובר בפגיעה בהיקף רחב מאוד, מאות הפרות כלפי עשרות צרכנים. חומרי החקירה, חשפו מקרים קשים מאוד של ניצול הצרכנים שברובם קשישים. הרשות נחושה למצות את הדין עם כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".
0
0
עורך דין מיכאל אטלן
עורך דין מיכאל אטלן

חברת לירף, העוסקת בשיווק טלפוני לצרכנים ביניהם קשישים, עומדת לספוג את עיצום כספי הגבוה ביותר שהטילה ‘הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן’ על עוסק (בסך 10,394,000 ₪) זאת לאחר שנקטה בתהליך השיווק והמכירה בפעולות של הטעיה ובהשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים ביניהם גם קשישים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

זהו העיצום הגבוה ביותר שהרשות, הטילה על עוסק, גובה העיצום, מדגיש את חומרת ההפרות שנעשו על ידי החברה, ורק העובדה שלחברה אין הפרות קודמות, יופחת העיצום הכספי ב-20% (אחוזים) בהתאם ל‘תקנות הגנת הצרכן’.

‘הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן’ מדגישה, כי לחברת לירף – בי.אל.פי (ישראל) בעירבון מוגבל, קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת הודעה זו.

חברת לירף – בי.אל.פי (ישראל) בעירבון מוגבל שמקום מושבה בעיר חדרה, פנתה למספר רב של צרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות (טלמרקטינג) על מנת לבצע עסקאות מכר מרחוק.

בנוסף הפעילה חברת לירף שני אתרי אינטרנט (www.liraf.co.il, www.majnoon.co.il) בהם הציעה לצרכנים הצעות לקניית מוצרים שונים, כגון; תכשיטים, בשמים, איפור, מכשירי חשמל ועוד.

שיחות המכירה התבצעו תוך יצירת רושם, כי הצרכנים, זכו בפרס או בהטבה מסוימת, הצרכנים הוטעו לחשוב, כי מדובר ב‘מתנה’ במימוש נקודות של חברת אשראי, או בפרס לרגל מאורע כלשהו, לעתים נטען, כי יש לממש את ההטבה באופן מיידי ובתשלום דמי משלוח בלבד.

כל אלה, טענו הנציגים, מקנים לצרכן את הזכות לרכוש, לכאורה, מוצרים יקרי ערך בהנחות משמעותיות. דובר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עורך דין דודו אבן חן, מסר פורטל כאן ישראל | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה כי עוד מתברר מן החקירה, במקרים שונים הצרכנים הוטעו לחשוב, כי נציגת חברת לירף, הינה נציגת חברת האשראי שלהם או כפועלת מטעמה של חברת האשראי.

נציגי חברת לירף, טענו, כי לצורך מימוש הנקודות על הלקוח למסור את מספר כרטיס האשראי שברשותו שפרטיו נמצאים בידי החברה, תוך אמירות, כגון; “זה המתחיל בספרות 4580“, כשפועל כל כרטיסי האשראי של חברת ויזה, מתחילים למעשה בספרות הללו.

נציגי חברת לירף, טשטשו בפני הצרכנים את מהותה של העסקה, הכרוכה לרוב בתשלום אלפי שקלים. במקרים רבים, מסרו הנציגים של חברת לירף, מידע מטעה מתוך מטרה להתקשר בעסקה עם הצרכנים, רובם קשישים.

כך, נציגי החברה, טענו, כי שכנים הגרים בסמיכות אל הצרכן ביצעו עסקה דומה, כי יום ההולדת של הנציג, חל בדיוק ביום של הצרכן, כי שמם זהה לשם הצרכן וכו’.

במקרים בהם סרבו הצרכנים לביצוע עסקה, פנו אליהם הנציגים פעם אחר פעם, בהפרשים של ימים ספורים ואף דקות בודדות… ברובם המוחלט של המקרים, גם בקשות מפורשות של הצרכנים לחדול מהתקשרויות אלה, לא נענו.

ברובם המוחלט של המקרים חברת לירף, חזרה להזדהות בשמות פיקטיביים, דוגמת; לימיטה, המוקד הארצי, הבקרה ובמקרים מסוימים אף נמנעה מלהזדהות בשם החברה למרות בקשות מפורשות של הצרכנים.

באופן גורף, נציגי החברה לא מסרו לצרכנים, טרם ביצוע העסקה את כל פרטי העסקה ב‘שיווק מכר מרחוק’ כנדרש לפי החוק, לרבות; פירוט סכום החיוב החודשי, מספר תשלומים, שיעור הריבית, האחריות על הטובין ותנאי הביטול של העסקה.

לאחר ביצוע העסקה, נשלחה ‘חשבונית’ אך לא פירטה את הנדרש ממנה במסמך גילוי על פי החוק ואף הטעתה את הצרכנים ב-תנאי הביטול אשר החוק מקנה להם. החקירה נגד חברת לירף, החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות רבות שהתקבלו מצרכנים.

█ “מי שמוכר קורקינט לאדם בן 91, הוא רשע, ומי שמתעמר בחסר ישע, צריך לשאת בתוצאות”

סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, הגב’ אניטה יצחק, מסרה, כי; “מדובר בעיצום הכספי הגבוה ביותר שהרשות, הטילה עד כה, הסכום הגבוה מדגיש את ההפרות הרבות שנעשו על ידי חברת לירף.

מדובר בפגיעה בהיקף רחב מאוד, מאות הפרות כלפי עשרות צרכנים. חומרי החקירה, חשפו מקרים קשים מאוד של ניצול הצרכנים שברובם קשישים. הרשות נחושה למצות את הדין עם כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים”.

אניטה יצחק
אניטה יצחק

עורך דין מיכאל אטלן, הממונה על ‘הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן’ מסר, כי; “טלמרקטינג לעצמו הוא כלי שיווקי לגיטימי. אבל טלמרקטינג אגרסיבי ופוגעני בכלל, וכנגד אוכלוסיות פגיעות בפרט, הינו מכת מדינה, בישראל כמו במדינות רבות אחרות.

כל יחידות הרשות תורמות למאבק להסדרת התחום ב-מודיעין, אכיפה, הטלת העיצומים, ליווי המשפטי, קידום תיקוני חקיקה, מחקר הכלכלי, מחקר ההשוואתי ובזירה התקשורתית. בטוחני, שריכוז המאמץ הגדול בנושא מתחיל כבר לתת את אותותיו וסופו ליצור שינוי דרסטי במציאות העגומה הזאת”.

הערת כותב שורות אלו; מר איתן כבל, חבר הכנסת מטעם מפלגת העבודה, המכהן כיושב-ראש ועדת הכלכלה של הכנסת, אמר בעבר, כי; “הסיפור הכי מופרך ששמע בעניין זה הוא על קשיש בן 91 שב‘מסחר מרחוק’ מכרו לו קורקינט, הוא פתח כדי לראות באיזה כלי הוא צריך לשייט בבית שלו וכשביקש להחזירו, החלה סאגה שלמה; “מי שמוכר קורקינט לאדם בן 91, הוא רשע, ומי שמתעמר בחסר ישע, צריך לשאת בתוצאות“.

█ סעיפי ‘חוק הגנת הצרכן’ לפיהם חברת לירף – בי.אל.פי (ישראל) בעירבון מוגבל, נמצאה מפרה;

  • סעיף 2(א)(6) – איסור מסירת מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי (זהות נותן השירות נחשב למידע מהותי).
  • סעיף 2(א)(13) – איסור מסירת מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי (מחיר העסקה, תנאי האשראי ושיעור הריבית נחשבים למידע מהותי).
  • סעיף 2(א)(21) – איסור מסירת מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי (תנאי ביטול העסקה נחשבים למידע מהותי).
  • סעיף 3(ב)(4) – איסור ביצוע פניות חוזרות ונשנות לצרכן כדי לקשור עסקה, אף שהצרכן הביע במפורש את רצונו להימנע מכך, מהווה השפעה בלתי הוגנת.
  • סעיף 3(ב)(8) – איסור אספקת נכס לצרכן בתשלום שלא על פי בקשתו המפורשת, מהווה השפעה בלתי הוגנת.
  • סעיף 3(ב)(9) – יצירת רושם לצרכן כי קיימת הטבה כלשהי כשבפועל לא קיימת הטבה, מהווה השפעה בלתי הוגנת.
  • סעיף 14ג(א) – בעת ביצוע עסקת מכר מרחוק יש לספק לצרכן פרטים באשר לזכות ביטול העסקה ולאחריות הניתנת על המוצרים.
  • סעיף 14ג(ב) – בעת ביצוע עסקת מכר מרחוק יש לספק לצרכן מסמך גילוי הכולל פרטים אודות העסקה.
  • סעיף 14ה(ב) – בעת ביטול עסקה, יחזיר העוסק לצרכן בתוך 14 ימים את הכספים שנגבו מהצרכן, יבטל את החיוב, יספק לצרכן עותק מהודעת הביטול, ולא יגבה סכום כלשהו מעבר לדמי הביטול הקבועים בחוק.
0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן