חדשות עיתונות | תקשורת המונים

לא עוד פייק ניוז – צילומי עיתונות החדשות בלי פוטושופ

הצלם הוותיק ויוזם הקוד האתי מר זיו קורן; "תחום צילום העיתונות בישראל, פרוץ לחלוטין. מאז המהפכה הדיגיטלית אנחנו נמצאים במדרון חלקלק של אובדן האמינות בצלמי העיתונות כאשר עד היום לא נבנה שום סטנדרט מקצועי שמנחה את האסור והמותר בטיפול בתמונה..." ◄ מנהל לשכת העיתונות הממשלתית, העיתונאי ניצן חן; "נחיצותו של הקוד האתי הכרחית, בין היתר, בשל העובדה, כי תעשיית זיוף התמונות ב-רשת האינטרנט, מגיעה לממדים מדאיגים הגורמים לפגיעה אנושה באמינותם של הצלמים, במקצוע העיתונות, ואף באזרחי המדינה העלולים לקבל מידע מוטעה ושקרי בצילום".
0
0

האם אחרי צילומי הדוגמניות הגיע הסוף גם לסיוע ושינוי באמצעות תכנת פוטושופ גם בצילומי עיתונות החדשות? “בשל העובדה, כי תעשיית זיוף התמונות ברשת האינטרנט, מגיעה לממדים מדאיגים הגורמים לפגיעה אנושה באמינותם של הצלמים, במקצוע העיתונות, ואף באזרחי המדינה העלולים לקבל מידע מוטעה ושקרי” – לדברי לשכת העיתונות הממשלתית ובעקבות פניות רבות של צלמי חדשות ישראליים שביקשו לפתור את השאלות המקצועיות העולות במסגרת עבודתם, לרבות תעשיית זיוף התמונות ברשת הפוגעות באמינות הדיווח החדשותי, הודיעה היום (שני, י’ בניסן התשע”ח) הלשכה, כי מסדירה לראשונה קווים מנחים ל’צילום החדשותי’ בעידן הדיגיטלי.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

ייאמר מיד, כי לפי שעה, מדובר בטיוטה המעגנת את המותר והאסור בצילום החדשותי, שהוגשה, כאמור, היום לעיונה של מועצת העיתונות. מטרת הקוד האתי לסייע לצלמים בתפקידם ולשמש ‘מסמך עקרונות’ לכל המעורבים בתהליך הצילום עד פרסומו (כולל עורך, עורך גרפי וכיוצא באלה), לרבות עריכת “פוטושופ” בתחום צילום החדשות. המסמך מתווה קווים ברורים לשיקוף המציאות, האמינות והיושרה בעת הצילום.

ניצן חן, מנהל לשכת העיתונות הממשלתית
ניצן חן, מנהל לשכת העיתונות הממשלתית

זאת לצד חובת הניטרליות והעדר משוא פנים, כללים לעריכה ולעיבוד מלאכותי, כגון; האיסור על הטעייה, גריעת אלמנטים או הוספתם בתצלום וכן דרישה למתן קרדיט לצלם ולעיגון זכויות הקניין הרוחני.

מנהלת תחום עיתונות של לשכת העיתונות הממשלתית, הגב’ אורנה אדלברג-כשר, מסרה לפורטל ’כאן ישראל | כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; את טיוטת ‘הקוד האתי של צלמי העיתונות’ ניסחו חברי וועדת מומחים, בראשות מנהל לשכת העיתונות הממשלתית, העיתונאי מר ניצן חן. חברי הועדה, כללו את; פרופ’ יובל קרניאל, מומחה לאתיקה ולמשפט, מר ארז גביש, ראש המחלקה לתקשורת חזותית האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, מר אבי אוחיון, מנהל מחלקת הצילום ב-לשכת העיתונות הממשלתית (לעמ) ומר זיו קורן, צלם עיתונות ותיק ובעל ניסיון של שנים רבות בתחומו.

 תעשיית זיוף התמונות ב-רשת האינטרנט, מגיעה לממדים מדאיגים הגורמים לפגיעה אנושה באמינותם של הצלמים, במקצוע העיתונות

הצלם הוותיק ויוזם הקוד האתי מר זיו קורן; “תחום צילום העיתונות בישראל, פרוץ לחלוטין. מאז המהפכה הדיגיטלית אנחנו נמצאים במדרון חלקלק של אובדן האמינות בצלמי העיתונות כאשר עד היום לא נבנה שום סטנדרט מקצועי שמנחה את האסור והמותר בטיפול בתמונה…”.

לדברי הצלם קורן; “אין ספק שמוכרחים לעשות סדר בג’ונגל הצילום החדשותי ובכוחו של הקוד האתי לעשות זאת”.

מנהל לשכת העיתונות הממשלתית, העיתונאי ניצן חן, הוסיף והבהיר, כי; “מדובר במהלך שיזמו צלמי החדשות עצמם, העובדים בשטח ומתמודדים חדשות לבקרים עם שאלות מקצועיות בעבודתם.

נחיצותו של הקוד האתי הכרחית, בין היתר, בשל העובדה, כי תעשיית זיוף התמונות ב-רשת האינטרנט, מגיעה לממדים מדאיגים הגורמים לפגיעה אנושה באמינותם של הצלמים, במקצוע העיתונות, ואף באזרחי המדינה העלולים לקבל מידע מוטעה ושקרי בצילום“. אמר מנהל לשכת העיתונות הממשלתית, מר חן.

הקוד האתי, הועבר כאמור ל‘מועצת העיתונות’ אשר הקימה ועדת משנה בראשות פרופ’ יחיאל לימור שתבחן את הדרכים להטמעת מסמך זה בעבודתם היומיומית של צוותי התקשורת בשטח.

ראו בעמוד זה או בלחיצה על הקישור הבא;  סרטון קוד אתי – לשכת העיתונות הממשלתית המחשה של חשיבות הקוד האתי ל-צלמי העיתונות.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן