אוניברסיטה | מכללה חדשות המדע חדשות נגישות-נט כלבים

כלבי חיפוש, הצלה ושירות – יקבלו פקודות מרחוק מ-אפוד מיוחד

פרופ' אמיר שפירא, מנהל המעבדה לרובוטיקה במחלקה להנדסת מכונות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בה פותח האפוד המיוחד פותח; "ממצאי המחקר מראים, כי כלבים, הגיבו לרמזי רטט באופן טוב יותר מפקודות קוליות... המחקר הנוכחי, מראה תוצאות מבטיחות שפותחות את הדרך לקראת שימוש בטכנולוגיית מגע לתקשורת עם כלבים".
0
0

אפשר לאמן כלבים להגיב ל’פקודות רטט’ כשהם לובשים אפוד אשר פותח על ידי צוות חוקרים בינתחומי באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. המחקר המסקרן, הוצג מה- 9 עד 12, יולי 2019 בכנס World Haptics‘ המצליח שננעל אתמול (שישי) בעיר טוקיו, יפן.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

IEEE World Haptics Conference 2019, הנו הכנס השמיני המשותף של Eurohaptics ו- IEEE Haptics Symposium והכנס הבינלאומי המוביל המכסה את כל ההיבטים של ההאפטיים, המכסים את הממצאים המדעיים הבסיסיים, ההתפתחויות הטכנולוגיות, האלגוריתמים והיישומים.

כלב לבוש האפוד המשופר, באמצעותו ניתן לאמן את הכלב לשבת, לשכב, לשוב למאלף או להביא אובייקט בהתאם לרטט | צילום: יונתן עטרי, יחסי ציבור.
כלב לבוש האפוד המשופר

Haptic, היא ‘טכנולוגיית מגע’ המדמה את חושי המגע והתנועה, המסייעת במיוחד בפעולה מרחוק או סימולציית מחשב, אשר בה המשתמש אינו מסוגל לתקשר עם אובייקטים פיזיים ישירות, אלא בעקיפין.

הטכנולוגיה המדוברת, עשויה להיות שימושית למתן פקודות מרחוק לכלבים העוסקים ב‘חיפוש והצלה’ ל‘כלבים המשמשים עזר’ ל‘מטופלים עם מוגבלויות’ ול‘כלבי שירות’ נוספים.

“ממצאי המחקר, מראים, כי כלבים, הגיבו ל-רמזי רטט באופן טוב יותר מ-פקודות קוליות” אמר פרופ’ אמיר שפירא, מנהל המעבדה לרובוטיקה במחלקה להנדסת מכונות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

“המחקר הנוכחי, מראה תוצאות מבטיחות שפותחות את הדרך לקראת שימוש ב-טכנולוגיית מגע לתקשורת עם כלבים“.

האפוד, מכיל ארבעה מנועי רטט קטנים הממוקמים על גבו של הכלב ובצדדיו, כבר זמין מסחרית.

המנועים מאפשרים לאמן כלבים להגיב לסוגי רטט שונים הנשלחים באמצעות שלט אלחוטי רחוק.

פרופ’ שפירא; “שילוב מכשירים, יאפשר לנו לקדם את הפוטנציאל של אימון כלבים אוטונומי…”

כלב לבוש האפוד המשופר, באמצעותו ניתן לאמן את הכלב לשבת, לשכב, לשוב למאלף או להביא אובייקט בהתאם לרטט | צילום: יונתן עטרי, יחסי ציבור.
כלב לבוש האפוד המשופר עם המאלף

כלב לבוש האפוד המשופר עם המאלף בו ניתן לאמן את הכלב להביא אובייקט בהתאם לרטט | צילום: יחסי ציבור

המאלף, יכול לעורר פקודות שונות על ידי שליטה באזור הרטט ובמשכו. בסרטון ההדמיה, טאי, לברדור רטריבר/רועה גרמני, מגיב לכמה פקודות שונות, כמו; “הסתובב“, “למטה“, “אליי” ו”אחורה“.

שילוב האפוד עם מכשירי אימונים הקיימים בשוק כיום עשוי להיות מוצלח ולחזק את מערכת התגמול המשמשת לאילוף.

“שילוב מכשירים, יאפשר לנו לקדם את הפוטנציאל של אימון כלבים אוטונומי באופן חלקי או מלא, כדי להעריך התנהגות כללית, היענות לפקודות ואת האפקטיביות של כלבים מתוגמלים עבור התנהגות רצויה” – סיפר פרופ’ שפירא.

בעתיד מחקרים, יבדקו את טכנולוגיית האפוד ב-גזעים, גילאים וניסיון הדרכה שונים וישלבו התקנים מתקדמים יותר בכלבי חיפוש והצלה, בכלבי עבודה צבאיים ובכלבי שירות.

דוקטורנט במחלקה להנדסת מכונות יואב גולן, ועמיתו בן סרוטה, בעל תואר שני מהמחלקה למדעי המוח, החלו את המחקר כפרויקט מסכם בקורס; “חישה ותפישה של מגע“.

הפרויקט המסכם בקורס, הועבר על ידי ד”ר אילנהניסקי, מרצה בכירה במחלקה להנדסה ביורפואית, חברה במרכז זלוטובסקי למדעי העצב וראשת המעבדה לרובוטיקה ביורפואית.

צוות המחקר כלל גם את דר’ אורן שריקי, ראש המעבדה לפסיכיאטריה חישובית במחלקה למדעי הקוגניציה והמוח.

המחקר נתמך על ידי הקרן על שם לאונה והארי הלמסלי למיזם ABC Robotics – מחקר ב-רובוטיקה חקלאית, ביולוגית וקוגניטיבית.

 

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן