בעולם חדשות כאן ישראל יום הילד הבינלאומי כאן ילדי ישראל

יום הילד הבינל’: רבע מההורים מבלים פחות משעתיים ביום עם הילדים

מנכלית מכון אדלר, הגב' ליאן סלע; "הסקר בנושא 'יום הילד' שעורך מכון אדלר הפועל כעמותה לשינוי חברתי, מהווה מדד חשוב על תפיסתם של ההורים בישראל בנושאים מרכזיים איתם מתמודדים ◄קצב השינויים המסחרר שפרץ לחיינו משפיע מאד על מערכת היחסים בין הורים לילדיהם ◄לא כל הורה מוצא תמיד את המשאבים האישיים הנחוצים להתמודדות הורית ואישית ◄רבים הנתקלים בקושי, פונים לעזרה של המכון ושל מומחים מתחום המשפחה ויש גידול משמעותי בפניות להדרכה וטיפול.
0
0

“לפנינו תמונה מורכבת המעידה על יחסי האמון והצורך בישראל בהפחתת חרדה אצל ההורים. חשוב לראות את המציאות ולסייע למשפחות במציאת איזון מיטבי. העובדה שלא מעט הורים רואים את ילדיהם כשעתיים ביום היא מטרידה. מדובר בתופעה אשר משפיעה על אמון ההורים בילדיהם, וגורמת לחרדה” – כך אומרת מנכלית מכון אדלר הגב’ ליאן סלע לרגל פרסום סקר של המכון ליום הילד הבינלאומי או יום זכויות הילד.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

יום הילד הבינלאומי במדינת ישראליצוין מחר שבת (ט”ז כסלו, ה’תשפ”ב) ולקראתו מתפרסם סקר דעת קהל שערך ‘מכון אדלר’ באמצעות חברת IPANEL, כידוע “יום הילד הבינלאומי” ב-20 בנובמבר ו/או ‘יום זכויות הילד‘ ב-1 ביוני, נועדו לקידום רווחתם של ילדים ושל נערים בכל העולם.

סקר דעת קהל, נעשה במטרה לבדוק את מידת המעורבות ההורית בחיי ילדיהם, עד כמה ההורים מודאגים לגבי ילדיהם ומה תפיסות ההורים לגבי סוגיות מרכזיות שמעסיקות את כלל ההורים בישראל.

מסקר מכון אדלר, עולה, כי ל-92% מהנשאלים, חשוב לדעת איפה הילד שלהם נמצא בכל רגע ו-37% מהם אפילו משתמשים בעזרים דיגיטליים, כדי להישאר בפיקוח ובקרה ולדעת היכן הילד נמצא בכל רגע נתון, לקבל התראות על מיקום הילד ולעיתים גם את ההיסטוריה המדויקת של תנועות הילד על מנת לדעת לאן הוא הולך ואיפה נמצא.

ילדים עם סבא וסבתא מול מסך הטלוויזיה | מחשב | הדמייה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
ילדים סבא וסבתא ומסך

הורים מבלים פחות ופחות עם הילדים כאשר רוב שעות היממה, הילד לא נמצא בפיקוח הורי, מסקר מכון אדלר, עולה, כי רבע מהמשיבים מבלים פחות משעתיים ביום עם הילדים.

נראה, כי זו אחת הסיבות המשמעותיות לכך שהורים רבים מודאגים יותר ומבקשים לדעת היכן הילד נמצא בכל רגע נתון.

עד כמה ההורים חרדים לילדיהם?

מעבר למרחב הפיזי, ידוע שהילדים מבלים את רוב שעות הפנאי ברשת הווירטואלית וחשופים לתכנים שלרוב לא עוברים סינון ובקרה.

כמחצית מהמשיבים בסקר (49%), חושבים שצריך לאפשר לילדים לפתוח חשבון ברשתות החברתיות החל מגיל 16 ומעלה.

בעוד שידוע שילדים נמצאים ברשתות החברתיות כבר בגיל הרבה יותר צעיר.

אחד מתוך שלושה מהמשיבים נמצאים בבקרה על הרשת החברתית של הילד או הילדה שלהם באופן אקטיבי ו-30% מהם, השיבו, כי עושים זאת במידה רבה ובאופן קבוע.

הרשתות החברתיות, חושפות את הילדים ל-פגיעות, בריונות, תכנים אלימים ומיניים, כבר בגיל צעיר.

ליאן סלע; “יש חשיבות גדולה לנוכחות ההורים על ידי היכרות עם מרחבי הרשת של הילדים, השגחה, הכוונה ושיח מתמשך הילדים הרבה יותר מודעים וחשופים להשפעות של תכנים ברשת“.

מן הסקר, עוד עולה, כי-60% מההורים חושבים שצריך לדבר עם הילדים על מיניות בגיל ההתבגרות (12-18). כאשר 30% מהמשיבים, חושבים שכדאי לדבר עם הילדים על מיניות עוד לפני גיל 10.

רוב ההורים (כ-70%) מאמינים, כי הם אלה שצריכים להיות המחנכים העיקריים של ילדיהם בנושא מיניות ורק 16% מההורים ענו שמטלה זו היא באחריות מערכת החינוך.

8% חושבים שמי שצריך להיות המחנך העיקרי של הילדים למיניות הם בכלל אנשי מקצוע מוסמכים בנושא.

האם ההורים קצת מנותקים?

פגיעה במרחב הווירטואלי היא לעיתים המשך ישיר של פגיעה במרחב הפיזי. מהסקר, עולה נתון מדאיג – 21% מההורים, כלל לא יודעים האם ילדם עבר או עובר חרם בבית הספר.

נראה, כי ישנו ניתוק בין הרצון של ההורים להיות מחוברים למה שעובר על הילד, לבין המציאות הלכה למעשה. כאשר כמעט רבע ההורים לא מחוברים למצב החברתי של ילדם.

ילדים מכל בני העמים קוראים ספרים | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
ילדים קוראים ספרים

באופן כללי, כמחצית מהמשיבים (53%) חושבים שבית הספר הוא מקום בטוח עבור ילדיהם, בעוד שקרוב ל-30% חושבים שבית הספר הוא לא מקום בטוח. מהמשיבים, השיבו 17% שהם לא יודעים אם בית הספר הוא מקום בטוח עבור ילדיהם.

בשאלת האחריות על חינוך הילדים, ענו 80% מהמשיבים, שרוב האחריות החינוכית מוטלת על ההורים ורק 13% השיבו שרוב האחריות היא על מערכת החינוך – באופן כמעט גורף ההורים סומכים יותר על עצמם, מאשר הם סומכים על מערכת החינוך בכל הנוגע לחינוך.

בית הספר; 53% חושבים שבית הספר הוא מקום בטוח עבור ילדיהם, בעוד שקרוב ל-30% חושבים שבית הספר הוא לא מקום בטוח…

מנכלית מכון אדלר, הגב’ ליאן סלע; “הסקר בנושא ‘יום הילד‘ שעורך מכון אדלר הפועל כעמותה לשינוי חברתי, מהווה מדד חשוב על תפיסתם של ההורים בישראל בנושאים מרכזיים איתם מתמודדים.

קצב השינויים המסחרר שפרץ לחיינו משפיע מאד על מערכת היחסים בין הורים לילדיהם. לא כל הורה מוצא תמיד את המשאבים האישיים הנחוצים להתמודדות הורית ואישית.

רבים הנתקלים בקושי, פונים לעזרה של המכון ושל מומחים מתחום המשפחה ויש גידול משמעותי בפניות להדרכה וטיפול.

בקצב החיים החדש, הורים מבלים פחות עם הילדים ולכן, גם מודאגים יותר ומנסים לפקח ולהיות בבקרה גם על העולם הווירטואלי בו הילדים משוטטים וגם בעולם הפיזי באמצעות עזרים דיגיטליים כאלה ואחרים.

הרשתות החברתיות, הפכו למרחב מרכזי ומשמעותי בחיי הילדים, כאשר יש חשיבות גדולה לנוכחות ההורים על ידי היכרות עם מרחבי הרשת של הילדים, השגחה, הכוונה ושיח מתמשך. הסקר, ממחיש בצורה הבולטת ביותר שעבודה רבה לפנינו”. אמרה מנכלית מכון אדלר, הגב’ סלע.

*הסקר נערך ב-09/11/2021, עליו ענה מדגם מייצג של 300 משיבים בגילאי 18+.

 

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן