חדשות בריאות יום הילד הבינלאומי כאן ילדי ישראל תזונה | דיאטה

יום הילד הבינלאומי – מה בין אלרגיה ורגישות לחלב

לרגל 'יום הילד הבינלאומי' – לגדל ילדים עם רגישות למזון; התמודדות עם אלרגיה מצריכה תכנון והיערכות בבית. ילדים ואף מבוגרים רבים מתלוננים על תחושת אי נעימות לאחר שתיית חלב. כמות החלב הניגר משתנה והסף לתחושת האי נעימות משתנה בין אחד לשני. רגישות? אלרגיה? נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון, דיאטניות קליניות תנסנה לעשות קצת סדר...
0
0
נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון, דיאטניות קליניות "אבוקדו'ס קידום בריאות" | צילום: אלי דסה
נאוה רוזנפלד ו-שלומית דיליאון

לרגל ‘יום הילד הבינלאומי’ או ‘יום זכויות הילד’ מצוין במדינות שונות במועדים שונים ונועד לקידום העלאת המודעות לרווחת ובריאות הילדים ולעידוד השמירה על זכויותיהם של ילדים ושל נערים ברחבי העולם. שני התאריכים הנפוצים ביותר לציון יום הילד, הם; 1 ביוני ו-20 בנובמבר. נאוה רוזנפלד ו-שלומית דיליאון, דיאטניות קליניות וכן יועצות מקצועיות של חברת “ליב” המשווקת את “איזולה-ביו” (Isola-Bio), מותג משקאות תחליפי חלב צמחיים, מביאות כמה נתונים מעניינים, מה בין אלרגיה ורגישות לחלב וכן תנסנה לעשות קצת סדר בנושא…

 ■רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ‘פורטל כאן ישראל | kanisrael  | כאן נעים | kan-naim אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

█ רגישות או אלרגיה?

לרגל ‘יום הילד הבינלאומי’ ננסה להבין מה בין אלרגיה ורגישות לחלב; כידוע, אלרגיה היא מצב בו מערכת החיסון לא מבחינה בין “עמית” ל”יריב” ומגיבה לרכיב מסוים במזון, בטעות, כ-פוגע. כיוון שכך, המערכת, שתפקידה להגן על הגוף, מייצרת נוגדנים (אימונוגלובולינים) התוקפים את אותו רכיב מזון, המכונה; אלרגן, לדוגמא; חלבון החלב. לרוב החשיפה הראשונה לאלרגן, גוררת תגובה קלה עד כדי כך שאינה מורגשת כלל.

בפעם השנייה שהגוף נחשף לאותו אלרגן, התגובה תהיה קשה יותר, כיוון שהמערכת כבר מזהה את האלרגן כמזיק והיא מוכנה להתקפה. עוצמת התגובה האלרגית משתנה; החל מפריחה קלה ואדמומיות על העור, דרך שלשולים והקאות ועד מקרים חמורים של שוק אנפילקטי בו חלה חסימה של דרכי הנשימה המחייבת טיפול מידי, אחרת, יש סכנת איבוד הכרה ואף למוות.

בשונה מאלרגיה, הסיבות לאי הנעימות/אי הסבילות או הרגישות למזון בכלל ולחלב בפרט משתנות.

לרוב בגלל בעיות מטבוליות ולא מערכת החיסון. כמו, למשל קשיים ב‘מערכת העיכול‘ בגלל חסר במעי של האנזים לקטאז, החיוני לתהליך פירוק סוכר החלב, הוא; לקטוז  (סוכר החלב), המכונה גם; סוכר החלב, הוא דו סוכר המורכב מהסוכרים גלוקוז ו-גלקטוז.

דוגמאות נוספות הן הקטנית; פול, בגלל חסר ב-אנזים G6PD; תוספי מזון (חומרים משמרים, צבעי מאכל, מחזקי טעם), ותרופות כמו פניצילין.

במצבים של אי סבילות למזון התגובה של הגוף תהיה קלה בהשוואה לאלרגיה; נפיחות, כאבי בטן ואי נוחות, כאבי ראש.

█ קצת נתונים

הידעת, כי כ- 4% מן הילדים בעולם עם אלרגיות למזוןאלרגיות מתחילות בדרך כלל בשנתיים הראשונות לחיים) ול- 1% בקירוב מהמבוגרים. הפער נוצר כיוון שיש ילדים המתגברים על האלרגיה, בעיקר לחלב ולביצים.

אלרגיות אחרות ל; בוטנים, אגוזים ו-דגים, לרוב אינן חולפות. מעניין ואולי גם מפתיע שהשכיחות לאלרגיה למזונות שונים משתנה בין מדינות ואזורים גאוגרפיים.

בישראל האלרגנים השכיחים, הם; חלב פרה ו-ביצים (אלרגנים אוניברסליים) והאלרגן השלישי, הוא; שומשום.

 █ התמודדות אישית עם אלרגיה

 הידעת, כי התמודדות עם אלרגיה מצריכה תכנון והיערכות בבית. הקניות לבית הופכות אף הן מורכבות יותר, שכן לא כל מוצר אפשר להכניס לסל.

יש להימנע מקנייה של מזונות בתפזורת, שכן אין בטחון שהאלרגן לא בא איתם במגע ישיר או עקיף, במהלך האריזה והשקילה.

מאותה סיבה אין לרכוש מוצרי מזון שדורשים פריסה וחיתוך, כיוון שיש חשש שהאלרגן יהיה על הסכין, קרש החיתוך או המאזניים.

המודעות של חברות המזון לנושא האלרגנים גדולה והפתרונות אחר מענה חלופי במקרים של אלרגיה ורגישות מגוון ורחב.

בתחום מוצרי החלב, ניתן לדוגמה למצוא חלופות צמחיות כמו משקאות על בסיס קטניות (סויה), שקדים או דגנים (אורז).

█ איך בוחרים?

הידעת, כי ראשית, יש לבדוק שהיצרן והחברה שעומדים מאחורי המוצר, מוכרים וידועים. שנית, לקרוא את רשימת הרכיבים ולוודא שהיא קצרה, בין 3-6 רכיבים ואיכותית.

מומלצים מוצרים ללא תוספת סוכר, ללא חומרים משמרים ומייצבים וללא “רכיבים נוספים” שאינם מוכרים.

כמו כן, מומלץ לבדוק את אחוז הסויה, השקדים או האורז במשקה. ככל שהאחוז גבוה יותר, המוצר איכותי יותר.

בטיחות מזון שמיוצר בתעשייה, מושפעת בכל שלב; החל מבחירת חומרי הגלם, תהליך הייצור, הפצה, אחסון המזון על המדפים ועד לאופן ההכנה של המזון במטבח הביתי. בתהליך הייצור על היצרן להרחיק ככל האפשר את גורמי הסיכון.

█ על מנת לעמוד במטרה מתבצעות במפעל הפעולות הבאות;

  • ניקוי אפקטיבי של חומרי גלם מלכלוך ומגופים זרים,
  • הקפדה על הטמפרטורה באולמות הייצור למניעת קלקול המוצר בזמן התהליך,
  • הקפדה על ניקיון פס הייצור והיגיינה של העובדים שבאים במגע עם המזון.
  • היערכות נכונה, היכרות עם האלטרנטיבות המצויות בשוק תוך הקפדה על נהלי הבטיחות וצריכה נבונה של מזון בטוח, יהפכו את ההתמודדות עם האלרגיה למזון לקלה יותר.

נאוה רוזנפלד ו-שלומית דיליאון, הינן דיאטניות קליניות וכן יועצות מקצועיות של “איזולה-ביו” (Isola-Bio), מותג משקאות תחליפי חלב צמחיים (משווקת בישראל על ידי חברת “ליב”) מבקשות להדגיש, כי הכל כתוב לעיל, אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי מותאם על ידי איש מקצוע, דיאטנית או רופא.

המאמר הובא בסיוע ובאדיבות הגב’ מירב בורמד (יחסי ציבור, אסטרטגיה שיווקית, ייעוץ תקשורתי, דוברות) מנהלת יחסי ציבור של חברת “ליב“.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן