חדשות כאן ישראל יום הזיכרון לשואה ולגבורה יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ב צבא | משטרה | ביטחון קהילה

יד ושם וצהל חנכו מרכז חינוכי להנחלת ‘זיכרון השואה’ בבהדים

לצוותי הדרכה של ‘בית הספר הבין-לאומי להוראת השואה של יד ושם‘ יתאפשר להוביל תכניות חינוכיות כחלק אינהרנטי מפעילויות ההכשרה של צהל לחייליו ולקציניו בבסיס ההדרכה. בין יָד וָשֵׁם המוסד רשמי להנצחת זכר השואה בישראל, הממוקם מעל הר הזיכרון בירושלים ולבין צבא הגנה לישראל, יש שתפ מתמשך. מטרת המרכז חינוכי, לעסוק בנושא; השואה כסיפור מרכזי בתולדות העם היהודי, באמצעות דיון ערכי בסוגיות מרכזיות.
0
0
דני דיין, יושב ראש הנהלת יד ושם ברקע: חנוכת מרכז חינוכי חדש ל'הנחלת זיכרון השואה' ב'קריית ההדרכה על שם האלוף אריאל שרון זיכרו לברכה בנגב' | צילום: נעם מוסקוביץ | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
דני דיין

יד ושם ו-צהל, חנכו אתמול (שני, כ”ד בניסן, התשפ”ב) את “דמותם לנגד עיניי” מרכז חינוכי חדש ל’הנחלת זיכרון השואה’ ב’קריית ההדרכה על שם האלוף אריאל שרון זיכרו לברכה בנגב’ בכינוייה עיר הבהדים (מחנה שרון) מדובר במרכז חינוכי, המהווה פריצת דרך בתחום הנחלת ‘זיכרון השואה’. המרכז, מציג דרך חדשנית להנגשת נושא; ה’שואה’ לעשרות אלפי חיילים ואנשי כוחות הביטחון המשרתים במרחב הדרומי של מדינת ישראל.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

הקמתו של המרכז החדש “דמותם לנגד עיניי” במתחם, הנמצא דרומית לעיר באר שבע בסמוך ל’צומת הנגב‘ ומאכלס 8 בסיסי הדרכה (בהדים) בהם פעילות של אלפי חיילים.

לצוותי הדרכה של ‘בית הספר הבין-לאומי להוראת השואה של יד ושם‘ יתאפשר להוביל תכניות חינוכיות כחלק אינהרנטי מפעילויות ההכשרה של צהל לחייליו ולקציניו בבסיס ההדרכה.

כידוע, בין יָד וָשֵׁם המוסד רשמי להנצחת זכר השואה בישראל, הממוקם מעל הר הזיכרון בעיר ירושלים, בחלקו המערבי של הר הרצל ולבין צבא הגנה לישראל, יש שיתוף פעולה פורה ומתמשך.

מטרת המרכז חינוכי חדש, לעסוק בנושא; ה-שואה כסיפור מרכזי בתולדות העם היהודי, באמצעות דיון ערכי באשר לסוגיות מרכזיות.

כמו למשל, התמודדות בעולם של כאוס וחורבן, מציאת משמעות בעולם זה, זהות יהודית, אחריות הדדית, מנהיגות, גבורה, וערכים נוספים שיעלו לדיון בקרב הדורות הבאים של מפקדים וחיילים.

מרכז הנצחה זה, שנפתח בקריית ההדרכה נחשב אחד מבסיסי ההכשרה הגדולים בצהל, מסמל בצורה מיטבית את הדרך של עמנו משואה לתקומה ונושא חשיבות ערכית גדולה לצהל ולעם היהודי בכלל.

אנשי יָד וָשֵׁם, מציינים, כי בגאווה גדולה, אנו חונכים מרכז מורשת נוסף, בתוכו גם יקום ‘מרכז למורשת צהל‘ כמרכיב סמלי להדגשת ניצחון העם היהודי״.

מרכז חינוכי חדש להנחלת זיכרון השואה והגבורה בעיר הבהדים של יד ושם וצהל | צילום: נעם מוסקוביץ | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
מרכז חינוכי להנחלת זיכרון השואה והגבורה

המרכז, המונה מתחמי תצוגה אינטראקטיביים, המציגים את סיפוריהן של 8 דמויות המספקות הצצה למרחב החיים של העולם היהודי לפני השואה – במה עסקו, מה הייתה תפיסת עולמן, איך ראו את עתידן ועוד.

מדובר בדמויות, ברובן צעירות, או כאלו שהיוו השראה לצעירים ובאמצעותן יכירו המבקרים במרכז את העולם היהודי הענף והמגוון שאבד.

הכרות מעין זו, תאפשר לדון ולהבין דילמות שונות, כמו; השתתפות במרד, למה יהודי גרמניה, לא קמו ועזבו עם עליית היטלר לשלטון ועוד.

עוד כולל המרכז פסיפס צבעוני המורכב מתצלומים מקוריים של קורבנות ושורדי שואה; מיצג המביא את סיפור השואה באופן תמציתי, להכרת מושגים בסיסים בסיפור השואה; חלק מסכם המציג את שלב החזרה לחיים.

חלק זה, מציג את שורדי השואה אחרי המלחמה, תוך שימת דגש על העובדה שסיפור השואה לא תם עבור השורדים, גם עם תום המלחמה.

חלק זה, מוביל לשיח העוסק בבחירה בחיים, בעומס שהושם על כתפי השורדים שלקחו על עצמם גם את תקומת המדינה והארץ והצטרפו למאמץ הכולל של היישוב והמדינה מראשית מוסדותיה.

לצד המיצגים השונים, כולל המתחם; חדרי שיח מעמיק, שיאפשרו לקבוצות להתכנס ולערוך דיונים שונים בזוויות שונות ומגוונות בהובלת מדריכי יד ושם.

הקמתו של המרכז היא פועל יוצא מהצלחתו של המתחם הקודם; “צלם האדם בצל המוות” שהקים ‘יד ושם‘ בשיתוף צהל בשנת 2017 ולאור העניין שעורר החליט צהל להרחיב את הפעילות באופן משמעותי ולהקים מרכז חדש נרחב ולהפקיד בידי יָד וָשֵׁם את הובלתו של הפרויקט וכן את הפעלת המרכז באופן עצמאי.

יושב ראש יד ושם מר דני דיין; “מספר השורדים הולך ומתמעט והאחריות על העברת סיפור השואה הלאה מדור לדור מוטלת על כתפינו”.

יושב ראש יָד וָשֵׁם מר דני דיין, אמר בין השאר, כי; “ככל שהשנים חולפות ואנו מתרחקים מאירועי השואה מספר השורדים הולך ומתמעט והאחריות על העברת סיפור השואה הלאה מדור לדור מוטלת על כתפינו.

מרכז חינוכי חדש להנחלת זיכרון השואה והגבורה בעיר הבהדים של יד ושם וצהל | צילום: נעם מוסקוביץ | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
“דמותם לנגד עיניי” מרכז חינוכי

המרכז, שאנו חונכים היום בעיר הבהדים, מהווה חלק ממשימתנו לצאת החוצה ולראשונה להקים מרכז חינוכי ייחודי שיהווה השראה לצעירות וצעירים בשלבים השונים של שירותם הצבאי באמצעות שיח מעמיק שיביא לידי ביטוי את המשמעויות הרבות שניתן לקחת מזיכרון השואה לימינו – כל אחד בתפקידו הוא”.

מדברי ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף מישל ינקו; ״הבית הזה שאנחנו חונכים היום, הוא הנצחה לנספים, והוא הבטחה לשורדים – לשאת את הלפיד, ולהמשיך להעבירו הלאה.

הזכות לחנוך כאן, בקרית ההדרכה של צבא ההגנה לישראל, את מבני המורשת והנחלת זכרון השואה, היא סמל למעבר משואה לתקומה.

עבורי, בנו של פנל ינקו, שריד מ’רכבת המוות‘ זוהי גם סגירת מעגל משפחתית ואישית. אין מילים לתאר את חשיבות המרכז הזה ואת התרומה שתהיה לו לחנך דורות של חיילים ואנשי צבא״.

קצין חינוך ראשי תת אלוף אופיר לויוס, אמר, כי; ״חיל החינוך והנוער, פועל רבות למאמץ הזיכרון לשואה והנחלתו לדורות הבאים של חיילי צהל, מאז ולתמיד.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן