חדשות כאן ישראל כסף מדבר

חשש כבד לפוליטיזציה בהחלטה לעתיד זיכיון ים המלח

התנועה לאיכות השלטון; "עולה, לכאורה, כי נושא בעל חשיבות עליונה לאינטרס הציבורי ובעל היבטים מקצועיים וכלכליים מובהקים' הופקע מידי אנשי המקצוע באוצר והוכפף לדרג הפוליטי – מנכל משרד האוצר, אשר כידוע כיהן בעברו בתפקיד בכיר ב'צים' שבבעלות החברה לישראל, השולטת בכימיקלים לישראל".
0
0
איש העסקים עידן עופר בעל השליטה ב-כימיקלים לישראל חברת בת של החברה לישראל
איש העסקים עידן עופר בעל השליטה ב-כימיקלים לישראל חברת בת של החברה לישראל

התנועה למען איכות השלטון בישראל, הודיעה היום (יום ראשון, כ טבת, תשע”ח) כי ממידע שנמסר לתנועה, עולה, כי הטיפול בהפרות תנאי מניית המדינה המיוחדת (“מניית הזהב”) על ידי ‘כימיקלים לישראל’ נסחב ב’משרד האוצר’ במשך כשנה לא מתקיימים כלל דיונים באוצר בנוגע להפרות לכאורה של מניית הזהב על ידי ‘כיל’ולאחרונה, הופקע מידי הדרג המקצועי ומתקיים בדרג הפוליטי (פורום מנכל משרד האוצר) ובכך, עולה, לכאורה, חשש כבד לפוליטיזציה של ההחלטה על עתיד ‘זיכיון ים המלח’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

ממידע שנמסר ל‘תנועה לאיכות השלטון’ עולה, כי טיפול משרד האוצר בהפרות לכאורה של תנאי מניית המדינה המיוחדת (“מניית הזהב“) על ידי כיל, נגרר במשך שנים, וכי החל ממרץ 2017 הנושא לא נדון כלל על ידי משרד האוצר.

באוקטובר הגישה התנועה עתירת חופש מידע בה התבקשו כל הפרוטוקולים של הדיונים שנערכו באוצר בנוגע להפרות לכאורה של תנאי מניית הזהב על ידי כיל (“ההפרות“) – לאחר שבקשת מידע בנושא זכתה להתעלמות מוחלטת מצד האוצר.

בתגובתו לעתירה פירט האוצר מועדים של 10 ישיבות בלבד שנערכו בנושא זה במהלך תקופה של 32 חודשים (בין מרץ 2015 לאוקטובר 2017), וזהות המשתתפים בהן. פירוט הישיבות ומועדיהן מעלה חשש לכשל מתמשך בטיפול בהפרות וחשש לניסיון למסמס את הנושא:

ראשית, מתברר שבמשך תקופות ארוכות מאוד לא התקיים כל דיון בנושא ההפרות. הדבר משקף זלזול בנושא קריטי לאינטרס הציבורי ולגיבוש עמדת המדינה בנוגע לחידוש זיכיון ים המלח; וייתכן שהמצב היה נמשך כך, אלמלא הייתה מוגשת עתירה בנושא.

דוברת ‘התנועה לאיכות השלטון’ הגב’ רות מרגולין, מסרה לפורטל כאן ישראל | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה; עולה, כי דין וחשבון של החשבת הכללית בנושא ההפרות הוגש למנכל המשרד בינואר 2016.

בעוד שבשנת 2015, לפני הגשתו, התקיימו באוצר לא פחות מ-5 דיונים בנושא ההפרות – בשנת 2016, כולה נערך רק דיון אחד (במאי 2016).

הדיון הבא בנושא התקיים רק כעבור כמעט שנה, (מרץ 2017) וגם זאת רק לאחר שבפברואר עתרה ‘התנועה לאיכות השלטון’ לקבל את ‘דוח החשבת הכללית.

  איכות השלטון; חשש כבד, כי מתבצע ניסיון למסמס את הדיון בהפרות לכאורה של תנאי מניית הזהב על ידי כימיקלים לישראל

שנית, הנתונים מעלים – וכך נמסר גם ממשרד האוצר במענה להודעה לעיתונות הקודמת – כי החל מחודש מרץ 2017 ועד היום, לא התקיים ולו דיון אחד בהשתתפות הדרג המקצועי באוצר בנושא ההפרות. זאת, על אף היותו נושא בעל חשיבות עליונה לאינטרס הציבורי ובעל היבטים מקצועיים וכלכליים מובהקים.

בעוד שב-7 הדיונים שנערכו באוצר בין מרץ 2015 למרץ 2017, הדיונים הובלו ברובם על ידי אגף החשב הכללי ולכל הפחות כללו נציגים מקצועיים מטעם האגף – ב-3 הישיבות האחרונות שנערכו (בין מרץ 2017 לאוקטובר 2017) הדיונים נערכו בפורום מצומצם ביותר אשר כלל רק את מנכל משרד האוצר ויועציו.

בשיחה שנערכה עם מנכל משרד האוצר, עקב פרסום ההודעה לעיתונות הקודמת, נמסר, כי ב-3 הישיבות האחרונות, בהן השתתף רק פורום המנכל ויועציו, לא היו דיונים מקצועיים בנושא ההפרות, אלא התקיימו רק “ישיבות סטטוס” שמטרתן קבלת עדכונים בלבד.

הובהר מפורשות על ידי מנכל האוצר, כי הנושא לא טופל כלל לגופו מאז חודש מרץ וכי ככל שהיה מטופל הייתה נערכת ישיבה בהשתתפות הדרג המקצועי.

למעלה מן הצורך, יצוין, כי לאור הבהרה זו, האמור בהודעה הקודמת לעיתונות בדבר מידור הדרג המקצועי, הכפפת נושא ההפרות לדרג הפוליטי ותפקידו הקודם של מנכל האוצר ב’צים‘ – אינו רלוונטי.

המידע המטריד, העולה, מהאמור לעיל, מצטרף לעובדה נוספת: שני צוותי עבודה שהוקמו בנובמבר 2014 לצורך בחינת עתיד הזיכיון, והיו אמורים להגיש את המלצותיהם לפני שנתיים ושלוש שנים – עדיין לא הגישו את המלצותיהם (יצוין שבעניין אחרון זה תלויה ועומדת בקשת חופש מידע נוספת על ידי  ‘התנועה לאיכות השלטון’).

גרירת הרגליים” הניכרת, המשתקפת מן האמור לעיל, מעוררת חשש כבד, כי מתבצע ניסיון למסמס את הדיון בהפרות, לכאורה של תנאי מניית הזהב על ידי ‘כימיקלים לישראל’ ואת קבלת ההחלטה בעניין עתיד הזיכיון.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן