חדרה חדשות ספרים | סופרים | משוררים קהילה

חדרה אירחה הסופר… החדרתי דניאל בלטה לרגל השקת ספרו

הסופר דניאל בלטה העניק לראש העיר חדרה, הזמנה להשקת ספרו החדש, השלישי בסדרת ספרי הפתגמים;  "עשן ואמיץ". כשהבחין ראש העיר מר גנדלמן, כי ערב ההשקה לספרו החדש, מתוכנן להתקיים בעיר רחובות, אמר לסופר בלטה, כי הוא מצפה שאת ערבי ההשקה לספריו הבאים, יערוך בעיר מגוריו חדרה, ובכך, יקרב את התרבות המפוארת של יהודי אתיופיה אל כלל הציבור בעיר חדרה.
0
0
דניאל בלטה הסופר החדרתי בן העדה של יוצאי אתיופיה מעניק לראש העיר חדרה את ספרו החדש
דניאל בלטה עם צבי גנדלמן ראש העיר חדרה

 ספר חדש לסופר החדרתי ולפעיל החברתי דניאל בלטה. ראש עיריית חדרה מר צביקה גנדלמן, אירח בלשכתו את הסופר החדרתי בלטה, אשר העניק לו הזמנה חגיגית לערב השקת ספרו “עשן ואמיץ”, השלישי ב’סדרת ספרי הפתגמים’ שהוציא.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

הסופר דניאל בלטה, נחשב כאחד הכותבים הראשונים מבני העדה האתיופית שספריו יצאו לאור בשפה העברית והעוסקים בשימורה של מורשת יהדות אתיופיה.

סדרת הספרים “עשן ואמיץ” עוסקת בפתגמים אתיופיים וביאורם. הרעיונות והדימויים בפתגמים האתיופים מיוחדים במינם וחדשים ברובם לקהל דובר עברית, כך שצפויה לקורא הנאה רבה מקריאתם.

לדברי בלטה, רעיון הוצאת סדרת ספרי הפתגמים, נולד לאחר שהבין, כי החברה הישראלית יודעת מעט מדי על עולמם התרבותי העשיר של יהודי אתיופיה.

בעקבות כך, הרגיש צורך לתעד מחוכמת הקהילה של עולי אתיופיה, בתקווה שכל מי שיקרא בספר, יבין קצת יותר את התרבות ממנה הגיעו עולי אתיופיה ובאותה הזדמנות, יספוג חוכמת חיים חוצת גבולות ותרבויות.

כל פתגם, מופיע בשלוש צורות, ב-אמהרית, אמהרית ב-אותיות עבריות וב-עברית, בליווי איור משעשע.

השם נלקח מהפתגם; “עשן ואמיץ תמיד ימצאו דרך יציאה” (דֵפָרְנָה צִ’יס מֵאוּצָ’ה אָיָטָם). הסופר בלטה; “במשפט זה, משתמשים הורים על מנת לחזק את רוח ילדיהם, ופירושו שגם כאשר נדמה, כי אין מוצא, תמיד יש דרך לפתור את הבעיות. הכל תלוי בך…”.

ראש העיר גנדלמן, הודה על ההזמנה, ושוחח עם בלטה, ארוכות על ספריו ועל הכבוד שסופר כמוהו מביא לעיר חדרה.

כשהבחין ראש העיר, כי ערב ההשקה לספרו החדש, מתוכנן להתקיים בעיר רחובות, אמר לסופר בלטה, כי הוא מצפה שאת ערבי ההשקה לספריו הבאים, יערוך בעיר מגוריו חדרה, ובכך, יקרב את התרבות המפוארת של יהודי אתיופיה אל כלל הציבור בעיר.

█ גנדלמן, ראש העיר חדרה; לסייע ב’הנחלת המורשת והתרבות האתיופית’ לצעירי בני העדה ולכל תושבי חדרה

ערב ההשקה לספר החדש מתוכנן להתקיים במעמד מנהיגים רוחניים, רבנים, חברי כנסת, אורחים מחוץ לארץ ומכובדים נוספים.

בין היתר ישתתפו בהשקה, הרב משה ברוך, חבר כנסת אברהם נגוסה, השופטת אדנקו סבחת-חיימוביץ’, חבר כנסת לשעבר אדיסו מלה, קולנול מתקו בוגלה שירצה על ספר שכתב אחיו יונה בוגלה על יהודי סמיין שיוואה, ונציג יהודי סמיאן שיוואה עורך דין שפראו גולה.

דניאל בלטה, תושב חדרה, פעיל החברתי, עלה לארץ ישראל דרך סודן בשנת 1984. הוא מרצה ל-היסטוריה של יהדות אתיופיה, איש חינוך וחוקר עצמאי, אשר בין היתר מספר את סיפורו וסיפור קהילת יהודי אתיופיה.

בעקבות ספריו ומחקריו הוא מוזמן להרצאות בכל רחבי הארץ, לצד אנשי אקדמיה וחוקרים ואף מציג תערוכות נודדות, הכוללות מידע רב, בכל רחבי הארץ.

בלטה, פרסם  עד כה 11 ספרים, ביניהם;

  • טביבאן“, מחקר מקיף על הקהילה היהודית באתיופיה;
  • ראש וראש” המתאר את השינויים שעברו יהודי אתיופיה במהלך השתלבותם בתרבות הישראלית;
  • המסע הנורא” שיצא לאור בשפה אמהרית;
  • עשן ואמיץ” – סדרת ספרים העוסקים בפתגמים אתיופיים וביאורם לקהל דובר עברית.

על ספריו הקודמים ועל פועלו לקידום המורשת האתיופית, זכה בלטה בפרס שרת החינוך ובנוסף נבחר להדליק משואת יום עצמאות בעיר חדרה כנציג אנשי הרוח והתרבות בעיר.

במעמד הענקת ההזמנה שוחחו מר גנדלמן ראש העיר חדרה ומר בלטה גם על ‘מרכז המורשת ליהדות אתיופיה’ שהקימה עיריית חדרה ועל חשיבותו של המרכז עבור בני הקהילה האתיופית.

ראש העיר, הביע תקווה שבמרכז המורשת, יהיו עותקים מכל ספריו של בלטה, כדי לסייע ב’הנחלת המורשת והתרבות האתיופית’ לצעירי בני העדה ולכל תושבי חדרה.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן