בעלי חיים זוחלים ירוק נעים

זעמן שחור צעיר מנסה לאכול נחושית נחשונית לטאה ללא רגליים

תיעוד מיוחד של פקח רשות הטבע והגנים הבוקר בעין לבן. מדובר ב-תיעוּד מיוחד. נחושית, נחשבת מין ב'סכנת הכחדה בישראל ומוגדרת אחד מה'מינים האדומים' (סדרה של מיני חי וצומח הנתונים בסכנת הכחדה ממשית, שבמידה ולא ינקטו סדרת פעולות על ידנו, בני האדם, הם ייעלמו מן העולם)" ◄ הזעמן השחור אינו ארסי, ובשל רעבתנותו הגדולה נחשב למועיל שבנחשים בהדבירו מכרסמים רבים, ואף נחשים ארסיים באזורי תפוצתו.
0
0
דר’ יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים, ברקע: זעמן שחור צעיר, מנסה לאכול נחושית נחשונית לטאה חסרת רגליים – תיעוד המיוחד ב-עין לבן שבהרי ירושלים | צילום: אושרי בן לולו, רשות הטבע והגנים | עיבוד: שולי סונגו©
דר’ יריב מליחי, זעמן שחור

זעמן שחור צעיר, מנסה לאכול נחושית נחשונית לטאה חסרת רגליים – זה התיעוד המיוחד שקלטה המצלמה של אושרי בן לולו, פקח רשות הטבע והגנים, הבוקר ב-עין לבן, דרומית ל’מושב עמינדב’ בהרי ירושלים.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אלכאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ בפייסבוק’ או בטוויטר.

דר’ יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז ב-רשות הטבע והגנים; ״בתיעוד, צילום של אושרי בן לולו, מ’רשות הטבע והגנים‘ נצפה מין של נחש זעמן שחור צעיר, מנסה לאכול ‘נחושית נחשונית‘ השייכת למשפחת החומטיים.

מדובר ב-תיעוּד מיוחדנחושית, נחשבת מין ב’סכנת הכחדה בישראל‘ ומוגדרת אחד מה’מינים האדומים‘ (סדרה של מיני חי וצומח הנתונים בסכנת הכחדה ממשית, שבמידה ולא ינקטו סדרת פעולות על ידנו, בני האדם, הם ייעלמו מן העולם)”.

דוברת רשות הטבע והגנים הגב’ שלומית שביט, מסרה לאתר כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה‘ נמסר, כי; עין לבן, הוא מעיין שכבה בהרי ירושלים הממוקם כקילומטר אחד דרומית ל’מושב עמינדב‘ ומתחת ל’גבעת משואה‘.

המעיין העיקרי נמצא בגדה הצפונית של נחל רפאים, כקילומטר מחניית גן החיות התנ”כי.

מעיין שכבה הוא מעיין שנוצר כאשר מי אקווה פורצים אל פני השטח בעקבות חשיפת שכבות האקווה והאקוויקלוד (Aquiclude) שכבת סלע אטימה למים שמתחתיה על פני השטח, למשל בצלע הר.

זהו סוג המעיינות הנפוץ ביותר באזור ההר בארץ ישראל.

המעיין, נובע ב”רכס לבן” מעל הגדה הצפונית של נַחַל רְפָאִים, מוקף; עצי תאנה, אגוז מלך, שקד, חרוב, זית, אלה ארץ ישראלית ועץ תות. במקום גן לאומי נחל רפאים הינו גן לאומי פתוח – ללא תשלום דמי כניסה

נחושית נחשונית

נחושית נחשונית (שם מדעי; Chalcides guentheri) היא סוג של לטאה חסרת רגליים מהסוג נחושית, שחיה בישראל, לבנון וחלקים של ירדן וסוריה.

הנחושית הנחשונית, חיה באזורי סבך עם אקלים ים תיכוני, ולא יכולה לחיות בסביבות בנויות, מאוכלסות ומתועשות, דוגמת אזורי ערים ומושבים, מה שמצמצם מאוד את שטח המחיה שלה, לכן, היא בסכנת הכחדה קלה, אם כי לפעמים נכנסת בטעות לחצרות בתים.

נחושיות מסתתרת בעשב לעיתים קרובות וכן מתחת לאבנים. נחושיות נחשוניות הן מין משריץ, כלומר, לא מטיל ביצים אלא משריץ ולדות חיים, והנקבה משריצה בממוצע 3 צעירים בהשרצה אחת.

בישראל היא מוגנת בחוק, כמו שאר זוחלי הארץ ומצב אוכלוסייתה יציב, בניגוד למצבה במדינות אחרות בהן היא נפגעת דרך קבע עקב פעילות אנושית.

הנחושית הנחשונית מאופיינת בגוף ארוך, חלק, בצבע חום בהיר עד ירקרק, כשהבטן בהירה יותר. כמו חלק מבני משפחת החומטים, אין לה רגליים.

רבייה; בעונת הקיץ, הנקבה משריצה ולדות חיים. מייד בצאתם לאוויר העולם הם עצמאים והנקבה לא מטפלת בהם.

מזון; הנחושית ניזונה בעיקר מחרקים ופרוקי-רגליים אחרים. (המידע הובא מתוך ויקיפדיה).

זַעֲמָן שָׁחור

נחש זַעֲמָן שָׁחור (שם מדעי; Dolichophis jugularis) הוא מין של נחש במשפחת הזעמניים ו-הארוך בנחשי ישראל, תפוצתו באזורים הלא מדבריים באיראן, עיראק, טורקיה, קפריסין, ירדן, סוריה וישראל.

הזעמן השחור אינו ארסי, ובשל רעבתנותו הגדולה נחשב ל-מועיל שבנחשים בהדבירו מכרסמים רבים, ואף נחשים ארסיים באזורי תפוצתו כגון; צפע מצוי.

זעמן שחור הוא נחש פעיל למדי ומהנפוצים בנחשי ישראל. ככל נחשי ישראל הוא ‘בעל חיים מוגן‘ ואסור להחזיקו בשבי ללא היתר ממשלתי מיוחד.

עוד בהרחבה על  זַעֲמָן שָׁחור (באתר ויקיפדיה).

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן