היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות חדשות כאן ישראל נגישות כאן ישראל

זכויות אנשים עם מוגבלות: בישראל חיים 1.6 מיליון אנשים עם מוגבלות

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הכלכלן דן רשל; "תקופת הקורונה שעדיין נמשכת, מקשה עוד יותר על אוכלוסיית אנשים עם מוגבלות, בנוסף לאתגרים היומיומיים הרבים שחווים אנשים אלו בכל תחומי החיים ובפרט בכל הקשור להשכלה, תעסוקה ומצב כלכלי. עם זאת, בנתונים שפורסמו, ניתן לראות מגמות שיפור במספר נושאים חשובים שיש להאמין שיימשכו גם בעתיד...".
0
0

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, מפרסמת לרגל ‘היום הבינלאומי לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות’ שחל היום (שישי, כ”ט בכסלו התשפ”ב, 3-12-21) נתונים עדכניים אודות ‘אנשים עם מוגבלות בישראל‘. 

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראלכאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

בין היתר, עולה, כי במדינת ישראל, חיים כ-מיליון ושש מאות אלף ‘אנשים עם מוגבלות’ שהם כ-20% מהאוכלוסייה. מתוכם כ–326 אלף ילדים (שהם 11% מכלל הילדים בישראל), כש-751 אלף אנשים בגילאי עבודה (שהם 16% מהאנשים בגילאי עבודה) ו-525 אלף אנשים בגילאי 65+ (שהם 47% מהאנשים בגילאים אלה).

מן הנתונים, הופקו עבור הנציבות על ידי ‘מכון מאיירס–ג’וינט–ברוקדייל‘ על בסיס נתוני הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה   לשנת 2020 וכן ‘סקר ילדים עם מוגבלות בישראל‘.

מבחינת מאפייני המוגבלות בקרב אנשים מעל גיל 20; חצי מיליון (כ-499 אלף) אנשים עם מוגבלות חמורה וכ-654 אלף אנשים עם מוגבלות מתונה. ל-40% מהם קושי בהליכה, ל-8% קושי בראייה ול-7% קושי בשמיעה.

אמש (חמישי) לקראת ‘היום הבינלאומי לקידום זכויות לאנשים עם מוגבלות‘ הואר מבנה משרד המשפטים ברחוב צלאח א-דין בירושלים בצבע המזוהה עם הפעילות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

דובר היחידות המקצועיות באגף דוברות הסברה ותקשורת של משרד המשפטים מר יובל גורן, מסר לאתר כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי; משרד המשפטים, אשר עשרות יחידותיו ובראשם ‘נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות‘ פועלות לקידום נושא זה מדי יום, משתתף השנה לראשונה במיזם ‘לילה סגול‘.

בהודעה ששלח היום מנכל משרד המשפטים, עורך דין ערן דוידי, לעובדים, נכתב; “על מנת שאנשים עם מוגבלות, יפרצו עוד ועוד חסמים הניצבים בפניהם, יש ליצור תשתיות פיזיות ותשתיות חברתיות מתאימות שיאפשרו לכל אחד ואחת מהם לממש את הפוטנציאל והכוח הטמון בהם.

היום הזה, נועד בראש ובראשונה להגביר את המודעות לזכויות ושילוב של אנשים עם מוגבלות, ובמשרד המשפטים נפעל כולנו, הן ברמה המשרדית והן ברמה האישית, לקידום נושא חשוב זה”. אמר מנכל משרד המשפטים.

זכויות אנשים עם מוגבלות; 19% מהאנשים עם מוגבלות בגילאי העבודה ויתרו על תרופות ו-15%, ויתרו על ארוחה חמה בשל קשיים כלכליים

תעסוקה;

בישראל 1.6  מיליון אנשים עם מוגבלות● מהאנשים עם מוגבלות היו מועסקים, 57% בשנת 2020 וזאת לעומת 77% מהאנשים ללא מוגבלות. בקרב החברה הערבית הפערים גדולים עוד יותר כאשר רק 32% מהגברים עם מוגבלות מועסקים, לעומת 55% מהגברים ללא מוגבלות.

● קיימים גם פערי שכר: בקרב אנשים עם מוגבלות כשליש (34%) השתכרו עד 5000 ₪ נטו, לעומת רק כרבע (23%) מהאנשים ללא מוגבלות המשתכרים שכר זה.

● מהסקר, עולה, כי כמחצית (48%) מהאנשים עם מוגבלות, מעריכים, כי אם יאבדו את מקום העבודה, אין סיכוי או קיים סיכוי קטן בלבד שימצאו עבודה אחרת באותה רמת הכנסה וזאת לעומת 31% בקרב אנשים ללא מוגבלות המעריכים כך. 

מצב כלכלי;

שיעור-התעסוקה-של-אנשים-עם-מוגבלות-נמוך-יותרמצבם הכלכלי של אנשים עם מוגבלות, גרוע יותר מזה של אנשים ללא מוגבלות; בשנת 2020, דיווחו 14% מהם, כי אינם יכולים לכסות את ההוצאות החודשיות לעומת 5% מאנשים ללא מוגבלות.

19% מהאנשים עם מוגבלות בגילאי העבודה ויתרו על תרופות ו-15%, ויתרו על ארוחה חמה בשל קשיים כלכליים.

● רק 32% מהאנשים עם מוגבלות בחברה הערבית מרוצים ממצבם הכלכלי, לעומת 49% מהאנשים ללא מוגבלות.

▼ חינוך;

ל-40% מהאנשים עם מוגבלות השכלה תיכונית ומטה (ללא תעודת בגרות) וזאת לעומת 23% מהאנשים ללא מוגבלות. באופן דומה, רק ל-21% מהאנשים עם מוגבלות השכלה אקדמית, וזאת לעומת 36% בקרב אנשים ללא מוגבלות

● בקרב החברה הערבית הפערים גדולים עוד יותר כאשר 66% מהם בעלי השכלה תיכונית ומטה (ללא תעודת בגרות) לעומת 40% מהאנשים ללא מוגבלות בחברה הערבית,

הממצאים מראים, כי לנשים עם מוגבלות השכלה אקדמית בשיעור גבוה יותר מזו של גברים עם מוגבלות כאשר 26% מהן רכשו השכלה אקדמית, לעומת רק 16% מהגברים.

פחות-אנשים-עם-מוגבלות-יכולים-לנסות-את-הוצאותים-החודשיות בדידות ומצב רגשי;

● בשנת 2020, השנה בה פרצה מגפת הקורונה, נרשמה עליה בשיעור האנשים בגיל העבודה שהעידו שאין אדם שהם יכולים לסמוך עליו בעת מצוקה ומשבר – 19% מהאנשים עם מוגבלות חמורה דיווחו על כך, לעומת רק 5% מאנשים ללא מוגבלות

18% מהאנשים עם מוגבלות צופים שחייהם יהיו פחות טובים בשנים הקרובות, לעומת 5% מאנשים ללא מוגבלות.

פער דיגיטלי;

בשנת 2020 בשל משבר הקורונה, נרשמה עליה בשימוש באינטרנט בקרב אנשים עם מוגבלות בגילאי העבודה (20-64) וכ-90% מהם דיווחו, כי עושים שימוש באינטרנט.

● עם זאת, הפערים הדיגיטליים בין אנשים עם מוגבלות לבין אנשים ללא מוגבלות משמעותיים בעיקר בקרב אנשים בגילאי 65 ומעלה.

בשנת 2020, נמצא שרק 60% מהאנשים עם מוגבלות בגילאים אלו, מדווחים, כי הם עושים שימוש באינטרנט באמצעות מחשב או טלפון נייד, לעומת 81% מהאוכלוסייה ללא מוגבלות.

42% מהאנשים עם מוגבלות בגילאי עבודה דיווחו על קושי לרכוש מיומנויות טכנולוגיות חדשות ועל צורך בהכשרה והדרכה בשימוש באינטרנט

נתונים ומספרים על פעילות נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במהלך 2021 (עד כה);

אחוז האנשים שבשל מצב כלכלי וויתרו על...● מענה וטיפול במעל 6600 פניות ציבור,

● הנושאים העיקריים בהם התקבלו הפניות; נגישות (47% מהפניות) תעסוקה (14% מהפניות) ובנושאי חינוך – שילוב בחינוך ונגישות מוסדות חינוך (11%),

● קידום חקיקה ומדיניות, בין היתר; קידום תיקון מקיף בחוק השוויון, התקנת תקנות בעניין נגישות לשירותי חירום במסגרות לאנשים עם מוגבלות, התאמת חקיקת חוק ההסדרים בנוגע לאנשים עם מוגבלות כדוגמת נושא אגרת הגודש, תחבורה ציבורית גמישה ועוד,

הגנה על זכויות אנשים עם מוגבלות בכל הנוגע לתקנות להתמודדות עם נגיף הקורונה וההגבלות שנקבעו, בכלל זה קידום פטור מבדיקות לקבלת תו ירוק לילדים עם מוגבלות,

ביצוע כ- 750 פיקוחי נגישות, כ 10% מהם בעקבות פניות הציבור. בעקבות תהליך האכיפה הוצאו כ 150 צווי נגישות,

ביצוע פעילויות הסברה והדרכה לציבור בהם עשרות אירועי “שוויון בסלון”, כ-150 הרצאות, מפגשים וימי עיון לקהלים שונים ובהן הרצאות בנוגע לזכויות רלוונטיות כגון הזכויות בחינוך, בנגישות וכו’,

ניהול של כ–40 תיקים אזרחיים, מתוכם 15 תביעות חדשות שהוגשו בנושאי תעסוקה, נגישות בתחבורה ציבורית, הפליה בקבלת שירות, נגישות במקום ציבורי ועוד. מעורבות והגשת חוות דעת ב 95 תביעות ועתירות נוספות,

השנה הוגש לראשונה כתב אישום נגד נהג מונית שהפלה אדם עם מוגבלות הנעזר בכלב נחייה,

התקבל פסק דין ונפסקו פיצויים בתובענה הייצוגית שהוגשה על ידי הנציבות נגד חברת אגד בנושא כריזה באוטובוסים,

פעילות אכיפה בקרב הגופים הציבוריים המחויבים בייצוג הולם בתעסוקה, תוך וידוא שהגופים החייבים עומדים בדרישות החוק של מינוי ממונה והכנת תכנית לקידום תעסוקה,

40 אחוז מהאנשים עם מוגבלות בגיל העבודה ללא תעודת בגרות קיום התייעצויות ושולחנות עגולים עם הציבור בנושאי חקיקה ומדיניות, כגון; נגישות בחירות, תקנות נגישות השירות, תעסוקה במגזר החרדי ועוד,

קמפיין הסברה לשינוי עמדות “הראשון שפתח לי דלת” ששודר בטלוויזיה וברשתות המקוונות.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הכלכלן דן רשל; “תקופת הקורונה שעדיין נמשכת, מקשה עוד יותר על אוכלוסיית אנשים עם מוגבלות, בנוסף לאתגרים היומיומיים הרבים שחווים אנשים אלו בכל תחומי החיים, ובפרט בכל הקשור להשכלה, תעסוקה ומצב כלכלי.

עם זאת, בנתונים שפורסמו, ניתן לראות מגמות שיפור במספר נושאים חשובים שיש להאמין שיימשכו גם בעתיד.

אנו בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, נמשיך לפעול כל העת לקידום שוויון הזכויות של אנשים עם מוגבלות, כדי להגיע למיצוי מקסימלי של זכויותיהם – על ידי חקיקה, אכיפה והגברת מודעות“.

אל נתונים סטטיסטיים עדכניים – אנשים עם מוגבלות בישראל 2021.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן