חדשות נדל"ן צרכנות

הרשות להגנת הצרכן: חב’ שיווק קרקעות חקלאיות שהטעו, ייקנסו

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, הודיעה ל-17 חברות העוסקות ב'שיווק קרקעות חקלאיות' על כוונתה להטיל עליהם עיצומים כספיים בסך 2,357,600 ₪ זאת בגין הטעיית צרכנים ◄ אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין; "קניית קרקע היא אחת מהעסקאות היקרות והמורכבות מאוד בעבור הצרכן. קיים קושי לצרכנים לבדוק בעצמם את אמיתות המידע הנמסר להם. המבצע, העלה, כי קרקעות שאינן זמינות לבניה פורסמו ושווקו תוך הטעיה של ציבור הצרכנים בסוגיות רבות וביניהן שווי ומחיר הקרקע, הטעיה באשר לזמינותה של הקרקע לבניה...".
0
0
אניטה יצחק סגנית הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן וראש אגף חקירות ומודיעין, ברקע: בית חלומות של משפחה צעירה על קרקע פרטית | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
אניטה יצחק

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, הודיעה היום (שני, י’ באב התשפ”א) כי החליטה להשים לתופעה החמורה בה חברות ששיווקו קרקעות, הטעו את הצרכנים. מדובר לפי שעה ב-17 חברות נדלן שתחום עיסוקן העיקרי שיווק קרקעות חקלאיות, זכויות ליחידה ועוד שנמצאו כמטעות ומפרות את ‘חוק הגנת הצרכן’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק או בטוויטר.

עולה, כי החברות שיווקו את הקרקעות לצרכנים עשו זאת ללא ציון מפורש ובולט, כי ה’קרקע אינה זמינה לבניה‘ וחלקן של החברות, כלל לא גילו מידע אותו היו צריכים/אמורים לגלות על פי החוק והתקנות.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מדגישה, כי לחברות המשווקות, קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

החברות וגובה כוונת החיוב לכל חברה;

חברה עיצום
א. לוי השקעות ובנין בע”מ ₪    540,000
קרקעות ישראל (אחזקות) בע”מ ₪    304,000
פדרמן בית השקעות נדל”ן ופיננסים בע”מ ₪    296,400
קרקעות ישראל שיווק נדל”ן בע”מ ₪    216,000
רמדש קפיטל בע”מ ₪    196,000
בי.אס.בי – החברה למימוש קרקעות בע”מ ₪    134,400
קטורת נדל”ן 1820 בע”מ ₪    105,600
ארבל תמ יזמות והשקעות ₪      80,400
י.ד נחלה נכסים ₪      80,400
כהן פליקס אחזקות ו- א.ש.נ.מ נדלן נדלן בע”מ ₪      79,200
א.ע שפע נכסים בע”מ ₪      70,400
ירושלים מדיה ליין בע”מ ₪      61,600
ת.ש.ב קפיטל גרופ בע”מ ₪      54,000
משהב חברה לשיכון בנין ופיתוח בע”מ ₪      54,000
יניב שטרן (רימקס) ₪      50,400
א.ב ברזיל ישראל נדל”ן בע”מ ₪      26,400
עופר מרגולין ₪        8,400

דובר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עורך דין דודו אבן חן, מסר לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי בהמשך לבדיקה שערכה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בשטח ומודיעין שהתקבל אשר העלה, חשד, כי חברות רבות המשווקות ומוכרות קרקעות, מטעות את הצרכנים ביחס לפרטים מהותיים ביחס לקרקע. ניהלה הרשות מבצע אכיפה רחב בתחום זה.

דוגמאות להפרות השונות שנמצאו במהלך המבצע;

סעיף 2 לתקנות הגנת הצרכן (חובת גילוי פרטים בקרקע שאינה זמינה לבניה) קובע, כי עוסק המפרסם קרקע שאינה זמינה לבנייה, יגלה לצרכן באופן ברור ובולט, כי הקרקע אינה זמינה לבנייה לצרכן, כשגודל הגופן, יהיה בגודל האות הגדולה ביותר.

בחלק מהחברות, שנחקרו, נמצא, כי החברות לא גילו לצרכנים, שהקרקע, אינה זמינה לבניה וציינו, כי; “הקרקע אינה זמינה לבנייה מיידית”, ביטוי זה נותן את הרושם שהקרקע, תהיה זמינה לבנייה בעתיד הנראה לעין, בעוד שבמועד הפרסום – הקרקע אינה זמינה לבנייה כלל ולא ניתן לדעת מתי תהיה זמינה לבנייה, מעשה זה, מהווה מעשה העלול להטעות צרכן.

█ בחלק מהחברות הקרקעות שווקו בדף הבית של אותן חברות במחיר משויים, וכאשר לוחצים על כפתור פרטים נוספים מועברים לעמוד בו מופיע מחיר גבוה יותר.

החברות שיווקו בחלק מהמקרים זכות ליחידת קרקע בשטחים חקלאיים שיתכן ועתידים לשנות את ייעודם, כשלמעשה, אין צפי למועד הגשת התוכנית המפורטת אשר מכוחה ייקבעו ייעודי הקרקע וכפועל יוצא היתרי הבנייה.

חלק מהחברות הציגו תכניות בניה בסמוך לפרויקט כשבפועל אין תוכנית כללית מאושרת או תוכנית מפורטת, אמירות אלה, בנוגע לפירוט הבניה ותחום שטח הפרויקט עלולות להטעות צרכן באשר למהות הנכס.

חלק מהחברות לא מסרו לצרכנים תמצית שומה לפי תקן 22.

סגנית הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן וראש אגף חקירות ומודיעין, הגב’ אניטה יצחק; “קניית קרקע היא אחת מהעסקאות היקרות והמורכבות מאוד בעבור הצרכן. קיים קושי לצרכנים לבדוק בעצמם את אמיתות המידע הנמסר להם.

המבצע, העלה, כי קרקעות אשר הן אינן זמינות לבניה פורסמו ושווקו תוך הטעיה של ציבור הצרכנים בסוגיות רבות וביניהן שווי ומחיר הקרקע, הטעיה באשר לזמינותה של הקרקע לבניה.

מבצע אכיפה זה בא בהמשך לרפורמה שיזמה הרשות לאסדרה בשיווק ומכירה של קרקעות חקלאיות, מדובר בקרקעות שאינן זמינות לבניה והוא חלק מהמאמץ הכולל אותו מובילה הרשות להורדת יוקר המחיה.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תפעל למיצוי הדין כנגד עוסקים שנמצאו מפרים לרבות השתת עיצומים כספיים ו/או הגשת כתב אישום פלילי“.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן