טור בר-דעה של קובי ברדה עולם ערב

הקואליציה הסעודית נגד החות’ים האם ישראל שותפה

מהו האיום ששיגר דובר צבא החות'ים בנוגע לבסיס הסודי (לפי מקורות זרים) של ישראל באריתראה? מהו הרדיוס שמכסה הטיל Qaher-1 התימני ונגד מי הוא שומש בעבר? למה שוגר האיום הזה ואיך הוא קשור ליחסי ישראל -סעודיה? ומעל הכל? מה יש באי הזה, שעל פי מקורות זרים, אמור לשמש כבסיס עגינה ל'מכה השניה' של ישראל? על כל אלה ועוד בפוסט החדש והמרתק של טור בר-דעה מאת קובי ברדה.
0
0

‘סוכנות הידיעות תנזים’ מפרסמת ציטוט של הקולונל עזיז ראשיד (Aziz Rashid), דובר צבא המורדים החות’ים מתימן, המאיים ישירות, באמצעות ארסנל הטילים הימיים של הצבא החותי, על מה שלטענתו הוא “בסיס ציוני” באריתראה (“navy’s missiles can target and hit the military bases that the Zionist regime has hired in Eritrea”) באמצעות טילים מסוג  “Qaher-1”, ו- “Borkan-1” המגיעים לטווח של 500 קילומטרים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

המורדים החות’ים, הם זרוע הפרוקסי האיראנית מול סעודיה ומשמשת ככלי פעולה בשירות האייטולות בדומה לארגון חיזבאללה בלבנון, קבוצת מיליציות שיעיות אלחשד אלשעבי בעיראק והיחידות מליציה האפגניות שנשלחו לסוריה.

על פי ויקיפדיה  החוּתִ’ים (בערבית; الحوثيون, תעתיק: אל-חוּתִ’יוּן) הוא ארגון מיליטנטי שיעי-זיידי הפועל בתימן. הארגון מכונה גם הצעירים המאמינים (בערבית: الشباب المؤمن, אַ-שבַּאב אל-מוּאמִין).

החות’ים, פלג של השיעה הזיידית, המהווה כ-30% מאוכלוסיית תימן, נקראים על שמו של חוסיין באדר א-דין אל-חות’י, מנהיגם הראשון, אשר דווח, כי חוסל על ידי כוחות תימן בספטמבר 2004.

מאז מפקדים נוספים נהרגו/חוסלו על ידי כוחות הביטחון, כולל; עלי אל-קטוואני, אבו היידר, עבאס עיידה ו-יוסוף אל-מדאני.

הקולונל עזיז ראשיד, דובר צבא המורדים החות'ים מתימן | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
הקולונל עזיז ראשיד, דובר צבא המורדים החות’ים מתימן | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

עקב האופי השיעי של הארגון, החות’ים בקשרי ידידות עם איראן ועם חזבאללה ורואים בגופים סונים שונים, כגון; ערב הסעודית ואל-קאעידה בחצי האי ערב אויבים, אך במשותף לסונים, רואים במערב ובמיוחד ארצות הברית ומדינת ישראל, אויב.

המורדים החות’ים, עושים מזה זמן שימוש בטילים ארוכי טווח על סעודיה ובקרבות ישירים. האיום הזה, נעשה על פי טענת הקולונל ראשיד בשל מעורבות של ישראל באימון הצבא הסעודי (נגדו נמצאים החות’ים במלחמה) והשתתפות במסגרת הקואליציה הסעודית הבין לאומית נגד תימן (“Israel is taking part in the Saudi-led coalition’s aggression against Yemen”).

 

מזה זמן, קוראי הבלוג, מכירים את שיתוף הפעולה הסעודי – ישראלי כולל התייחסות מפורשת של שר המודיעין והתחבורה, חבר כנסת ישראל כץ לשיתוף הפעולה צבאי בין ישראל לסעודיה.

טיל תימני Qaher-1 | מקור אתר טויטר
טיל תימני Qaher-1 | מקור אתר טויטר

יחד עם זאת, האיום הישיר על בסיס (ככל שקיים על פי מקורות זרים), והמוכנות של החות’ים לפתוח חזית נגד ישראל, מצביעה על עליית מדרגה בחשיפת קשרים (ככל שיש כאלה) בין ישראל לסעודיה.

■ 

עפ”י פרסום שנעשה עוד בשנת 2012  על פי חברת המודיעין והאסטרטגיה “סטרטפור” האמריקנית, לישראל צוותים ימיים באיים מול חופה של אריתריאה, ומרכז האזנה בהר הגבוה במדינה שבקרן אפריקה.

על פי פרסום האיראני, משנת 2016 (שגם תורגם לעברית באתר “עניין מרכזי), מדינת ישראל, חכרה קבוצת איים ליד מיצר באב אל-מנדב על שטח של אריתריאה לצורך הקמת בסיסים צבאיים.

הבסיס עצמו, מצוי על האי “Dahlak“, שמהווה את הבסיס הימי הישראלי הגדול ביותר מחוץ לתחומי ארץ ישראל. מטרתו העיקרית מבחינה מודיעינית; ריגול אחר התנועה הימית הנכנסת והיוצאת מהים האדום ולתוכו.

איי Dahlak | איי דהלכּ הם ארכיפלג הנמצא בים סוף, לא הרחק מהעיר מאסאווה, המהווים חלק מאריתריאה.
איי Dahlak | איי דהלכּ הם ארכיפלג הנמצא בים סוף, לא הרחק מהעיר מאסאווה, המהווים חלק מאריתריאה.

בנוסף, משמש המקום גם תחנת עגינה של הצוללות המצוידות בראשי נפץ גרעיניים. האתר מרוחק כ-43 קילוטרים מן החוף ועל פי הפרסום שמו “Dahlak“. על חוף האי הוקמו מספר רב של מקומות עגינה לאניות, זאת על פי הסכם עם אריתריאה.

 

אז מה אם כן האמת על מערכת היחסים הישראלית – סעודית בהקשר של הניסיון לעצור את ההגמוניה האיראנית המתהווה באזור המזרח התיכון?

נשאיר את זה כשאלה פתוחה בשלב זה…

0
0



אודות הכותב

קובי ברדה

קובי ברדה הוא מומחה לגאו-אסטרטגיה והשפעת פוליטיקה אמריקאית על יחסי החוץ. מלגאי של קתדרת חייקין לגאואסטרטגיה. ברדה חוקר את התפתחותן של תנועות עממיות פוליטיות (Grassroots Movments) וכדוקטורנט בחוג להיסטוריה כללית של אוניברסיטת חיפה, עבודת הדוקטורט שלו עוסקת באופן הקמתה של השדולה האוונגלית למען יחסי ישראל–ארצות הברית, כאשר לפני כן השלים בהצטיינות כתיבת תזה על הקמתה של איפא"ק.

בעל משרד "בר-דעה" אסטרטגיה שיווקית • ‏‎Spokesperson‎‏ ב-‏מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL‏ • בעלים‏ ב-‏בר-דעה אסטרטגיה שיווקית‏ • ‏דובר העירייה‏ לשעבר ב-‏עיריית נתניה‏ • ‏סגן דובר‏ לשעבר ב-‏עיריית תל-אביב-יפו‏ • ‏דובר‏ לשעבר ב-‏כנסת ישראל (ח"כ קולט אביטל)‏ • ‏יו"ר אגודה‏ לשעבר ב-‏אגודת הסטודנטים האקדמית ת"א-יפו‏ • למד ‏מדעי המדינה וסוציולוגיה‏ ב-‏‎Tel-Aviv Academic College‎‏ • למד ב-‏אורט רמת יוסף‏ • למד ב-‏קוגל חולון‏ • גר בעיר ‏חולון‏ • נשוי ל‏מיכל פרנקו-ברדה‏.

המוטו; "כל עוד אנחנו מאמינים במטרה שלנו ויש לנו רצון ברזל לנצח, הניצחון לא יחמוק מידנו". וינסטון צ'רצ'יל.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן