כסף מדבר

הסדר מותנה עם חברת טבע על מתן שוחד לעובדי ציבור זרים

בעקבות ממצאי החקירה בארצות הברית, הוחלט לפתוח בחקירה גם בישראל שתבחן את השלכות הפרשה בישראל. לפי ההסדר שנחתם, המהווה לפי החוק תחליף אפשרי להעמדה לדין, חברת טבע מודה במעורבותה בפרשה, כפי שהודתה בארה"ב, ומתחייבת לשלם סכום בסך של 75,000,000 ₪ כעיצום כספי. תשלום זה ימצה את ההליכים הפליליים  נגד החברה או כל חברה קשורה אליה.
0
0
הסדר מותנה עם חברת טבע על מתן שוחד לעובדי ציבור זרים
הסדר מותנה עם חברת טבע על מתן שוחד לעובדי ציבור זרים

פרקליטות מיסוי וכלכלה, על דעתו של פרקליט המדינה, חתמה אתמול (ראשון, כ”ז בטבת תשע”ח) עם חברת טבע תעשיות פרמצבטיות בערבון מוגבל על הסדר המותנה בתנאים להפסקת הליכים, שנערך לפי חוק ניירות ערך. לפי ההסדר, תורה ‘חברת טבע’ במעורבותה בפרשה, ותשלם סך של 75,000,000 ₪ (75 מיליון ₪) כעיצום כספי.

 ■רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר

כזכור, לפי ממצאי חקירה שנערכה בארצות הברית, חברת ‘טבע’ שילמה תשלומים מושחתים לעובדי ציבור ב-רוסיה וב-אוקראינה, וכן ביצעה תשלומים לא נאותים במקסיקו ובכך יצרה לעצמה רווח בסך שלא פחת מ-220 מיליון דולר.

חלק מתשלומים אלה, ששולמו על ידי חברות בנות זרות בבעלות מלאה של החברה, לא תוארו כהווייתם ברישומי החברות, אלא הוצגו כהוצאות לגיטימיות, בעוד שרישומי החברות הבנות הזרות אוחדו לדוחותיה של טבע.

בשנת 2016, נקשרה החברה בהסדר מול רשויות אכיפת החוק בארצות הברית במסגרתו שילמה בגין מעשיה אלה, קנס והחזר הכנסות אשר הסתכמו בסך של כ-חמש מאות מיליון דולר.

דוברת מחוז מרכז של פרקליטת מחוז מרכז, במשרד המשפטיםעורכת דין רוני ליבנה, הוסיפה לפורטל כאן ישראל | kanisrael  | כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ כי; בעקבות ממצאי החקירה בארצות הברית, הוחלט לפתוח בחקירה גם בישראל שתבחן את השלכות הפרשה בישראל.

לפי ההסדר שנחתם, המהווה לפי החוק תחליף אפשרי להעמדה לדין, חברת טבע, מודה במעורבותה בפרשה, כפי שהודתה בארצות הברית, ומתחייבת לשלם סכום בסך של 75,000,000 ₪ כ’עיצום כספי‘. תשלום זה ימצה את ההליכים הפליליים  נגד החברה או כל חברה קשורה אליה.

ההחלטה להתקשר בהסדר עם חברת טבע התבססה על נסיבותיה הייחודיות של הפרשה בעניינה של החברה, ובין היתר על השיקולים הבאים;

כאמור, החברה, כבר שילמה סכומים ניכרים לרשויות אכיפת החוק בארצות הברית. מדובר בסכום עתק של חצי מיליארד דולר. סכום זה שולם בעקבות הסדר שנחתם בינה לרשויות ארצות הברית, הדומה להסדר שנערך עתה בישראל.

החברה שיתפה פעולה במהלך החקירה, ובעקבותיה יישמה בשנים האחרונות תכנית ציות מעמיקה, יסודית ומקיפה אשר נועדה להגן על החברה וחברות הבת שלה מפני הפרות עתידיות.

 במסגרת ההסדר, ‘חברת טבע’ התחייבה לשלם סכום משמעותי מאד לקופת המדינה

בנוסף, החברה ‘טבע’ נקטה פעולות שכללו את סיום קשריה העסקיים הבעייתיים עם מספר גורמים חיצוניים, סיום העסקה של העובדים הרלבנטיים שהיו מעורבים בפעילות הפסולה, החלפת ההנהלה במספר חברות בנות והפסקת הפעילות במספר מדינות.

כמו כן יושם בחברה מבנה ארגוני גלובלי עם שרשרת ניהול המיועדת להפחית סיכונים. החברה, דאגה, כי עשרות אלפי עובדים יוכשרו בנושא ציות ואכיפה ויובהרו להם צעדים למניעת שחיתות, כחלק ממאמצי ההטמעה של תרבות ציות ואכיפה בחברה.

עוד נלקח בחשבון מצבה של החברה, אשר עודנה מעסיקה עובדים רבים בישראל והשלכות קשות אשר עלולות היו להיגרם לה לו היו נמשכים הליכי האכיפה כנגדה, זאת בשים לב גם למצבה הכספי הנוכחי ולהליכי ההתייעלות שהיא מבצעת. כחברה גלובלית, הרשעתה בפלילים של החברה כיום עלולה לגרום לה לנזקים משמעותיים.

במסגרת ההסדר עם התביעה לקחה ‘חברת טבע’ אחריות לחלקה בעבירות ונטלה על עצמה סנקציה כספית משמעותית נוספת לזו שהוטלה עליה בארצות הברית, כביטוי מעשי לנטילת האחריות על המעשים.

יש לזכור, כי העונש המקסימלי שניתן היה להטיל על החברה גם אם הייתה מועמדת לדין ומורשעת, הוא עונש של קנס. ואכן במסגרת ההסדר, ‘חברת טבע’ התחייבה לשלם סכום משמעותי מאד לקופת המדינה.

לאור שיקולים אלה ותנאי ההסדר ובנסיבותיו המיוחדות של מקרה זה, סברה המדינה, כי חתימת ההסדר עם ‘טבע’ עונה על האינטרס הציבורי בנסיבות העניין. זאת, כאמור, בעיקר בשים לב לכך שהחברה, הגיעה זה מכבר להסדר דומה עם רשויות ארצות הברית בגין אותם מעשים ממש ובשים לב לכך שהחברה כבר שילמה סכום כסף של חצי מיליארד דולר, בגין מעשיה.

התיק נחקר על ידי משטרת ישראל (יחידת להב 433). התיק נוהל בידי עורכי הדין יהונתן תדמור ו-נועה זיו מפרקליטות מיסוי וכלכלה ועורכת הדין ציפי גז מטעם רשות ניירות ערך.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן