זוחלים ירוק נעים

המשרד להגנת הסביבה: לכידת נחש במלכודת דבק ו-צינור מעשה פלילי

עם העלייה בחום והגברת פעילותם של הנחשים לאחר התעוררותם משנת החורף, התקבלו במשרד להגנת הסביבה וברשות הטבע והגנים תלונות רבות בנושא פגיעה ב-נחשים, לרבות דיווחים על לכידות נחשים במלכודות דבק וצינור שגורמות לנחש לסבל ולפציעות חמורות. המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים; לכידה שכזו הינה אסורה והיא עבירה פלילית!
0
0
צפע מצוי, הוא מין של נחש ארסי ממשפחת הצפעיים | צילום: ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
צפע מצוי

”וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה אֱלֹהִים“ (בראשית ג, פסוק א) חרף התיאור הטריד הזה במקורותינו המשרד להגנת הסביבה ו’רשות הטבע והגנים’ מסרו, כי באחרונה, התקבלו אצלם תלונות רבות בנושא של פגיעה ב’בעלי חיים – זוחלים’ מסוג; ‘נחשים’ וכן, דיווחים על לכידות נחשים ב’מלכודת דבק’ וב’מלכודת צינור’ אשר גורמות לנחשים לסבל ולפציעות חמורות. המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, מדגישים, כי ‘לכידה’ שכזו היא אסורה ונחשבת כ-עבירה פלילית!

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

כל מיני הנחשים בארץ ישראל הם ‘חיות בר מוגנות‘ אשר מועילות לטבע וניזונות ממיני מכרסמים מזיקים לאדם. אין לפגוע בהם או לנסות לתפוס אותם.

בישראל כ-42 מיני נחשים, רובם אינם מסוכנים לאדם. למעשה, רק 9 מיני נחשים בישראל הם ארסיים. הארס משמש אותם לציד או להגנה מפני תוקפים. בין הבולטים בנחשי הארץ על פי ויקיפדיה הוא נחש; צֶפַע מצוי (צפע ארצישראלי; שם מדעי; Daboia palaestinae)

הצפע המצוי הוא מין של נחש ארסי ממשפחת הצפעיים, החי במרכז ישראל ובצפונה, ב-סוריה, ירדן ו-לבנון.

הצפע המצוי הוא בעיקר נחש לילי, אולם לעתים הוא פעיל גם בשעות היום. מבין תשעת הנחשים הארסיים בישראל, הוא הבולט והנפוץ ביותר ולכן, האחראי לרוב מקרי ההכשה, אף על פי שאינו הארסי ביותר.

הצפע המצוי הוא בעל חיים מוגן והחזקתו בשבי אסורה, למעט מקרים בודדים שבהם נעשה שימוש בנחשים בהיתר ממשלתי מיוחד לצורכי חינוך והסברה, מחקר מדעי, או לצורך הפקת נסיוב נגד ארס לבתי חולים ב”מחלבת הנחשים” של ישראל. בנובמבר 2018, נבחר נחש הצֶפַע מצוי על ידי גולשי האינטרנט לה’נחש הלאומי של ארץ ישראל’.

אמנם לנחשים, יצא שם רע ונקשרות להם תכונות, כגון; אכזריות וערמומיות, אך האמת אחרת; לנחשים חשיבות רבה בשמירה על תפקוד המערכת האקולוגית שבה הם חיים, והם מסייעים מאוד בהגבלת ריבוי מכרסמים ומזיקים אחרים.

המשרד להגנת הסביבה; בעת התקשרות עם לוכד נחשים, יש לוודא, כי הוא בעל היתר תקף ולבקש הצגתו.

עם בוא האביב, הנחשים מתעוררים מ”תרדמת החורף” ומתחילים לחפש מזון ובני זוג ובמקביל עולה בנו המודעות לסכנות שטומן בחובו מפגש מקרי עם נחשים ארסיים, בין בטיול באזורים פתוחים בין ליד הבית או אף בלב העיר.

לכידת נחשים דורשת ידע מקצועי, ניסיון והיתר מיוחד פרטני שניתן על ידי רשות הטבע והגנים. בעת התקשרות עם לוכד נחשים, יש לוודא, כי הוא בעל היתר תקף ולבקש שיציג אותו.

אמ;לק: איך לשחרר בעל חיים ממלכודת דבק? שחרור זעמן מטבעות. מלכודות דבק זה כולירע. ״אמרו לא לדבק!״. מוזמנים לשתף להעלאת המודעות.

פורסם על ידי ‏לוכד נחשים – דוד דוד‏ ב- יום שלישי, 15 באוקטובר 2019

רישיון מדביר תברואי המופיע ב’מרשם המדבירים‘ אינו מקנה היתר ללכידת נחשים במסגרת רישיון המדביר – אלא אם ברשות המדביר גם היתר ללכידת נחשים מטעם רשות הטבע והגנים על פי חוק הסדרת העיסוק ב-הדברה תברואית, התשע”ו–2016.

באופן טבעי, נחשים חוששים מבני אדם, ובעת מפגש ינסו לברוח – אלא אם הופתעו מקרוב או שנלכדו, ללא אפשרות אחרת.

עם בוא אביב והקיץ, מתעוררים הנחשים משנת החורף, כאשר בתקופה זו, הם רעבים ובגופם כמות גדולה של ארס.

רוב הנחשים פעילים בעיקר בלילה, אך כאשר מזג האוויר חם, הם עלולים להיות פעילים גם בשעות היום.

בימים חמים אוהבים הנחשים להתחמם בשמש בתחילת היום ולשהות במקום קריר או ליד מקור מים בשעות החמות.

נתקלתם בנחשאם אתם ב”שטח פתוח” הניחו לו ואל תתקרבו אליו. קחו בחשבון שאתם מבקרים בסביבה הטבעית שלו.

אם אתם במתחם עירוני והמצב מצריך לכידה, היכנסו לאתר רשות הטבע והגנים, שם תוכלו למצוא את רשימת הלוכדים – בעלי היתר תקף.

 מידע חשוב נוסף, עבורך;

עוד באותו נושא; מזיקים והדברה הגנה על בעלי חיים.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן